۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
 اخلال در تکمیل پروژه‌های عمرانی با مصوبه مجلس| چه اتفاقی برای تبصره ۲۰ بودجه رخ داد؟
رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه عنوان کرد

اخلال در تکمیل پروژه‌های عمرانی با مصوبه مجلس| چه اتفاقی برای تبصره ۲۰ بودجه رخ داد؟

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه تصمیم مجلس را مانعی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، در بودجه امسال ذیل تبصره ۲۰ درباره تکمیل طرح‌های عمرانی اتفاق عجیبی از سوی مجلس رقم خورد که باعث نگرانی کارشناسان اقتصادی شده است.

بر اساس تصمیم مجلس، دولت ملزم شده است تا فاصله حداکثر ۲۰ درصدی بین ردیف‌های جدول (۷) و همچنین طرح‌های مندرج در پیوست (۱) و نیز فاصله حداکثر ۳۰ درصدی بین ردیف‌های متفرقه در تخصیص اعتبارات را رعایت کند.

به عبارتی دولت ملزم شده فاصله بین تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی را حداکثر ۲۰ تا ۳۰ درصد قرار بدهد تا به‌این‌ترتیب عملاً امکان اولویت‌بندی پروژه‌ها از دولت سلب گردد. با این تصمیم مجلس، دولت باید به همه طرح‌ها بودجه تخصیص بدهد، و نمی‌تواند طرحی که برای مردم اهمیت ویژه‌ای دارد را بر یک طرح غیرمهم دیگر ترجیح داده و زودتر تکمیل کند.

در همین رابطه سید مسعود میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: این تبصره می‌تواند در اولویت‌بندی پروژه‌ها اخلال ایجاد کند. ما ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های بر زمین مانده داریم. سال گذشته که بهترین پرداخت را داشتیم، ۳۱۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد؛ یعنی اگر نیازها را شناسایی و پروژه‌ها را اولویت‌بندی نکنیم، این پروژه‌ها هیچ‌وقت تمام نمی‌شود.

وی افزود: هم اکنون تنها ۱۰ درصد این پروژه‌ها در حال تخصیص است که حتی تعدیل سالانه آن هم بیش از این ارقام است، بنابراین عقل حکم می‌کند به مواردی که در هر استان یا دستگاهی اضطراری است پول بیشتری بدهید که زودتر تمام شود و نیاز مردم را برطرف کنید. مثلاً موضوع تنش آبی خیلی از ساخت ورزشگاه مهم‌تر است؛ ولی با قاعده جدید مجلس نمی‌توان این اولویت‌بندی را ایجاد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: مجلس این موضوع را مصوب کرده؛ ولی دولت در حال تلاش برای اصلاح آن است، چون مشکل بسیاری ایجاد می‌کند.

کد خبر: ۲۱۵٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha