۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۳
جلوگیری از تخریب اقتصاد توسط دلالان با راهبردهای بانک مرکزی
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد

جلوگیری از تخریب اقتصاد توسط دلالان با راهبردهای بانک مرکزی

قنبری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای توازن در عرضه و تقاضای ارز به دنبال اتخاذ تصمیمات بهتری است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علی قنبری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تازه‌ترین طرح‌ها و سیاست گذاری‌های بانک مرکزی برای کاهش سوداگری در بازار ارز گفت:آنچه مدیران بانک مرکزی به عنوان تازه‌ترین راهکارهای جلوگیری از سوداگری و مهار سفته بازی در بازار ارز انتخاب کرده اند از جهاتی مثبت است چرا که هدف اصلی این طرح‌ها و سیاست‌ها کند کردن تقاضاهای غیر واقعی است که به بازار ارز به دلیل نگرانی از انتظارات تورمی و دست یابی به سودهای نامتعارف و زودبازده و آنی وارد می‌شود.

وی دراین باره گفت: به عنوان مثال ارائه ارز با کارت ملی آن هم یک بار در سال بخشی از کند کنندگی فشار تقاضا بر بازار ارز را مدیریت می‌کند به این دلیل این طرح خوبی است و می‌تواند بار فشاری که بر خرید ارز است را تا حدی کاهش دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: مساله دیگری که برای این موضوع طرح شده و به عنوان یک راهکار و راهبرد در نظر گرفته شده عدم ارائه یارانه به کسانی است که با کارت ملی آن‌ها ارز گرفته می‌شود.

این کارشناس مسائل بانکی و اقتصادی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخشی از ارزهایی که در طی سال‌های گذشته با کارت ملی خریداری شده و به جریان دلالی و سوداگری کمک کرده واقعی نبوده یعنی با دلالان با پرداخت مبالغی ناچیز به دارندگان کارت ملی که عموما بضاعت مالی چندانی ندارند این افراد را به صورت غیر واقعی به چرخه تقاضا افزودند، به این خاطر می‌توان گفت شاید این راهکار عاملی برای عدم اجاره دادن کارت ملی از سوی مردم به دلالان باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: به نظر می‌رسد این بار بانک مرکزی در راستای ایجاد توازن در موضوع مهم عرضه و تقاضای ارز که تاثیرات مختلفی روی بازار ارز و قیمت‌ها و اقتصاد کشور می‌گذارد به دنبال اتخاذ تصمیمات بهتری است به این خاطر تلاش می‌کند با کنترل تقاضاهای غیر واقعی تا حدودی بازار ارز را از نوسانات مخرب دور کند.

وی در پایان گفتگو تاکید کرد: راهبردها و سیاست‌های جدید بانک مرکزی زمانی به صورت بهتری به هدف اصابت می‌کند که تداوم دار باشد یعنی بانک مرکزی هر ماه بخشنامه و سیاست جدیدی را جایگزین سیاست قبلی نکند.

کد خبر: ۲۱۵٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha