۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
آیا چین در خاورمیانه با دلار بازی طولانی دارد؟
المانیتور بررسی کرد

آیا چین در خاورمیانه با دلار بازی طولانی دارد؟

قانون حرکت همینگوی می گوید که تغییر به تدریج و سپس ناگهان ایجاد می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: توجه زیادی به درستی بر نقش چین در بستن توافق بین عربستان سعودی و ایران جهت برقراری مجدد روابط دیپلماتیک متمرکز شده است. در عین حال معامله دیگری کمتر مورد توجه قرار گرفته است که ممکن است به همان اندازه برای مشخص شدن اهداف چین در منطقه و فراتر از آن مهم باشد.

به گزارش «سلیم اسعید»، ماه گذشته شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) و شرکت توتال انرژی فرانسه، اولین قرارداد انرژی منعقد شده با یوان را انجام دادند که شامل ۶۵۰۰۰ تن گاز طبیعی مایع اماراتی بود.

همانطور که «آدام لوسنت» گزارش می دهد، عراق و عربستان سعودی نیز گفته اند که آماده معامله با یوان هستند. علاوه بر این، چین و برزیل در این هفته به توافقی دست یافتند تا تجارت خود را به یوان انجام دهند. دیپلمات‌های آمریکایی در منطقه به طور فزاینده‌ای بر دسیسه‌های چین، به‌ویژه انتقال فناوری حساس متمرکز شده‌اند و بی‌سروصدا می‌گویند که ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد تجارت با یوان را به یک روند تبدیل کند.

تاکنون قرارداد CNOOC-Total یک قرارداد مستقل است و مقامات ایالات متحده امیدوارند که آن را به همین شکل حفظ کنند. به عنوان مثال، عربستان سعودی و عراق هنوز با معاملات یوآن موافقت نکرده اند و تا اینجا فقط در مورد آن صحبت است. اما خطوط روند بالقوه ممکن است نشان دهنده یک استراتژی بلند مدت پکن برای کاهش نفوذ ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه و سایر مناطق باشد.

مقامات و کارشناسان در مورد اینکه آیا افزایش تجارت یوان در خاورمیانه و سراسر جهان می تواند تهدیدی برای نقش دلار به عنوان یک ارز ذخیره در اقتصاد جهانی باشد، اختلاف نظر دارند.

دلار در دهه های اخیر ۹۶ درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده در حالی که یوان در سال ۲۰۲۲ به ۲ درصد رسیده است

«پل کروگمن»، ستون نویس نیویورک تایمز استدلال می کند که یوان تهدیدی برای دلار نیست. با توجه به کنترل سرمایه، یوان نمی تواند با نقدینگی جهانی دلار بدون تغییر اساسی در سیاست پولی چین مطابقت داشته باشد. تقریبا تمام معاملات مالی عمده از جمله معاملات بازارهای انرژی به دلار انجام می شود. دلار در دهه های اخیر ۹۶ درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده در حالی که یوان در سال ۲۰۲۲ به ۲ درصد رسیده است. کروگمن می افزاید حتی اگر موقعیت دلار در معرض تهدید قرار گیرد، این موضوع مهمی نخواهد بود.

در مقابل «نوریل روبینی» در فایننشال تایمز می نویسد: «چین ممکن است کنترل سرمایه داشته باشد، اما ایالات متحده آمریکا نسخه خاص خود را دارد که ممکن است جذابیت دارایی های دلار را در بین دشمنان و دوستان خود کاهش دهد. اینها شامل تحریم‌های مالی علیه رقبای خود، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی در بسیاری از بخش‌ها و شرکت‌های حساس به امنیت ملی و حتی تحریم‌های ثانویه علیه دوستانی است که موارد اولیه را نقض می‌کنند.»

در حالی که ارزهای رمزنگاری شده در طول سال گذشته با از دست دادن ۶۰ درصد ارزش خود و سقوط اف تی ایکس مواجه شدند، چین همچنان به ابتکار عمل در فناوری‌های بلاک چین Web۳ و اقتصاد مبتنی بر توکن، به ویژه در آسیا و خاورمیانه ادامه می‌دهد

روبینی رژیم ارزی دوقطبی در حال ظهور را می بیند که دیر یا زود موقعیت ممتاز دلار را به چالش خواهد کشید، به ویژه از آنجایی که ایالات متحده کسری حساب جاری دائمی دارد و این مهم پرسش ها را در مورد پایداری تعهدات بین المللی آمریکا ایجاد می کند.

آیا آینده دیجیتالی دلار در خطر است؟

در حالی که ارزهای رمزنگاری شده در طول سال گذشته با از دست دادن ۶۰ درصد ارزش خود و سقوط اف تی ایکس مواجه شدند، چین همچنان به ابتکار عمل در فناوری‌های بلاک چین Web۳ و اقتصاد مبتنی بر توکن، به ویژه در آسیا و خاورمیانه ادامه می‌دهد.

خاورمیانه، علی‌رغم شکست اف تی ایکس و واکنش‌ها و رسوایی‌های مرتبط، همچنان مرکز رشد فین‌تک است. اگرچه انتظار می‌رود رشد بازار فین‌تک اسلامی که در حال حاضر ۷۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، سالانه ۱۸ درصد افزایش یابد - شش کشور برتر بازار فین‌تک اسلامی عربستان سعودی، ایران، مالزی، امارات، اندونزی و ترکیه هستند که مجموعاً ۸۱ درصد از کل بازار فین‌تک خاورمیانه را تشکیل می دهند. ایالات متحده آمریکا ممکن است نسبت به ابتکارات چینی برای ادعای سهم ارز خود از اقتصاد دیجیتال همگام نباشد.

«براندون پوسین»، افسر خدمات خارجی که در سفارت ایالات متحده در توکیو خدمت می کند و یک سرمایه گذار در دارایی های دیجیتال است، می نویسد: نقش دلار در آینده دیجیتال در خطر است.

بررسی زمینه ژئوپلیتیکی

همانطور که روبینی اشاره می کند، بحث در مورد اینکه آیا دلار با چالش یوان مواجه است یا خیر، نیازمند بررسی زمینه های ژئوپلیتیکی از جمله تاثیر تحریم ها و محدودیت های ایالات متحده بر سرمایه گذاری در بخش های حساس فناوری است.

همسویی ژئوپلیتیکی و تجاری در حال ظهور میان چین، روسیه و ایران را در نظر بگیرید که همگی علاقه مند به کار بر روی تحریم های ایالات متحده و دلار هستند. ۱.۷ میلیارد نفر جمعیت در این سه کشور زندگی می کنند.

سپس کشورهای مختلف در خاورمیانه، آفریقا و آسیا - هند، پاکستان، عربستان سعودی، عراق، سوریه، آفریقای جنوبی و غیره - که ممکن است پذیرای معاملات ارزهای جایگزین برای تسهیل تجارت با چین یا کار در اطراف ایالات متحده باشند را در نظر بگیرید. این یک بازار بزرگ برای پول چین است.

همه این موارد در چارچوب سیاست خارجی چین مورد توجه قرار گرفته و پکن به ظهور رهبرانی در منطقه و سراسر جهان توجه می کند که مسیر خود را ترسیم می کنند و در عین حال به دنبال حفظ روابط خوب با واشنگتن و پکن هستند.

قانون حرکت همینگوی می گوید که تغییر به تدریج و سپس ناگهان اتفاق می افتد. قانون حرکت همینگوی ممکن است با توجه به موقعیت ممتاز دلار و افزایش نقش یوان چین مطابقت داشته باشد. درست است که به دلایل ساختاری قدرت یوان امروز با دلار آمریکا مطابقت ندارد، اما تاریخ مملو از پیش بینی های اطمینان بخش قبل از فاجعه اقتصادی است.

کد خبر: ۲۱۵٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha