۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
پارادوکس بزرگ سرخابی ها در بورس؛ باشگاه های زیان ده و امیدواری به سود دهی برای سهامداران
بازار گزارش می دهد؛

پارادوکس بزرگ سرخابی ها در بورس؛ باشگاه های زیان ده و امیدواری به سود دهی برای سهامداران

 

در حال حاضر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هر دو زیان ده هستند و رو شدن عملکرد ضعیف مدیران عامل باشگاه ها نشان می دهد که آنها شرایط پذیرش در بورس را از اول نداشته اند.

بازار؛ گروه بورس: یک سال پیش زمانی که سهام سرخابی ها قرار بود عرضه شود بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاکید کردند خرید سهام این دو باشگاه هیچ سود ندارد و فعالان بازار سرمایه هم از خرید آن خودداری کردند اما هواداران به عشق باشگاه خود اقدام به خرید سهام کردند. در آن زمان سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس عرضه شد تا شروط کنفدراسیون آسیا برای اصلاح وضعیت حقوقی این دو باشگاه اخذ شود و هواداران برای ماندن در کورس باشگاه های آسیا سهامدار شدند تا مشکلات باشگاه ها حل شود، اما حالا پشت پرده هایی رو شده که هواداران این باشگاه ها نقره داغ خواهند شد.

رییس سازمان خصوصی سازی به تازگی درباره باشگاه استقلال گفته که برای واگذاری این باشگاه یک کمیته راه اندازی شده که متولی تصمیم گیری برای هزینه کرد باشگاه بوده اند اما مدیرعامل باشگاه استقلال به تنهایی اعتبار باشگاه را مصرف کرده و حالا دولت علیه عملکرد هیات مدیره باشگاه شکایت کرده و سهامداران هم می توانند شکایت کنند

حسین قربان‌زاده رییس سازمان خصوصی سازی به تازگی درباره باشگاه استقلال گفته که برای واگذاری این باشگاه یک کمیته راه اندازی شده که متولی تصمیم گیری برای هزینه کرد باشگاه بوده اند. در واقع متولی شرکت‌های فرهنگی - ورزشی، وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصی سازی هستند و اینها باید مجوز مصارف باشگاه‌ها را صادر کنند اما در باشگاه استقلال مدیرعامل به تنهایی تصمیم گیری کرده و مجوز لازم دریافت نکرده و از طرف دیگر یک بار حدود ۱۱۸ میلیارد تومان برای بدهی‌های خارجی از جمله استراماچونی به این باشگاه پرداخت شده که همان پشتوانه وام‌شان بود که به جای آن، زمینی را در بانک شهر، وثیقه کردند. از آن ۱۱۸ میلیارد تومان، ۹۳ میلیارد تومان به صورت مستقیم به حساب باشگاه واریز شده است. باشگاه، هزینه‌های دیگری هم داشته، ولی متأسفانه کماکان، بدهی استراماچونی را پرداخت نکردند و این اتفاقات افتاده و در حال حاضر سهام‌داران می‌توانند شکایت کنند، همانطور که ما شکایت کردیم و محکم پای این شکایت هستیم. وقایع مالی، کتمان شده است و حتماً باید در دادگاه مورد بازخواست قرار بگیرد.

اجبار در واگذاری عامل واگذاری ضعیف سرخابی ها

با توجه به اینکه شرکت‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس، بورسی شده و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به آنها کمک شده در حالی که باشگاه استقلال، تمام پول منابع، وام و پشتوانه خود را مصرف کرده است. در آن زمان بسیاری از مدیران سرخابی ها به ادعای اینکه این دو باشگاه دارایی زیادی دارند هواداران را ترغیب به خرید سهام این دو باشگاه کردند، اما حالا همین مدیران کم کم پشت پرده هایی را رو می کنند که حکایت از ضرر سهامداران خرد است و احتمالا در هفته پیشرو سهام این دو باشگاه سقوط خواهد کرد.

واگذاری سرخابی ها بدون اینکه شرایط را داشته باشند عامل زیان سهامداران خرد است. بسیاری از مردم به عشق باشگاه مورد علاقشان سهام خریدند و برخی هم تصور می کردند به محض اینکه باشگاه وارد بورس شود سودده خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سهام این دو باشگاه ارزنده نیست، گفت: دولت سهام این دو باشگاه را از سر اجبار و بدون اینکه شرایط واگذاری را فراهم کرده باشد، عرضه اولیه کرد و بسیاری از مردم به عشق باشگاه مورد علاقشان سهام خریدند و برخی هم تصور می کردند به محض اینکه باشگاه وارد بورس شود سودده خواهد شد.

علیرضا سادات با بیان اینکه در صورتی که قیمت گذاری باشگاه به درستی انجام شده باشد به واسطه تورم سهام این دو باشگاه می تواند رشد کند، افزود: در زمان واگذاری سهام این دو باشگاه، شاخص کل بورس بسیار پایین تر بود و از طرف دیگر تورم سالانه ۵۰ درصدی هم داشته به همین دلیل ارزش سهام آنها نمی تواند افت زیادی تجربه کرد مگر اینکه ورشکسته شوند.

با توجه به اینکه این دو باشگاه بازیکنان گران قیمت دارند هزینه بالایی دارند و درآمد آنها از محل پخش تلویزیونی، اسپانسری و پیروزی در مسابقات است، از این رو اگر باشگاهی به مسابقات آسیایی راه پیدا نکند درآمد اسپانسری و حق پخش تلویزیونی آن کاهش می یابد

او با تاکید بر اینکه یکی از منابع اصلی درآمدی باشگاه ها پیروزی در مسابقات آسیایی و باشگاهی داخلی است، افزود: با توجه به اینکه این دو باشگاه بازیکنان گران قیمت دارند هزینه بالایی دارند و درآمد آنها از محل پخش تلویزیونی، اسپانسری و پیروزی در مسابقات است، از این رو اگر باشگاهی به مسابقات آسیایی راه پیدا نکند درآمد اسپانسری و حق پخش تلویزیونی آن کاهش می یابد و همین موضوع منجر به افت عملکرد باشگاه هم می شود زیرا نمی تواند بازیکن خوب خریداری کند و زنجیروار باشگاه به سمت سقوط می رود.

در حال حاضر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هر دو زیان ده هستند و عملکرد چند سال اخیر این دو باشگاه نشان داده که در مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا حرف چندانی برای گفتن ندارند، به همین دلیل درآمد آنها بیشتر محدود به مسابقات داخلی شده و چشم انداز روشنی برای سهامداری این دو باشگاه قابل تصور نیست و حالا که پشت پرده عملکرد انحصاری مدیرعامل باشگاه استقلال در هزینه کردها هم نمایان شده است می توان پی برد که این دو باشگاه اصلا شرایط حضور در بورس را ندارند.

کد خبر: ۲۱۳٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha