۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
 نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی مغفول مانده است
رئیس اتاق کرمان:

نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی مغفول مانده است

رئیس اتاق کرمان معتقد است: نقش فرهنگ و عوامل فرهنگی مانند باورها، نگرش‌ها و رفتارها که در فضای کسب‌وکار تأثیرگذار هستند، در توسعه اقتصادی مغفول مانده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی بسیار پررنگ است؛ اما در کشور و استان منابعی به این موضوع مهم اختصاص داده نشده است.

طبیب زاده در هشتاد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان که با موضوع بررسی موانع فرهنگی کسب‌وکار برگزار شد، افزود: کرمان، استان توسعه‌نیافته‌ای است که بخش بزرگی از اقتصاد آن از سرمایه‌گذاری‌های کلان در معادن تاثیر پذیرفته و همچنین از اقتصاد فرهنگی نیز غفلت شده و در این زمینه کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی می‌توانند به عنوان الگو مدنظر قرار گیرند.

طبیب زاده تصریح کرد: شورای گفت‌وگو به عنوان یک ظرفیت قانونی با پشتوانه خوبی که دارد می‌تواند ابزار قوی در راستای تحقق منویات توسعه استان به ویژه محور فرهنگی باشد. رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: شورای گفت‌وگوی کرمان به دلیل حضور مقامات استان و برگزاری منظم جلسات در ۶ ماهه نخست امسال ۹۸.۷۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را کسب کرده است.

امام جمعه کرمان نیز در این نشست گفت: یکی از مباحث زیربنایی فضای کسب‌وکار محور فرهنگی است و گاهی مجموعه‌ای از عوامل بر یکدیگر تأثیرگذارند و نمی‌توان از یک موضوع غفلت کرد و بخش‌های مرتبط با آن را نادیده گرفت.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی افزود: برای داشتن فضای کسب‌وکار مقبول و منطقی باید دولت و حکمرانی، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و افراد شاغل در مجموعه‌ها توجه ویژه و انگیزه لازم را برای انجام کار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در هر سه بخش قوانین بالادستی خوبی برای فراهم کردن بستر مناسب کسب‌وکار وجود دارد، ادامه داد: اگر هر یک از این مجموعه‌ها ضعیف عمل کنند اما دو مجموعه دیگر نیز قوی باشند باز هم نمی‌توان به اهداف مدنظر رسید.

امام جمعه کرمان مسائل مهم برای مدیریت فضای کسب‌وکار مناسب را شناسایی ضعف‌های موجود در یک ساختار، ایجاد ساختار روان، سبک و توانمند و داشتن انگیزه و دیدگاه رشد و پیشرفت در سه بخش دولت، بخش خصوصی و کارکنان عنوان و اظهار کرد: در بیان عملکردها و ارزیابی باید انصاف رعایت شود و فقط نقاط مثبت یا منفی بیان نشود.

استاندار کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه فرهنگ زیربنای همه فعالیت‌هاست، گفت: رفتارها و نگرش‌های ما از باورهای فرهنگی ما ناشی می‌شود و اگر فرهنگ اصلاح شود رفتارها نیز در بلند مدت اصلاح خواهد شد.

محمدمهدی فداکار، افزود: تغییرات فرهنگی به‌کندی صورت می‌گیرد و گاهی ممکن است چند نسل بگذرد تا تغییری اتفاق بیفتد و در تغییر رفتارها، تبلیغات و متقاعدسازی تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات مربوط به مسائل فرهنگی اقتصادی است به طوری که در قانون و مقررات مشکلی وجود ندارد اما برداشت سلیقه‌ای در اجرای قوانین مسائلی را ایجاد کرده است.

فداکار بیان کرد: نگاه به سرمایه‌گذار و شکل گرفتن رفتارها در این زمینه به مسائل فرهنگی برمی‌گردد در صورتی که اگر همه شرایط برای سرمایه‌گذاری فراهم شود، اشتغال صورت می‌گیرد و تأمین معیشت مردم نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه با قطع گاز، برق و تعطیلی واحدهای تولیدی مخالف هستیم، گفت: گاهی دستگاه‌های اجرایی به بهانه سخت‌گیری‌های دستگاه‌های نظارتی مشکلات و موانعی را ایجاد می‌کنند در حالی که دستگاه‌های نظارتی باید با این موضوع برخورد کنند.

وی اظهار کرد: برداشت متناقض از قوانین، ترک فعل برخی دستگاه‌ها، وجود نداشتن همکاری‌های بین بخشی از جمله مسائلی است که ریشه در مسائل فرهنگی دارد و باید در مسائل فرهنگی مطالبه گری کرد. فداکار گفت: استفاده از نظرات و پیشنهادهای اصحاب رسانه در زمینه فرهنگ‌سازی در محیط کسب‌وکار و رفع موانع و استفاده از ظرفیت صداوسیما در این زمینه مورد تاکید است.

در این نشست گزارش فضای کسب‌وکار و بررسی جایگاه عوامل فرهنگی در فضای کسب‌وکار، گزارش ساختارها و توانمندسازی برای کمک به فرهنگ کسب‌وکار و گزارش بررسی موانع فرهنگی تشدیدکننده پیچیدگی فضای کسب‌وکار ارائه شد.

کد خبر: ۲۱۳٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha