۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
چرا دولت از رشد بورس حمایت کرد؟
یادداشت؛

چرا دولت از رشد بورس حمایت کرد؟

وضعیت بازار حکایت از این دارد که نه تنها نقدینگی از بورس خارج نشده، بلکه سرمایه های چند وقت اخیر در بازار دلار و... دوباره وارد بورس شده و تارگت ۳ میلیون واحد را تا پایان سال هدف‌گذاری کرده اند.

حامد شایگان؛ گروه بورس: شاخص کل بورس بالای مقاومت یک میلیون و صد هزار واحد با یک کندل سبز در این محدوده فعلا ماندگار شده و این به معنای ادامه رشد بازار با سرعت کمتر خواهد بود. در این روند احتمالا اصلاح قیمتی هم به صورت کوتاه مدت خواهیم داشت، اما تا زمانی که شوک خاصی به اقتصاد کشور وارد نشود بازار همچنان در بلندمدت صعودی خواهد بود، به همین دلیل نوسان گیران سود چندانی نمی کنند اما همین افراد در مقاومت ها برای سهامداران خرد چالش ایجاد و به همراه آنها برخی سهامداران خرد هم عرضه می کنند.

روز چهارشنبه حجم صف های فروش نمادها در بورس ارزشی حدود ۳۰ میلیارد تومان داشتند، در حالی که سال ۹۹ ارزش صف های فروش در شاخص بالای ۲ میلیون واحد تومان بالای ۲ هزار میلیارد تومان بود

حالا با در نظر گرفتن شعار سال جاری که بر مهار تورم و رشد تولید است می توان انتظار داشت که سیاست های کلان کشور در راستای مهار تورم بازارهای همچون دلار بکار گرفته شود و همین مسأله جریان پول را به سمت بورس هدایت می کند و معاملات روزهای اخیر هم این موضوع را تایید می کند زیرا روز چهارشنبه حجم صف های فروش نمادها در بورس ارزشی حدود ۳۰ میلیارد تومان داشتند، در حالی که سال ۹۹ ارزش صف های فروش در شاخص بالای ۲ میلیون واحد تومان بالای ۲ هزار میلیارد تومان بود. نکته قابل توجه اینجاست که در آن زمان قیمت دلار ۱۷ هزار تومان و حالا ۵۰ هزار تومان است و از طرف دیگر ارزش صف های خرید روزهای اخیر بالای قله سال ۹۹ به حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان هم رسید و این نشان می دهد که شاخص کل بورس حداقل تا مقاومت نخست خود یعنی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رشد خواهد کرد.
عملکرد بورس در بالای شاخص کل یک میلیون و صد هزار واحد نشان داد که احتمالا برای مدت کوتاهی نمادهای کوچکتر رشد بیشتری خواهند داشت و شاخص سازها در قله نوسان خواهند داد و برای مدتی نمادها دست به دست خواهند شد و عمدتا سهامدارانی که اهل ریسک نیستند فرصت را به سهامداران دیگر می دهند.

برخی از سهامداران خردی که از بازار خارج می شوند تنها می توانند در بانک سپرده گذاری کنند، زیرا دولت بازار دلار را فعلا مهار کرده و طلا هم که پتانسیل رشد دارد به دلیل حباب ۷ میلیونی سکه عملا در مقطع کنونی قابل سرمایه گذاری نیست

با توجه به اینکه در روزهای اخیر دوباره قیمت نفت روندی صعودی گرفته و از طرف دیگر بوی سیاست های انقباضی به مشام می رسد دولت تلاش خواهد کرد که جریان نقدینگی را به بازارهای مالی همچون بورس و همچنین بانک ها هدایت کند، چراکه در هفته گذشته بار دیگر نرخ سود بین بانکی روندی نزولی پیدا کرده است. بنابراین برخی از سهامداران خردی که از بازار خارج می شوند تنها می توانند در بانک سپرده گذاری کنند، زیرا دولت بازار دلار را فعلا مهار کرده و طلا هم که پتانسیل رشد دارد به دلیل حباب ۷ میلیونی سکه عملا در مقطع کنونی قابل سرمایه گذاری نیست. از این رو می توان ادعا کرد نه تنها نقدینگی فعلا از بورس خارج نمی شود، بلکه سرمایه گذاری های چند وقت اخیر در بازار دلار و... دوباره وارد بورس می شوند بر همین مبنا تارگت شاخص میلیون واحد تا پایان سال دور از انتظار نیست.
یکی دیگر از برنامه های دولت که از رشد بورس حمایت می کند مولدسازی دارایی هاست که بر مبنای آن سهام برخی شرکت های دولتی باید واگذار شود، از این رو دولت تلاش خواهد کرد از طریق سرمایه های صندوق تثبیت و صندوق توسعه ملی عقب ماندگی ارزش سهام را جبران کند و بعد از اینکه قیمت واقعی رسیدند معاملات بلوکی را کلید بزند در این حالت دولت می تواند درآمد بیشتری از مولدسازی دارایی ها بدست بیاورد و از طرف دیگر با جذب نقدینگی در بورس عملا مانع از تورم ناشی از جریان نقدینگی در بازار های مختلف شود.

کد خبر: ۲۱۴٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha