۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
آسمان بی‌ستاره صنایع دستی| زرق و برق سوغات شمال
بازار گزارش می‌دهد؛

آسمان بی‌ستاره صنایع دستی| زرق و برق سوغات شمال

نوشهر- آسمان صنایع دستی و سوغات همه جای ایران یکرنگ است و به رغم ارزآوری و سهم بالای آن در اقتصاد، فعالان این حوزه با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: آسمان صنایع دستی همه جا یکرنگ است، هنرمندانش از کمبود مواد اولیه نبود نقدینگی حمایت نشدن و نبود بازارچه های فروش در رنج هستند. کافی است یک نمایشگاه در گوشه ای از ایران پر نقش و نگار برپا شود، هنرمندان زیادی تلاش می کنند تا دست ساخته های خودشان را با هزار زحمت و مشقت قطعه این نمایشگاه برسانند و بتوانند آن را به ایرانیان معرفی کنند.

نوروزی که گذشت نمایشگاه های مختلفی در گوشه و کنار استان مازندران برگزار شد و در هر یک از این نمایشگاه ها هنرمندان بی نام نشان اما صاحب سبک و پر آوازه حضور پیدا کردند و دست ساخته های شان را به معرض نمایش گذاشته اند.

حمایت نمی شوند

از گلیم اصفهان گرفته تا چاقوی زنجان و جاجیم آذربایجان، صنایع چوبی و لاک تراشی کجور مازندران و غیره غرفه های مختلفی از نمایشگاه های صنایع دستی مازندران را زینت بخشید و پای درد و دل هنرمندان صنایع دستی که می‌نشینید حرفشان مشترک است «حمایت نمی شویم».

سید کبرا موسوی بانوی گلیم باف که از اصفهان در نمایشگاه ملی صنایع دستی در نوشهر شرکت کرده بود با بیان اینکه تولید گریم نیازمند مواد اولیه مانند پشم گوسفند غیره است، افزود: بافت گلیم کوچک حدود دو روز طول می کشد و مواد اولیه را از کارخانه های خمینی شهر خریداری می کنیم و آن را در خانه می بافیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بازار فروش صنایع دستی و گردشگری در نمایشگاه خوب بوده است، هزینه تولید هر قطعه گلیم کوچک دستی را ۲۰۰ هزار تومان مطرح کرد .

این بانوی گلیم باف که به همراه خانواده اش در ایام نوروز به مازندران سفر کرده است ادامه داد خوشبختانه استقبال مردم از نمایشگاه صنایع دستی در نوشهر مطلوب بوده است.

آسمان بی‌ستاره صنایع دستی| زرق و برق سوغات شمال

در غرقه های مختلف صنایع دستی، هنرهای مختلفی به نمایش گذاشته شد و لاکتراشی استاد کلوانی از هنرمندان نام‌آشنای مازندران ایران توجه مان را به خود جلب می کند، زمانی که از غرفه وی بازدید می کنیم، استاد مشغول کار دستی بر روی چوب است، تا آن را زینت بخشد وبه دیگران عرضه کنند.

کلوانی با بیان این که سال های سال در این رشته صنایع دستی مشغول به فعالیت است، می‌گوید تاکنون هنرجویان زیادی را تربیت و معرفی کرده ام که برخی از آنها صاحب کارگاه هستند.

بازارچه های صنایع دستی برپا شود

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تمامی دلخوشی هنرمندان برای فروش عرضه صنایع دستی به نمایشگاه‌های صنایع دستی است افزود: باید برای فروش تولیدات دستی جایگاه هایی در مناطق مختلف شهر استان ها در نظر بگیرند و اگر نسبت به برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و یا بازارچه های دائمی اقدام شود در اقتصاد هنرمندان صنایع دستی تاثیر گذار خواهد بود.

نقش نگار های کار رفته در جاجیم آذربایجان از دور شرکت کنندگان را به سوی خود می خواند، دست ساخته هایی که در آن ها در مردان و زنان خطه آذربایجان به کار رفته و به عنوان میراث ارزشمند و سوغات به مشتریان عرضه می شود.

محمدعلی حسن پور تولید کننده جاجیم و گلیم ورنی در آذربایجان شرقی با بیان اینکه مواد اولیه تولید این هنر دستی گران و پر هزینه است اظهار داشت: قیمت واقعی گلیم دستی بیش از ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است اما محصولات مشابه و دارای کیفیت کمتر با قیمت های حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان به فروش می رسد.

وی گرانی مواد اولیه را در بالا بودن هزینه های تولید موثر بیان کرد و گفت: گلیم ها با دو نوع بافت آذربایجان و سیرجان تولید می شود و طرح ها در قالب سنتی و کلاسیک اجرا می شود.

زنجان با چاقو و هنر قلمزنی آن در مناطق مختلف کشور شهره است و هنرمندان و صنعتگران آن با مشکلات و چالش هایی دست و پنجه نرم می کنند، نادر فضلی هنرمند قلمزنی با بیان اینکه هزینه های مواد اولیه نظیر فنر و سمباده گران شده است، افزود: گرانی گرانی مواد اولیه، قیمت کالاهای تولیدی را نیز افزوده است.

آسمان بی‌ستاره صنایع دستی| زرق و برق سوغات شمال

وی خواسته هنرمندان صنایع دستی را بر پایه نمایشگاه‌های دائمی عنوان کرد و گفت برپایی نمایشگاه ها سبب رشد تولیدات خواهد شد.

۲۸ نمایشگاه صنایع دستی برپا شد

همزمان با ایام نوروز ۲۸ نمایشگاه نوروزی در استان مازندران برگزار شد که هنرمندان مختلف کشور تولیدات خود را در ۸۵۵ غرفه به نمایش گذاشتند.

سعید جاندار مجری نمایشگاه ملی صنایع دستی در نوشهر با بیان این که نمایشگاه ملی صنایع دستی در نوشهر در ۹۲ غرفه شامل گلیم، جاجیم، صنایع چوبی، زیورآلات، سوغاتو غیره برگزار شده است، استقبال مردم را از این تولیدات مطلوب برشمرد وادامه داد: تنوع تولیدات به گونه‌ای بود که از هنرهای مختلف صنایع دستی استان های مختلف کشور به نمایش گذاشته شد و استقبال هنرمندان و مردم نیز از این نمایشگاه مطلوب بوده است.

نوروز امسال بیش از ۲۰ میلیون مسافر به مازندران سفر کردند و ۲۴ میلیارد تومان سوغات خریداری کردند، حسین ایزدی معاون صنایع دستی مازندران با اظهار این که ۲۸ نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در استان برگزار و یک میلیون و۲۰۰ هزار نفر از آن بازدید کردند، گفت: سفال، سرامیک، چرم، حصیر، منبت و غیره جزو محصولات پرفروش بوده است.

از ۲۹۰ رشته صنایع دستی مصوب جهانی ۲۵۰ رشته در ایران فعال و تعداد ۸۷ رشته صنایع دستی در مازندران فعال است که ۱۷ رشته صنایع دستی بومی و مخصوص این استان است، حصیربافی، نمدمالی، لاک تراشی، کوپ بافی و چادر شب بافی از رشته های صنایع دستی مختص مازندران هستند و هشت هزار نفر در این رشته ها اشتغال دارند.

کد خبر: ۲۱۴٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha