۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
قیمت‌ها در سال جدید اوج گرفتند| مسئولان در رویای مهار تورم
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قیمت‌ها در سال جدید اوج گرفتند| مسئولان در رویای مهار تورم

مشهد- باوجوداینکه شعار امسال بر محور مهار تورم بنا گذاشته‌شده است اما نگاهی به قیمت‌ها در سال جدید این نوید را می‌دهد که گرانی بیش از سال گذشته در حال خودنمایی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت محصولات و هم‌چنین نرخ خدمات بخش دولتی و خصوصی در نخستین ماه از سال جدید نشان می‌دهد که ظاهراً لجام مهار تورم به همین راحتی امکان‌پذیر نیست.

مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر و بررسی قیمت‌ها و نرخ خدمات دولتی و هم‌چنین بخش خصوصی گواه این مدعاست که به‌تمامی اجناس و خدمات در همین نخستین روزهای سال جدید با افزایش‌های غیرمعقول همراه شده است.


افزایش نرخ خدمات عمومی

نخستین افزایش بهای خدمات در حوزه شهر مشهد را از ابتدای سال و در حوزه حمل‌ونقل باید دنبال کرد لذا باید عنوان کرد عیدی امسال شهرداری و شورای مشهد به شهروندان شوکه کننده بود، آن‌هم به اقشاری که عمدتاً از طبقه ضعیف و متوسط جامعه هستند و از حمل‌ونقل عمومی برای تردد استفاده می‌کنند.

نرخ تاکسی‌های شهر مشهد در طی ۵ روز نخست امسال به‌رسم میزبانی از مسافران نوروزی تغییری نداشت اما از روز ششم فروردین با ۴۰ درصد افزایش همراه شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ نرخ خدمات در استفاده از سایر وسایل عمومی مانند اتوبوس و مترو نیز به همین ترتیب با افزایش ۵۰ درصدی همراه شده است که البته به‌تازگی شورای شهر مشهد تصمیم گرفته است تا به شعار مهار تورم احترام گذاشته و اندکی از این مبلغ را کاهش دهد.

نرخ تاکسی‌های شهر مشهد در طی ۵ روز نخست امسال به‌رسم میزبانی از مسافران نوروزی تغییری نداشت اما از روز ششم فروردین با ۴۰ درصد افزایش همراه شده است

بر این اساس طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد بهای خدمات در خطوط روزانه اتوبوس شهری از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان و بهای خدمات مترو نیز از یک هزار و ۲۰۰ تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت که حالا با تصمیم شورای شهر مقررشده است تا این نرخ به مبلغ یک هزار و ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کند.

افزایش قیمت ملزومات کشاورزی

بنا بر مشاهدات خبرنگار بازار اگرچه دلار در پایان سال گذشته با رشد غیرمعقول موجب ایجاد هرج‌ومرج در بازار شد اما به نظر می‌رسد ادامه این موج هرج‌ومرج در این‌طرف از سال ادامه دارد.

قیمت‌ها در سال جدید اوج گرفتند| مسئولان در رویای مهار تورم

گشت‌وگذار در بازار ملزومات و ادوات کشاورزی نشان می‌دهد که قیمت سموم و هم‌چنین کودهای شیمایی نسبت به سال گذشته افزایش و قیمت‌های جدید نیز غیرقابل‌باور شده است.

بنا بر گفته یکی از فروشندگان ملزومات کشاورزی قیمت یک جعبه یک کیلوگرمی پودر آهن وارداتی که تا سال گذشته ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد در حال حاضر به ۷۰۰ هزار تومان و بنا بر قیمت‌های جدیدی که شرکت‌ها می‌دهند تا پایان فروردین ماه به ۹۰۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

قیمت یک جعبه یک کیلوگرمی پودر آهن وارداتی که تا سال گذشته ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد در حال حاضر به ۷۰۰ هزار تومان و بنا بر قیمت‌های جدیدی که شرکت‌ها می‌دهند تا پایان فروردین ماه به ۹۰۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

بنا بر گفته این فروشنده برخی از سموم کشاورزی نیز که تا سال گذشته به ازای هر لیتر آن باید ۳۸۰ هزار تومان پرداخت می‌کردید امسال به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است و لذا این موضوع به‌طور حتم بر روی قیمت محصولات کشاورزی تا تابستان جاری تأثیرگذار خواهد بود.

رشد بهای مسکن

بررسی خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد که قیمت یک متر آپارتمان نوساز در مشهد مقدس از سال گذشته تاکنون بیش از دو برابر افزایش‌یافته است.

مشاهدات و بررسی بازار حاکی از آن است قیمت یک متر آپارتمان نوساز در منطقه الهیه مشهد که تا بهار ۱۴۰۱ کمتر از ۱۴ میلیون تومان قیمت داشت در حال حاضر به متری ۲۸ میلیون و بنا بر تجهیزات و مصالح به‌کاررفته تام‌تری ۳۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

در همین راستا قیمت یک متر آپارتمان نوساز در مناطق متوسط شهر مشهد مانند بلوار پیروزی که تا بهار سال گذشته به میزان ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد در حال حاضر به متری ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان بر اساس موقعیت و مصالح به‌کاررفته متغیر است.

قیمت‌ها در سال جدید اوج گرفتند| مسئولان در رویای مهار تورم

آپارتمان‌های قولنامه‌ای نیز که در مناطق جدید مشهد به دلیل نداشتن سند باقیمت‌های کمتر و البته با استقبال بیشتری همراه بود از متری ۸ میلیون تومان در سال گذشته به متری ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان در سال جاری افزایش قیمت داشته است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ این در حالی است که اراضی روستایی و پیرامونی شهر مشهد نیز به دلیل هجوم بسیاری از شهرنشینان با افزایش قیمت سرسام‌آور روبرو شده است.

در همین حال اراضی روستاهایی هم چون ابرده و زشک که تا سال گذشته به ازای هر متر ۲ تا ۳ و نیم میلیون تومان خریدوفروش می‌شد در حال حاضر با رشد تصاعدی به قیمت هر متر ۵ تا ۷ میلیون تومان بسته به موقعیت افزایش قیمت پیداکرده است.

بررسی قیمت اجاره‌بها نیز نشان می‌دهد آپارتمان‌های ۷۰ متری که تا بهار سال گذشته به قیمت ۳ میلیون تومان در ماه برای اجاره در اختیار مستأجران قرار داده می‌شد در حال حاضر به ۵ تا ۶ میلیون تومان اجاره به ازای یک ماه رسیده است.

این اجاره‌بها برای آپارتمان‌های دو خوابه با متراژ ۱۲۰ متر که تا سال گذشته حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شدند با افزایش قیمت به ۷ تا ۹ میلیون تومان در مناطق متوسط رسیده است.

بررسی قیمت اجاره‌بها نیز نشان می‌دهد آپارتمان‌های ۷۰ متری که تا بهار سال گذشته به قیمت ۳ میلیون تومان در ماه برای اجاره در اختیار مستأجران قرار داده می‌شد در حال حاضر به ۵ تا ۶ میلیون تومان اجاره به ازای یک ماه رسیده است

قیمت اجاره بهاء آپارتمان‌های سه‌خوابه در مناطق بالای شهر و با سطح برخورداری از امکانات خوب نیز در حال حاضر به بیش از ۱۵ تا ۲۰ میلیون رسیده است.

افزایش قیمت خودرو

به گزارش خبرنگار بازار؛ بالاخره پس از چند روز پاس‌کاری‌ دو نهاد وزارت صمت و شورای رقابت نیز قیمت‌های جدید محصولات خودروسازان اعلام شد که نهایت ۱۰ تا ۴۲ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

بر این اساس حداقل میزان افزایش قیمت ١٠ درصد مختص خودروی کوییک اتوماتیک و حداکثر افزایش قیمت ۴۲ درصد برای تعدادی از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو اعمال‌شده است که این افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد نیز محسوس بود.

لیست قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت محصولات ایران‌خودرو به‌طور میانگین ۳۴.۱ درصد و محصولات سایپا ۶/ ۲۵درصد رشد داشته است که میانگین این دو رقم ۲۹.۵ درصد است.

قیمت‌ها در سال جدید اوج گرفتند| مسئولان در رویای مهار تورم

اما این نکته مغفول مانده که تعداد محصولات ایران‌خودرو بسیار بیشتر از سایپاست و وزن بیشتری دارد که اگر میانگین وزنی آن‌ها را محاسبه کنیم میانگین رشد قیمت حدوداً ۳۲درصد خواهد بود. دراین‌بین بیشتر محصولات ایران‌خودرو و یکی از محصولات سایپا رشد ۴۲درصدی را ثبت کرده‌اند

گرانی کاغذ چاپ

بازار کاغذ نیز پس از آغاز رسمی فعالیت‌ها از ۱۴ فروردین‌ماه، با افزایش قیمت مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ در همین راستا هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم از بندی یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار تومان به بندی یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که پس از افزایش قیمت‌های این بازار در هفته‌های پایانی سال، قیمت‌ها متعادل شده و به یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسیده بود.

همچنین کاغذ تحریر ۶۰ در ۷۰ نیز از بندی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمت ۱۰۰ هزارتومانی کاغذ در سال جدید در حالی انجام‌شده است که فعالیت‌های خریدوفروش تازه آغازشده و هنوز به‌صورت کامل راه نیفتاده است لذا کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت کاغذ تحریر تا پایان ماه ادامه خواهد داشت.

تغییر وضعیت معیشت مردم

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی با شعار جراحی اقتصادی روی کار آمد اما این روز ها به دلیل افزایش تورم نارضایتی گسترده نسبت به وضعیت معیشتی در بین اقشار مختلف جامعه ریشه دوانده است.

قیمت‌ها در سال جدید اوج گرفتند| مسئولان در رویای مهار تورم

یکی از اقدامات دولت سیزدهم که در قالب جراحی اقتصادی انجام شد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که آتش تورم را شعله‌ور کرد؛ کابینه اقتصادی دولت سیزدهم ارز ۴۲۰۰ تومانی را عامل رانت و فساد گسترده در دولت‌های قبلی معرفی کرد و ابراهیم رئیسی از زمان کاندیداتوری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در برنامه خود قرار داد تا در بهار سال کذشته موفق به حذف آن شد.

یکی از اقدامات دولت سیزدهم که در قالب جراحی اقتصادی انجام شد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که آتش تورم را شعله‌ور کرد

طبق برآوردهای صورت گرفته قیمت کالاهای اساسی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت سیزدهم افزایش چند برابری پیدا کرد.متاسفانه محصولات پروتئینی که از این افزایش قیمت‌ها در امان نماندند از سبد اقشار کم‌درآمد جامعه حذف شدند و طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور به سه کیلوگرم رسیده است.

در این بین قوت غالب ایرانیان، برنج، نیز از آتش تورم در امان نماند؛ در این مدت قیمت برنج از سی‌هزار تومان به کیلویی هشتاد تا حدود۱۵۰ تومان رسیده است و بسیاری از شهروندان به سمت خرید برنج‌های خارجی رفتند یا نان و ماکارونی را جایگزین آن کردند اما با رسیدن قیمت برنج خارجی به کیلویی ۷۰ هزار تومان حالا خردی این برنج هم برای مردم سخت شده است.

برای داشتن یک تغذیه سالم یک خانوار سه نفره ماهانه حداقل به ۲۰ کیلوگرم برنج نیاز دارد؛ هر کیلوگرم برنج ایرانی در حال حاضر به طور متوسط ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد و در نتیجه تامین برنج یک خانوار ایرانی برای یک ماه ۳ میلیون تومان هزینه می‌برد.

میوه و سبزیجات دومین بزرگترین قسمت هرم غذایی سالم را در اختیار دارند؛ به طور میانگین نرخ هر کیلوگرم میوه فصل این روزها به ۴۰ هزار تومان رسیده است.

طبق گزارش‌های جهانی هر فرد بزرگسال روزانه باید دو تا سه واحد میوه مصرف کند؛ به طور ماهانه یک خانوار سه نفره ایرانی نیاز به ۱۵ کیلوگرم میوه دارند که هزینه تهیه آن ۶۰۰ هزار تومان تخمین زده شده است.

محصولات پروتئینی در جایگاه سوم این هرم قرار گرفته‌اند؛ میزان مصرف گوشت قرمز طبق نظر کارشناس تغذیه برای هر فرد ایرانی که سالم باشد در روز باید معادل ۴۵ گرم باشد و برای خانوار سه نفره ایرانی ماهانه به چهار کیلوگرم برسد.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز به طور میانگین به ۳۵۰ هزار تومان رسیده و یک خانوار ایرانی برای تامین نیاز خود به گوشت قرمز باید ماهانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کنار بگذارد.

کد خبر: ۲۱۵٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • MAHDI.ZAFAR IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      0 0
      مشکل اقتصاد ایران چیست ؟ راهکار مهارتوم و رشد تولید و افزایش قدرت خرید و رفاه مردم ایران ؟ مهندس مهدی ظفریاری نژاد (( واقعیت امروز کشور ما بحث سلطه اقتصادی است ، که یعنی واحد ریال ایران کاهش ارزش جهانی داشته است در مقابل سایرارزها و واحدهای پول دنیا ، چرا که پشتوانه این واحد ریال کشور متاسفانه چند نوع ارز دلار امریکای و طلا جهانی است در صورتی که فقط با تغییر واحد پول کشور اقتصاد کشور ایران برای همیشه قدرتمند میشود و تمام مسائل مثل عدم صرفه اقتصادی در بحش تولید و برگشت پول از بازار دلالی واحتکا کالا با قصد جهش قیمتی درمقابل کاهش ریال حل میشود چرا که ثبات اقتصادی ایجاد میشود ، یعنی قیمت یک جنس طی مدت طولانی ثابت در مقابل یک واحد پول است و حال بهترین واحد پول که ایران از زمان قدیم داشته است ، یعنی واحد پول سکه طلا که از قدیم درایران این واحد پول بوده است همان سکه طلای قدیمی خودمان که هم ارزشان طلا دراختیار هیچ کشوری و دولتی نیست و همیشه و در همه دوران و دولت ها و کشورها ارزش مند است، هم مادر دلارهای امریکایی جهان و سایر ارزها قدرتمند و بهترین پشتوانه اقتصادی کشورهای ابر قدرت جه