۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
تولیدکنندگان خسته از بروکراسی های دست و پاگیر اداری| تامین به موقع مواد اولیه؛ گره کور تولید
گفتگو با دبیر انجمن صنایع تجهیزات پزشکی؛

تولیدکنندگان خسته از بروکراسی های دست و پاگیر اداری| تامین به موقع مواد اولیه؛ گره کور تولید

قاسمی دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به بازار گفت: اگر فقط بانک مرکزی قدری نسبت به وظایف خود بهتر عمل کند سنگینی خیلی از تحریم های داخلی که بر سر تولیدکنندگان است کنار می رود.

بازار؛ گروه صنعت: کمبود نقدینگی و تامین دشوار مواد اولیه به دنبال تحریم های داخلی و خارجی همگی دست به دست هم داده اند تا حال تولید تجهیزات پزشکی در کشور خوب نباشد. از طرفی بروکراسی های اداری هم به این موضوع دامن زده و مسیر را برای تولیدکنندگان دشوارتر ساخته است.

البته به اعتقاد برخی از فعالان این صنعت، بی اطلاعی مسئولان در خصوص خواسته ها و چالش های صنعت گران یکی از دلایل بروز اصلی این چالش ها است. بنابراین عجیب نیست یکی از ابتدایی ترین خواسته های فعالان این صنف برگزاری جلسات همفکری و شنیدن صدای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از سوی مسئولان باشد. در این رابطه مریم قاسمی دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و ملزومات دارویی در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به عنوان یک تولید کننده و دبیر انجمن تجهیزات پزشکی کشور بفرمایید در حال حاضر تولیدکنندگان این صنف از چه مشکلاتی در مسیر فعالیت خود رنج می برند که قابل رفع است؟

چالش های بسیاری پیش روی تولید کنندگان صنعت تجهیزات پزشکی قرار دارد با این حال یکی از مهمترین و اولین مشکلاتی که می توان به آن اشاره کرد بحث تامین مواد اولیه است؛ معضل بسیار بزرگی که در حوزه تجهیزات پزشکی به چشم می خورد و همانطور که می دانید پروسه تامین مواد اولیه یک موضوع و تولید بعد از دریافت مواد اولیه نیز چالشی دیگر پیش روی تولید کنندگان این صنف است.

هرچند تاثیر چالش های بین المللی کم نیست اما جایی که تولیدکنندگان به بن بست می رسند در بخش داخلی است

البته هر چقدر چالش های بین المللی پیش روی تولید کنندگان جدی است و برای آن مشکلاتی را ایجاد می کند اما باز هم طی سال های اخیر تولیدکنندگان توانسته اند از آن ها عبور کنند اما مشکلاتی از زمانی تشدید می شود که این مواد اولیه به کشور می رسد و تولیدکننده می خواهد دست به تولید بزند. بنابراین تازه آن ها با چالش های تحریم های داخلی روبه رو خواهند شد که گره اصلی تولید هم همین جا است. برای مثال تامین ارز، ارسال پول، حواله ها و حتی حمل و نقل به کشور همگی انجام می شود اما همین که مواد اولیه به گمرک می رسد دچار توقف می شویم.

* با این تفاسیر بیش از اینکه تحریم های خارجی برای تولیدکنندگان چالش زا باشد این تحریم های داخلی و پروسه طولانی ترخیص کالا از گمرک آزار دهنده و مخل تولید است؟

بله، برای ترخیص مواد اولیه از گمرک باید زمان زیادی را صرف کنیم. بنابراین اگر مسئولان می خواستند صدای تولیدکنندگان را بشوند شاید اگر می پرسیدند چطور قدری از مشکلات تولید بکاهند پاسخ بنده این بود که اگر بانک مرکزی قدری بهتر از اکنون عمل می کرد خیلی از مسائل و مشکلات این حوزه برطرف می شد؛ چرا که همانطور که گفتم تحریم های داخلی بیش از تحریم های خارجی مانع تولید شده است.

به ویژه که بانک مرکزی در تخصیص ارز و در بخش نامه‌ هایی که به گمرکات ابلاغ می شود نقش بسیار تاثیرگذاری دارد و اگر این تصمیمات با هماهنگی بخش خصوصی و تشکل‌ های بخش خصوصی گرفته شود بخش مهمی از مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی کنار می رود.

* خیلی اوقات از فعالان صنایع مختلف می شنویم که تصمیمات شبانه مسئولان باعث برهم خوردن روند تولید می شود، بفرمایید چقدر چنین تصمیماتی را در صنعت تجهیزات پزشکی شاهد هستید و چقدر بر روی فعالیت شما تاثیرگذار است؟

ما امروز هم در بحث تخصیص ارز هم در بحث حواله هم در بحث ترخیص از گمرکات هم در بحث ما به تفاوت‌هایی که در واقع به ترخیص از گمرکات به مواد اولیه و اجزا و قطعات می‌ خورد بخش نامه‌هایی داریم که به طور پیوسته تغییر می کنند و تولیدکننده هر روز باید با یک سری بخشنامه‌ ی جدید مواجه شود که ممکن است کل روند تولید را تغییر دهد. همین موضوع لطمه زیادی به صنعت وارد و تولیدکننده را اسیر یک سردرگمی بزرگ می کند.

بخش نامه هایی که هر روز مسئولان دولتی برای تولید می نویسند به عنوان یکی از عوامل مخل تولید شناخته می شود

این بخش نامه ها هم در یک محدوده کوچک نیستند و در همه بخش ها شاهد آن ها هستیم. برای مثال سایه چنین بخشنامه ‌هایی را تصمیماتی که در بانک مرکزی گرفته می شود می بینیم و دامنه آن تا گمرک که می‌ خواهیم کالا را از آن ترخیص کنیم می رسد. بنابراین همواره درگیر بحث ‌های داخلی بر سر تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات به عنوان یکی از مهمترین چالش‌ های پیش روی تولید هستیم.

* به نظرتان ادامه چالش های صنعت تجهیزات پزشکی و اقدام دیرهنگام مسئولان برای رفع آن ها چه مشکلاتی را در آینده ایجاد می کند؟

به نظر بنده اگر مسائل و مشکلات امروز صنعت تجهیزات پزشکی با فوریت حل نشود به طور حتم در زمینه‌ ی تولید و تامین دچار مشکل جدی خواهیم شد؛ این هشدار به شکل جدی‌تر برای سال ۱۴۰۲ است.

* با این تفاسیر چه خواسته ای از مسئولان برای بهبود شرایط تولید دارید؟

تنها خواسته ای که از مسئولان داریم این است که حداقل یک نشست مشترک با مسئولان وزارت بهداشت، وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک، استاندارد و بخش خصوصی برگزار شود تا بتوانیم صدای خود را به آن ها برسانیم تا وضعیت تامین در این سال جدید دچار مشکل نشود.

اگر حداقل یک بار مسئولان پای صحبت های تولیدکنندگان بنشینند و به مشکلات آن ها گوش دهند تامین تجهیزات پزشکی بهبود می یابد

همچنین برگزاری چنین جلسه مشترکی ضروری است تا شرایط برای تولیدکنندگان قدری نسبت به ۱۴۰۱ بهبود یابد و این بحران تامین مواد اولیه که حتی کل دنیا هم با آن دست و پنجه نرم می کند با بحران های داخلی ادغام نشود و تولیدکنندگان را زمین گیر نکند. بنابراین به اعتقاد بنده اولین گام برای بهبود وضعیت همین است که مسئولان این بخش های تاثیر گذار صدای تولید کنندگان را بشنوند.

کد خبر: ۲۱۴٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha