۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
ورود بنیاد مسکن به نوسازی بافت فرسوده تهران ا دلیل افزایش نیافتن سقف وام ۲۰۰ میلیونی
رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به بازار اعلام کرد

ورود بنیاد مسکن به نوسازی بافت فرسوده تهران ا دلیل افزایش نیافتن سقف وام ۲۰۰ میلیونی

نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه عملیات نوسازی بافت فرسوده تهران با تفاهم نامه ای که با شهرداری امضا شده بود به مرز ۱۱ هزار و ۲۳۰ واحد رسیده است گفت: سقف وام ۲۰۰ میلیونی امسال افزایش نمی یابد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اکبر نیکزاد در مراسم سالروز تاسیس بنیاد مسکن در سال ۵۸ با اشاره به اینکه همکاری با بخش خصوصی در سرلوحه کار قرار دارد گفت: در تمام ماموریت ها بنیاد مسکن از بخش خصوصی استفاده می کند و ارتباط خوبی با رییس جمهور و وزرای مربوط داریم.

نیکزاد ادامه داد: در حوزه مسکن روستایی از موضوعات مهم ما این است که در افق ۱۴۱۰ جشن نبود یک واحد مسکونی غیر مقاوم در کشور را بگیریم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی احداث کنیم اضافه کرد: در حال حاضر ۲۴۵ هزار و ۷۶۳ واحد مسکونی در نقاط مختلف کشور در حال ساخت داریم.

وی در خصوص ورود بنیاد مسکن به بازسازی بافت فرسوده تهران گفت: در تهران توافقنامه ای با شهرداری تهران به امضا رسید که بر اساس آن توافقنامه ای نهایی شد تا بر اساس آن بنیاد مسکن بتواند نوسازی بافت فرسوده در تهران انجام دهد. در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران عملیات نوسازی آنها زده شده است.

وی افزود: در بحث مسکن شهری و در قالب نهضت ملی ۱۰۴ هزار ۲۲۰ واحد مسکونی در شهرهای مختلف کشور در حال ساخت است. در مجموع ۳۶۱ هزار و ۲۱۳ واحد مسکونی در حال ساخت است.

نیکزاد با بیان اینکه در انجام کارهایی که به عهده بنیاد مسکن بوده است در انجام امورات استفاده از بخش خصوصی را در سرلوحه قرار داده است ادامه داد: سال ۱۴۱۰ جشن بگیریم‌ که یک واحد غیر مقام در روستاها وجود ندارد و تلاش بر این است که زودتر از سال ۱۴۱۰ به این مقاوم‌سازی برسیم.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن به بافت فرسوده ورود پیدا کرده است که بر اساس آن تفاهم نامه ای با شهرداری تهران امضاء شده است که بر این اساس ۱۱۲۳۰ واحد در بافت‌های فرسوده شهر تهران در حال ساخت است. در نهضت ملی مسکن نیز ۱۰۴ هزار و ۲۲۰ واحد در شهرهای مختلف در حال ساخت است که مجموعاً ۳۶۱ هزار و ۲۱۳ واحد در نقاط مختلف کشور در دست ساخت است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه مسکن نیاز مردم است و باید تمام ظرفیت ها را به کار بگیریم ادامه داد: دوره ساخت مسکن در روستاها یک سال و در شهرها ۲ سال است بنابراین تاکید ما این است که پروژه ها در سر موعد تحویل داده شود.

نیکزاد با اشاره به اینکه تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هادی مصوب هستند و هر ۱۰ سال یک بار باید طرح هادی بازنگری شود اضافه کرد: سال گذشته طرح هادی ۴۳۰۰ مورد بازنگری قرار گرفت و این عدد نشان می دهد که سال گذشته ما رشد خوبی در این زمینه داشته ایم.

وی با بیان این‌که از محل اعتبارات ملی، استانی و قیر بالغ بر ۹۲۱۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح هادی ۸۹۵۶ روستا هزینه شد، اظهار کرد: در استانهای شمالی (دریای خزر) با توجه به اینکه اجازه نداریم شالیزار یا جنگل را برای توسعه روستاها جهت ساخت مسکن از بین ببریم، ساختمان‌های دو و سه طبقه در روستاها ساخته می‌شود تا مشکل جوانان در حوزه مسکن رفع شود.

وی یادآور شد: در حوزه بازسازی نیز نحوه عملکرد جمهوری اسلامی ایران قابل ستایش است. تهدیدات ناشی از سیب، زلزله و... به فرصت تبدیل شده است. بنیاد مسکن در بحث بازسازی حلقه اتصال بین مردم، دولت، مسئولان، گروه‌های جهادی و... است. از همان لحظه اول که با وقوع حادثه مواجه می‌شویم بنیاد با تمام توان به کمک دستگاه‌های امدادرسان می‌شتابد.

وی بیان کرد: در مرحله بعدی پرونده‌ها تشکیل می‌شود و این آمار بیس کار برای همه دستگاه‌ها است. بازسازی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده را به تأمین اعتبار گره نزده‌ایم، این‌گونه نمی‌شود. بنیاد مسکن از همان دقایق ابتدایی، کار بازسازی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده را آغاز می‌کند.

نیکزاد از برنامه‌ریزی برای ساخت ۷۵ هزار مسکن برای محرومان با مشارکت نهادهای انقلابی و سازمانهای دولتی از جمله بنیاد مستضعفان، بهزیستی و... خبر داد و با اعلام اینکه "واحدهای مذکور را در دل پروژه‌های بنیاد مسکن توزیع می‌کنیم"، اضافه کرد: بانک ماشین‌آلات بنیاد مسکن در اختیار بنیاد استانی است که در حوادث به کمک ستادهای بازسازی می‌آیند. سال گذشته حدود ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات خریداری و تعدادی از آنها تحویل شده است و مابقی تا خرداد امسال تحویل می‌شود.

وی با یادآوری این‌که ۷۰ درصد واحدهای روستایی سنددار شده است، گفت: تاکنون ۳.۸ میلیون سند برای روستاها و شهرها صادر شده است که اختلافات ملکی را به صفر می‌رساند، ضمن اینکه از این اسناد می‌توان برای دریافت وام استفاده کرد.

وی همچنین با توجه به تأمین رایگان زمین نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: ساخت واحدهای این طرح از آورده مردم و وام عملیاتی می‌شود.

قیمت تمام شده مسکن ملی فرمول ساده ای دارد چرا که در این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی زمین رایگان اعطا می شود و نظام مهندسی ساختمان نیز تخفیف ۵۰ درصدی اعمال می کند. اما اینکه بتوان گفت در تمام شهرها قیمت تمام شده مسکن یکنواخت خواهد بود باید گفت اینطور نیست

نیکزاد در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده مسکن ملی چقدر است؟ گفت: قیمت تمام شده مسکن ملی فرمول ساده ای دارد چرا که در این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی زمین رایگان اعطا می شود و نظام مهندسی ساختمان نیز تخفیف ۵۰ درصدی اعمال می کند. اما اینکه بتوان گفت در تمام شهرها قیمت تمام شده مسکن یکنواخت خواهد بود باید گفت اینطور نیست.

به گفته وی، در بندرعباس پروژه بنیاد مسکن ۱۰ طبقه است، در شهر سیرجان ۵طبقه است. در بندرعباس قالب تونلی و در سیرجان به‌صورت ستون بتنی ساخته می‌شود پس با این حساب هزینه تولید مسکن متفاوت می شود.

او با ذکر مثالی در خصوص مسکن ملی قم گفت: در مسکن ملی قم هر متر مربع مسکن شش میلیون تومان تمام شد. این پروژه در سال ۱۴۰۰ شروع شده بود بنابراین نمی توان در خصوص قیمت تمام شده مسکن ملی به طور دقیق اعلام قیمت کرد. هر شهری با هر شهری تفاوت قیمت دارد. در همین شهر قم در حال حاضر همان واحدهای مسکونی به متری ۲۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

اتفاقا شرکت بازآفرینی شهری ایران از این اقدام استقبال می کند و در آمارهای خود نیز از این واحدهای مسکونی نوسازی شده استفاده می کند. به هر صورت بنیاد مسکن در مناطق ۱۶، ۱۸ و ۲۰ ورود کرده است

رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه بنیاد مسکن وارد نوسازی بافت فرسوده شده است آیا این موازی کاری با شرکت بازآفرینی شهری نخواهد بود؟ گفت: اتفاقا شرکت بازآفرینی شهری ایران از این اقدام استقبال می کند و در آمارهای خود نیز از این واحدهای مسکونی نوسازی شده استفاده می کند. به هر صورت بنیاد مسکن در مناطق ۱۶، ۱۸ و ۲۰ ورود کرده است.

او ادامه داد: در میدان شوش تعداد ۱۳۰۰ واحد مسکونی مورد نوسازی و بازسازی قرار گرفته است که در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امسال در جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که سقف وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی افزایش نیابد چرا که این اقدام باعث می شود که میزان بازپرداخت اقساط افزایش پیدا کند

نیکزاد در پاسخ به این پرسش که چرا امسال سقف وام مسکن روستایی افزایش نمی یابد؟ گفت: امسال در جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که سقف وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی افزایش نیابد چرا که این اقدام باعث می شود که میزان بازپرداخت اقساط افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر موجودی حساب ۱۰۰ امام چقدر است؟ گفت: موجودی حساب ۱۰۰ حضرت امام انتها ندارد و سرمایه ما جیب مردم است.

نیکزاد با اشاره به ساخت خط چهار مترو تهران توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: فاز یک آن تا عید فطر به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به راه‌اندازی بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی کشور گفت: تا دو هفته آینده بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی کشور با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ خودرو تا دو هفته آینده عملیات کلنگ‌زنی با حضور شهردار انجام خواهد شد

کد خبر: ۲۱۴٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha