۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
آغاز خرید تضمینی گندم در استان تهران
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران اعلام کرد

آغاز خرید تضمینی گندم در استان تهران

ارشدی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران گفت: خرید تضمینی گندم در ۱۱ مرکز خرید استان از نیمه دوم خرداد آغاز می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، عباس ارشدی گفت: ۱۱ مرکز خرید تضمینی گندم در استان تهران شامل ۳ مرکز دولتی، پنج کارخانه تولید آرد و سه مرکز ذخیره‌سازی است که با توجه به پراکندگی تولید گندم در استان تهران، مبادرت به خرید گندم می‌کنند.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در بخش‌های شمالی استان تهران یعنی در محدوده دماوند و فیروزکوه تا پایان مهر ادامه دارد اضافه کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورزانی انجام می‌شود که اطلاعات شناسنامه‌ای و میزان زمین‌های تحت پوشش آن‌ها که زیر بار گندم رفته در سامانه پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت شده باشد.

ارشدی گفت: علت اینکه هر کسی نمی‌تواند به مراکز خرید مراجعه کند و گندم خود را بفروشد جلوگیری از دلالی و واسطه گری است، زیرا این واسطه گری‌ها روی قیمت و کیفیت گندم تاثیرگذار است.

وی افزود: قیمت نهایی که امسال برای خرید تضمینی گندم اعلام شده برای هر کیلو ۲۵۰۰ تومان است ضمن اینکه حداکثر درصد افت مفید آن باید ۸ درصد و افت غیر مفید آن باید ۵ درصد باشد.

البته در هر مرکز خرید ما چهار عضو یعنی عامل تشخیص، عامل ذیحسابی، ناظر و یک نفر هم نماینده مستقیم وزارت جهاد کشاورزی مستقر هستند که بر فرآیند خرید کنترل و نظارت دارند. سال گذشته سن زدگی گندم‌های ما در استان تهران زیر یک درصد و افت‌ها نیز یک تا دو درصد بود که امری متداول است.

ارشدی گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که با بانک صورت گرفته و حساب‌هایی که در بانک برای کشاورزان افتتاح شده، به محض اینکه گندم را به مراکز ما تحویل دهند و اطلاعات آن‌ها ثبت بشود این اطلاعات مستقیم به بانک ارسال می‌شود و در کمتر از یک هفته پرداخت‌ها به کشاورزان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اخاذی برخی افراد سودجو در مراجعه به خبازی‌ها گفت: این افراد خود را به عنوان بازرس معرفی و اخاذی می‌کردند که گزارش شد و پیگیری‌ها را انجام دادیم. ضمن اینکه خبازها باید بدانند همه بازرسان ما دارای کارت شناسایی هستند و خبازان باید کارت شناسایی همکاران ما را مطالبه و مشاهده کنند سپس اجازه دهند که کنترل‌ها انجام شود.

ذخیره سازی مناسب کالاهای اساسی در استان تهران

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران افزود: استان تهران به دلیل وجود مراکز عمده ذخیره سازی یکی از بزرگترین مراکز ذخیره سازی کالاهای اساسی در کشور است و آنچه که هم اکنون در مراکز ذخیره سازی استان موجود است بسیار ایده آل و مناسب است و به طور جدی می‌توانم بگویم که در سنوات گذشته سابقه نداشته که این همه کالاهای اساسی را در مراکز ذخیره سازی، آماده توزیع داشته باشیم.

ارشدی افزود: ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در مقایسه با سال گذشته، وضع بسیار مناسبی دارد و هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم ضمن اینکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم این کالاها را در مراکز فروش توزیع کنیم طوری که مردم از این بابت مشکلی نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: کالاهایی که در مراکز ذخیره سازی تهران متمرکز و ذخیره‌سازی شده است تنها برای استان تهران نیست بلکه می‌توانیم استان‌های همجوار و دیگر استان‌ها را هم بر اساس سهمیه‌های شان پوشش دهیم.

ارشدی با بیان اینکه کاهای اساسی ذخیره سازی شده بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار به بازار و مراکز فروشگاهی عرضه می‌شود گفت: در ماه مبارک رمضان امسال در طرح ضیافت ۱۴ هزار تن برنج و ۸ هزار تن شکر را در فروشگاه زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف، توزیع کردیم که نقش مهمی در کنترل بازار داشت.

کد خبر: ۲۱٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha