۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
 تزریق ۱۴ میلیارد دلار ارز به نیما| از اربابان اروپا و آمریکا اجازه نمی گیریم
معاون وزیر نفت:

تزریق ۱۴ میلیارد دلار ارز به نیما| از اربابان اروپا و آمریکا اجازه نمی گیریم

شاهمیرزایی معاون وزیر نفت با بیان اینکه تلاش کردیم که صنعت پتروشیمی روی پای خود بایستد و از اربابان اروپا و امریکا اجازه نمی‌گیریم، گفت: سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه کردیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی التهابات بازار ارز را عدم بازگشت ارز از سوی واحدهای پتروشیمی می دانند اما معاون وزیر نفت گفته که ۱۴ هزار میلیارد ارز در سامانه نیما عرضه شده است.

درآمد ارزی صنعت پتروشیمی از محل صادرات محصولات ۱۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود که از این میزان نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما و پس از آن در مرکز مبادله طلا و ارز عرضه شده است

مرتضی شاهمیرزایی که در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران سخن می گفت، مقدار صادرات پتروشیمی را ۲۷ میلیون تن اعلام کرد و گفت: درآمد ارزی صنعت پتروشیمی از محل صادرات محصولات ۱۶ میلیارد دلار برآورد می شود که از این میزان نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما و پس از آن در مرکز مبادله طلا و ارز عرضه شده است. این ارزهای صادراتی برای استفاده سایر بخش های اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گرفته و در شرایط نوسان قیمت ارز کمک بزرگی کرده است.

به گفته او، میزان فروش داخلی محصولات پتروشیمی در بورس ۱۲ میلیون تن بوده که درآمد پتروشیمی‌ها از این محل نیز ۱۰ میلیارد دلار است.

تابع تصمیمات بالادستی هستیم

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی تصریح کرد: دیدگاهی وجود دارد که اگر محصولات پتروشیمی با نرخ رسمی و مبادله ای پتروشیمی در بورس عرضه شود تاثیری بر تورم ندارد بنابراین در هفته نخست معاملات محصولات پتروشیمی در بورس نرخ تسعیر ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان مورد استفاده قرار گرفت، اما بعد از آن با تصمیم دولت نرخ تسعیر برای عرضه محصولات پتروشیمی به همان نرخ گذشته یعنی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشت و در این مسیر تابع تصمیمات بالادستی هستیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته از تولید ۶۵ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور عبور کردیم، گفت: امسال با توجه به برنامه های پیش رو و در صورتی که کمبود خوراک در زمستان نداشته باشیم، تولید ۸۰ میلیون تن را به ثبت می رسانیم. امروز سیاست این است که تولید نفت خام را به مرز ۴ میلیون بشکه در روز برسانیم و این کار بخشی از خوراک پتروشیمی ها که از ان جی ال ها و جمع آوری گازهای همراه تولید می شود را تامین خواهد کرد.

شاهمیرزایی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ بر اساس برنامه‌ریزی ها ۱۰ واحد جدید پتروشیمی آماده بهره برداری خواهد بود که امیدواریم تا پیش از دهه فجر همگی آنها به بهره برداری برسد که در این صورت، ظرفیت تولید پتروشیمی ایران از مرز ۹۶ میلیون تن عبور خواهد کرد.

از اربابان اروپا و امریکا اجازه نمی گیرد

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مخاطبان شعار سال جاری صنعت پتروشیمی است، اظهار داشت: ما برای سال ۱۴۰۲ برنامه های بلندپروازانه‌ای را مانند سال گذشته تعریف کرده‌ایم، در سال ۱۴۰۱ فراتر از آنچه قول دادیم عمل کردیم و تلاش کردیم با آماده سازی طرح‌ها ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

تلاش شده تا صنعت پتروشیمی روی پای خود بایستد. به همین دلیل این صنعت از اربابان اروپا و امریکا و سایر نقاط اجازه نمی گیرد هر جا که تصمیم بگیرد کار توسعه و سرمایه گذاری و زنجیره را انجام می دهد

وی افزود: ما در سال گذشته به اقصی نقاط جهان صادرات داشتیم و بازارهای جدیدی را تعریف کردیم. به طوری که هیات‌هایی را به تمام دنیا اعزام کردیم. ما تا نزدیکی قطب شمال در دشت سیبری رفتیم تا از دانش فنی روز دنیا و پیشرفت‌های جدید اروپا را مشاهده کنیم، همچنین تا قطب جنوب و کشور برزیل هم حضور داشتیم و دستاوردهایمان را در قالب نمایشگاه پتروشیمی معرفی کردیم.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه ذخایر عظیم ما بعنوان پشتوانه فعالیت بلندمدت و مزیت اصلی این صنعت است، گفت: تلاش شد صنعت پتروشیمی روی پای خود بایستد و از اربابان اروپا و امریکا و سایر نقاط اجازه نمی گیرد، هر جا که تصمیم بگیرد کار توسعه و سرمایه گذاری و زنجیره را انجام می دهد.

وی با اشاره به اضافه شدن محصولات جدید به سبد محصولات پتروشیمی خاطرنشان کرد: زمان زیادی اوره ایران به نام دیگر کشورها شناخته می شد در حالی که ما کشوری دارای هویت مستقل هستیم.

وقتی کشتی قاره پیمای ایرانی جلو چشم ناوهای امریکایی در ساحل ونزوئلا پهلوگیری می کرد امریکائیها اذعان کردند که ما حقارت خودمان را به چشم دیدیم

شاهمیرزایی بیان داشت: وقتی کشتی قاره پیمای ایرانی جلو چشم ناوهای امریکایی در ساحل ونزوئلا پهلوگیری می کرد امریکائیها اذعان کردند که ما حقارت خودمان را به چشم دیدیم.

۸۰ درصد صنعت پتروشیمی متکی به داخل است

وی تاکید کرد: اکنون وقت آن است که محصولات به نام کشور خودمان شناخته شود و این به سرمایه گذاران کمک می کند که ما را ملت مستقلی ببینند و مستقلا با ما وارد مذاکره شوند.

در حال حاضر ۷۵ تا ۸۰ درصد توسعه صنعت پتروشیمی متکی به داخل و ۲۰ تا ۲۵ درصد هنوز وابستگی کالا و تجهیزات داریم

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تا رسیدن به استقلال راه آسانی نداریم، گفت: در حال حاضر ۷۵ تا ۸۰ درصد توسعه صنعت پتروشیمی متکی به داخل و ۲۰ تا ۲۵ درصد هنوز وابستگی کالا و تجهیزات داریم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه اینکه سیاست نظام و تاکید رهبر معظم انقلاب و شعار سال، برنامه کشور مهار تورم و رشد تولید است، گفت: در این مسیر باید به سمت ارتقای بهره وری حرکت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اگرچه در مهار تورم اختیارات ما زیاد نیست اما تلاش شد تا در کمیته تخصصی پتروشیمی نقش آفرینی کند، ادامه داد: بر اساس تصویب هیات وزیران و جلسه با رییس جمهوری نرخ تسعیر ارز برای فروش محصولات پتروشیمی در بورس ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: باتوجه به اینکه نرخ تسعیر ارز در معاملات هفته نخست بورس بالاتر از این رقم بود، هر دو طرف معامله باید تصمیم بگیرند که معاملات پا برجا بماند یا بازنگری شود. البته این موضوع از اختیارات ما خارج است.

کد خبر: ۲۱۵٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha