۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
ورود تخصصی گمرک یزد به حوزه شرکت‌های دانش بنیان
مدیرکل گمرک یزد به بازار خبر داد:

ورود تخصصی گمرک یزد به حوزه شرکت‌های دانش بنیان

یزد- سلمانی، مدیرکل گمرک استان یزد با اشاره به معرفی یزد به عنوان استان ممتاز کشور در حوزه دانش بنیان گفت: گمرک یزد در روزهای پایانی سال به عنوان گمرک تخصصی برای شرکت‌های دانش بنیان معرفی شد.

محمدحسین سلمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پیش از این ۱۰ گمرک برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان معرفی شده بودند، اظهار داشت: به دلیل ظرفیت بالای استان در زمینه صنایع و محصولات فناور و دانش بنیان و البته پیگیری‌های استاندار یزد، این گمرک به عنوان گمرک تخصصی شرکت های دانش بنیان معرفی و به لیست گمرکات مجاز اضافه شد.

وی ادامه داد: استقرار پارک علم و فناوری و حضور تعداد قابل توجهی شرکت دانش بنیان و فناور در استان و نیاز این شرکت ها به ماشین آلات، قطعات یدکی و مواد اولیه وارداتی و همچنین صادرات محصولات تولیدی وجود گمرک تخصصی در این زمینه را اجتناب ناپذیر می کرد.

سلمانی با دعوت از شرکت های دانش بنیان برای استفاده از ظرفیت ایجاد شده گفت: تاکنون فعالیت شرکت‌های دانش بنیان استان در زمینه تجارت خارجی محدود بوده که امیدواریم در سال جاری شاهد رشد چشمگیر فعالیت شرکت‌ها در این زمینه باشیم.

تسهیلات گمرک به شرکت‌های دانش بنیان

مدیرکل گمرک استان یزد همچنین با اشاره به حمایت هدفمند از شرکت های دانش بنیان گفت: پذیرش ضمانت نامه بانکی ۹ ماهه بابت حقوق ورودی صرف نظر از زمان مراجعه به گمرک، ارائه مجوز استفاده از انبار اختصاصی، استفاده از تسهیلات ماده ۵۷ آئین نامه اجرائی قانون امور گمرکی، استفاده از تضمین بیمه ای برای پرداخت عوارض احتمالی صادرات، استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از تولید وصادرات و انجام فرآیند صادرات از عمده ترین تسهیلات گمرک به شرکت های دانش بنیان است.

سلمانی با اشاره به اقدامات پیش بینی شده از سوی گمرک برای تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی شرکت های تولیدی دانش بنیان و فناور اظهارداشت: اصلاح بند «ح» ماده یک قانون امور گمرکی برای پذیرش ضمانت نامه پرداخت حقوق ورودی از صندوق نوآوری، صندوق ضمانت صادرات و صندوق پژوهش و فناوری با رعایت اعتبار سنجی علاوه بر ضمانت نامه بانکی از دیگر اقدامات گمرک جهت حمایت از این شرکت هاست.

کالاهای وارداتی مورد نیاز واحدهای تولیدی دانش بنیان از پرداخت مالیات علی الحساب واردات معاف هستند

وی با بیان اینکه کالاهای وارداتی مورد نیاز واحدهای تولیدی دانش بنیان و فناور از پرداخت مالیات علی الحساب واردات معاف هستند، افزود: در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان نمونه های تجاری و تولیدی و نمونه برای بررسی و آزمایش بدون اخذ ثبت سفارش و با اخذ حقوق ورودی متعلقه قابل ترخیص است.

مدیرکل گمرک یزد همچنین ادامه داد: اجزا، قطعات و لوازم مورد نیاز خط تولید واحدهای تولیدی دانش بنیان و فناور به شرط غیر تجاری بودن با تشخیص گمرک و بدون ثبت سفارش قابل ترخیص هستند.

سلمانی با تببین ظرفیت ترخیص نسیه برای شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: در صورت درخواست شرکت های دانش بنیان برای ترخیص مواد اولیه و قطعات وارداتی حداکثر ۵۰ درصد از کالا به صورت نسیه ترخیص قابل ترخیص است.

کد خبر: ۲۱۴٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha