۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
 اصلاح قوانین و بهبود فضای کسب و کار، لازمه رشد تولید
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

اصلاح قوانین و بهبود فضای کسب و کار، لازمه رشد تولید

کاکایی، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: لازمه رشد و جهش تولید، تغییر قوانین یا نوسازی قوانین در راستای بهبود فضای کسب و کار است.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، امیر حسن کاکایی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص راهکارهای تحقق سرمایه گذاری در بخش‌های مولد همچون صنعت خودروسازی کشور گفت: در سالی که با عنوان رشد تولید نامگذاری شده، به دلیل اهمیت رشد تولید و تاکیدی که رهبر معظم انقلاب همواره روی این اصل مهم رشد دهنده اقتصاد داشته و دارند نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و صنعت خودروسازی هستیم تا شاهد شکوفایی فعالیت‌های مولد در سراسر کشور باشیم.

وی در این باره خاطرنشان کرد: لازمه رشد و جهش تولید، تغییر قوانین یا نوسازی قوانین در راستای بهبود فضای کسب و کار است. کاهش نوسانات نرخ دلار نیز اثر بسیار مستقیمی روی رشد تولید به جا می‌گذارد.

کاکایی توضیح داد: تثبیت نرخ دلار در کنار تعیین درست تعرفه‌های وارداتی و صادراتی از طریق مکانیزم‌های اقتصادی قطع به یقین منجر به رشد تولید می‌شود، چرا که ایران از جهت نیروی انسانی متخصص و متبحر و فناوری پتانسیل‌های بسیار بزرگی دارد، بنابراین در صورت مهیا بودن این موارد راه برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد باز می‌شود.

کاکایی با هشدار درخصوص عدم دخالت‌های دستوری دولت در بخش‌های مولد گفت: فعالیت‌های مولد رشد می‌کنند مشروط به اینکه دخالت‌های دستوری دولت در میان نباشد و دولتمردان با برنامه‌های متناقض مانع ورود و حضور سرمایه گذاران در بخش‌های مولد و سنگ اندازی‌هایی که همواره وجود داشته نشوند.

کاکایی با تاکید بر اهمیت عبور از موضوع قیمت گذاری دستوری برای رشد تولید گفت: قیمت گذاری دستوری شبیه اداره کردن کودکستان است در حالی که اداره کردن صنعت نیازمند اتخاذ تدابیر درست وعبور از سیاست‌های غلطی است که تا کنون صنعت را تحت تاثیرات منفی خود قرار داده است.

وی در این باره افزود: دولت برای حمایت از طرح‌های بسیار خوب فرزند آوری و طرح جوانی جمعیت نباید خودروساز را تحت فشار قرار دهد، بلکه منابع مالی این طرح‌ها باید توسط خود دولت تامین شود به این دلیل که هزینه طرح‌های مورد نظر دولت و مجلس نباید توسط خودرو ساز پرداخته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: قطعا خودروسازی باید مستقل از برنامه‌ها و طرح‌های دولت و مجلس عمل کند، در تمام دنیا خودروسازان مستقل از دولت عمل می‌کنند، در حالی که در ایران بیش از ۵۰ درصد خودروها به صورت رانتی توزیع می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در پایان گفتگو به ایبِنا گفت: مسوولین باید از هر گونه دخالت‌های دستوری در بخش‌های مولد کنار روند، این موضوع به شدت روی کاهش نرخ تورم و مهار تورم و رشد تولید اثر گذار است و هرگونه فشار را از روی دوش مردم برمی دارد، در حالی که به اسم ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها، با توزیع رانت و برخورداری عده‌ای دلال، فشار بیشتر و افزایش قیمت‌ها نتیجه دخالت‌های دستوری مسوولین و عدم رشد تولید می‌شود.

کد خبر: ۲۱۴٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha