۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
خدمات پس از فروش حلقه آشتی مردم با لوازم خانگی ایرانی | کیفیت هنوز جای کار دارد
بازار گزارش می دهد؛

خدمات پس از فروش حلقه آشتی مردم با لوازم خانگی ایرانی | کیفیت هنوز جای کار دارد

تهران- پس از تحریم ها و ممنوعیت واردات کالای خارجی، تولید کنندگان ایرانی با توجه به چالش های بی شمار سعی در تولید لوازم خانگی باکیفیت دارند اما به نظر می رسد مردم تهران آن‌طور که باید راضی نیستند.

مرجان شرف- بازار؛ ممنوعیت واردات کالاهایی مانند لوازم خانگی که ساخت آنها در کشور امکان پذیر است قرار بود طرحی باشد که به حمایت از تولید ملی منجر گردد اما کم کم تجربه خودروسازی در آن حاکم شده است یعنی تولید با هر کیفیت و هر قیمتی که سازنده بخواهد نه خریدار!

این موضوع سبب شده تا عملکرد برخی کارخانه های لوازم خانگی بسیار ضعیف باشد هر چند اقلامی هم هستند که با کیفیت خوبی در کشورمان تولید می شوند که غیر قابل انکار است اما چه کسی می تواند ادعا کند که همه لوازم خانگی تولیدی کشورمان مورد رضایتمندی مردم است؟ کارشناسان اما عقیده دارند که اگر لوازم خانگی ساز ها به کیفیت بها ندهند دست کم باید به خدمات پس از فروش بپردازند تا یک جای کار درست شود.

از مردم بپرسید نه مسئولان

یک خریدار ماشین لباسشویی با بیان اینکه لطفاً ازبین مردم میزان رضایتمندی کالا ایرانی را بپرسید نه از مدیران، گفت: یک لباسشویی ایکس ویژن خریدم نه ماه شده چهار بار از چهار قطعه خرابی داشتم و جالب اینجاست که شرکت بعد از کلی گرفتاری های تماس و ارتباط می گویند در این قسمت ها گارانتی نداریم یک دستگاه لباسشویی وستینگهاس ۱۸ سال برای ما کار کرد بدون خرابی در آخر بخاطر زنگ زدگی کنار گذاشته بودم که مجدد رنگ زدم و دوباره دارم استفاده می کنم.

وی افزود: اجناس خارجی هر ساله تکنولوژی خود را ارتقا می دهند اما ما بازار را پر از کالای چینی کرده ایم.آنهم با قیمت های بسیار بالا اصلا مسئولان فکر نمی کنند که من خریدار چگونه بابت خرید لوازم خانگی پول تهیه کنم؟

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران: تحریم باعث شد تا واردات ممنوع شود

اما نظر مسئولان برخلاف این است و عدم واردات را مایه ارتقا و پیشرفت صنایع تولید لوازم خانگی ایرانی می دانند. اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در گفتگو با خبرنگار بازار، در مورد ممنوعیت واردات با بیان اینکه به علت ایجاد تحریم از سال ۹۶ باعث شد تا اولویت واردات لوازم خانگی برداشته شود گفت: تمام کالاهای خارجی که در بازار موجود است بصورت قاچاق وارد شده مگر اینکه با ضمانتنامه اصلی و ثبت اسم آن کالا، وارد کننده و فروشنده در سامانه تجارت کارت و ضمانت و برند ثبت و از وزارت صنعت معدن و تجارت مجوز داشته باشد.

وی افزود: پیش از تحریم های سال ۹۶ کارخانجات اقدام به وارد کردن تکنولوژی از کشورهای پیشرفته کرده بودند بخصوص در زمینه یخچال، یخچال فریزر، لباسشویی و... اما در زمینه صنایع لوازم خانگی ریز این اتفاق نیفتاد و بخاطر همین است که امروزه واردات آن ها کماکان وجود دارد.

خدمات پس از فروش حلقه آشتی مردم با لوازم خانگی ایرانی | کیفیت هنوز جای کار دارد

مشکل بزرگ تخصیص ارز

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی گفت: امروزه نیاز بازار این است که به روزترین تجهیزات به کشور وارد و مطابق سلیقه مردم لوازم خانگی ساخته شود گرچه مشکل بزرگی به نام تخصیص ارز وجود دارد به عنوان نمونه کارخانه ای وجود دارد که اگر مشکل تخصیص ارز آن حل شود در همان روز اول افتتاح حداقل یک هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار می‌ شوند.

پازوکی ادامه داد: تحریم باعث شد تا در بعضی از اقلام خودکفا شویم یعنی اصلاً نیازی به واردات دیگر حس نمی ‌شود؛ در مورد کولرگازی اما هم تولید داخل داریم و هم واردات و در مورد لوازم خانگی ریز نیز کارخانجات توانستند ۳۰ الی ۴۰ درصد اقلام مورد نیاز بازار را تامین کند اما در این بخش سلیقه ‌ها بسیار متفاوت است و با کالاهای بزرگ بسیار تفاوت دارد البته باید این را هم گفت واردات خوب است اما نه واردات کالا تکنولوژی روز دنیا باید وارد کشور شود و از این طریق تولید در داخل کشور انجام شود و کارگر ایرانی به سر کار برود اگر این اتفاق بیفتد صحبت‌ های مقام معظم رهبری اجرا شده و هم باعث رونق تولید در داخل کشور خواهد شد و هم رونق صادرات و کمک بسیار شایانی به ارزآوری خواهد شد

وی با بیان اینکه همت و کمک دولت سهم بسیار بزرگی در این مورد دارد گفت: هنگامی که دولت می ‌گوید تولید ملی پس باید به این مسائل هم کمک و توجه کند. دولت حمایت می کند اما نه آن حمایتی که باید! بزرگترین دغدغه تولیدکننده ارز و دومین مشکل مواد اولیه است و سومین چالش هم مالیات‌ های متفاوتی است که از وی گرفته می ‌شود. در زمانی که واردات انجام می شد صحبتی با اداره دارایی داشتیم مبنی بر اینکه اگر کسی کالای ایرانی را به فروش می ‌رساند شما به وی کمک کنید تا از آن طرف مردم هم ترغیب شوند تا جنس ایرانی خریداری کنند.

خدمات پس از فروش

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران ادامه داد: حتی اگر شده میزان نیم درصد یا یک درصد کمتر بگیرید و در عوض فروشگاه‌ هایی که کالای خارجی می ‌فروشند این نیم درصد یا یک درصد را به آنها اضافه کنید متاسفانه برعکس شد مالیات کالای ایرانی را نیم الی یک درصد افزایش و کالای خارجی را سه درصد افزایش دادند. یعنی کمک که نکردند، از حرف ما و از پیشنهاد ما سو استفاده هم شد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی: امروز مردم به این نتیجه رسیده‌ اند که کالای ایرانی دو حسن بزرگ دارد یک در داخل کشور تولید شده و دوم اینکه اگر کالای خریداری شما بعد از ۱۰ یا ۲۰ سال خراب شد شرکت تولید کننده آن دیگر از کشور نرفته است

پازوکی با تاکید بر اینکه مردم امروزه از کیفیت لوازم داخلی ایرانی راضی هستند اضافه کرد: زمانی که واردات لوازم خانگی آزاد بود امکان داشت پس از روشن کردن متوجه شوید که خراب است این خدمات پس از فروش به چه معنا است؟ نباید این را بسط دهیم به این موضوع که اگر یک نفر راجع به کالای خریداری کرده نارضایتی داشته باعث شود که یک کارخانه با تولیداتش به زیر سوال برود. امروز به جرات می ‌توانیم قسم بخوریم که در خدمات پس از فروش و در تولید کالای لوازم خانگی چه ریز و چه درشت به حدی کیفیت بالا تولید می ‌کنیم مقدار تولیدی که سال ۹۶ داشتیم امروزه حداقل به دو برابر رسیده است.

وی با بیان اینکه امروز مردم به این نتیجه رسیده‌ اند که کالای ایرانی دو حسن بزرگ دارد یک در داخل کشور تولید شده و دوم اینکه اگر کالای خریداری شما بعد از ۱۰ یا ۲۰ سال خراب شد شرکت تولید کننده آن دیگر از کشور نرفته که حالا کسی نباشد که به شما خدمات پس از فروش ارائه کند و مردم را دچار چالش کند، افزود: امروزه شرکت‌های بزرگ تولید کننده لوازم خانگی انقدر اعتماد از کیفیت لوازم خانگی خود دارند که تعویض بدون قید و شرط یک الی سه ماهه گذاشته اند، یعنی اگر شما حتی به عنوان مثال لباسشویی از طریقه شستشو خوشتان نیامد شرکت تولید کننده ماشین را می ‌برد و یک دستگاه جدید برای شما می ‌آورد. سابقه همچین موردی را در ایران هیچ وقت نداشته ایم.

خدمات پس از فروش حلقه آشتی مردم با لوازم خانگی ایرانی | کیفیت هنوز جای کار دارد

حذف ارز ترجیحی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران با بیان اینکه در مورد تلویزیون هم همین موضوع اتفاق می‌افتد با این تفاوت که هنوز میزان تولید نسبت به میزان واردات بسیار کمتر است شرکت‌ ها مقداری سخت‌ گیری دارند اما با این وجود ضمانت مانند شرکت‌های بزرگ دنیا ارائه می شود، گفت: مردم از نظر کیفیت خیال راحت داشته باشند نمی‌ گوییم خبط و خطا وجود ندارد یا امکان اشتباه نیست اما امروزه می ‌توانیم این اطمینان را بدهیم که شرکت‌ های تولید کننده با رضایت خاطر کار مردم را انجام می ‌دهند و هر زمانی هم مردم به مشکل برخوردند می ‌توانند به سازمان صمت یا اتحادیه لوازم خانگی مراجعه کرده بابت بد بودن خدمات شرکت‌ ها بلافاصله به شکایات رسیدگی شده و جواب داده می‌ شود.

پازوکی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی هیچ تاثیری بر روی کیفیت محصولات نداشته و نخواهد داشت گفت: بر کیفیت تاثیری نمی ‌تواند داشته باشد چرا که تولید کننده با مشقت ارز و مواد اولیه خود را تامین می‌ کند و اگر بخواهد کالای رده دو یا سه تولید کند گویی خودش، خودش را حذف کرده یعنی در عرض یک الی دو سال محصولات را کسی نمی ‌خرد و به آرامی ورشکست خواهد شد و درب کارخانه را باید ببندد.

کارشناس لوازم خانگی: مردم کماکان به جای اینکه لوازم خانگی ایرانی خریداری کنند ترجیح می دهند تا جنس دست دوم خارجی بخرند

وی ادامه داد: دولت ارزی که قرار بود به تولید کننده بدهد نداد و از آن طرف کالایی که تولید داخل است را به قیمت ارز آزاد و به تولید کننده دستور داد که کالا را با ریال بفروشد اگر باید کمک تولید کنیم نیاز به کمک همه جانبه داریم از ارز گرفته الی آخر ما می ‌گوییم مواد اولیه گران است پس چطور فولاد را داخل بورس با قیمت دلار می فروشیم؟ این نمی ‌شود یک بوم و دو هوا نداریم اگر باید در کشور اتفاقی بیفتد همه باید دست به دست هم بدهیم.

دغدغه‌های خرید

رئیس اتحادیه لوازم خانگی همچنین می گوید: امنیت اقتصادی باید برای همه اتفاق بیفتد نه خریدار دغدغه داشته باشد و نه توزیع کننده و تولید کننده که امروز برعکس شده است همه دچار دغدغه شده‌ ایم چرا، زیرا می ‌ترسیم اگر کالا را امروز بفروشیم دیگر نتوانیم مجدد بخریم به این معنا که شما عملاً نقدینگی تان در حال از بین رفتن است. اگر نقدینگی من کاسب از بین برود چه اتفاقی خواهد افتاد در نظر داشته باشید اگر نقدینگی شرکت ‌های تولید کننده نیز از بین برود برای آنها چه در انتظارشان خواهد بود حالا در کنار این‌ ها ندادن ارز را نیز در نظر بگیرید.

حبیب‌الله علیپور، کارشناس لوازم خانگی اما در گفتگو با بازار با بیان اینکه مردم کماکان به جای اینکه لوازم خانگی ایرانی خریداری کنند ترجیح می دهند تا جنس دست دوم خارجی بخرند گفت: تولیدکنندگان لوارم خانگی در داخل کشور با معضل گرانی مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز روبرو هستند که مسائلی از این دست می تواند بر روی تولیدات آنها اثر بگذارد. باید از تولیدکننده و مصرف کننده حمایت کنیم تا با تولید کالای باکیفیت فروش قسطی نیز بتواند گره از بازار باز کند.

آن‌طور که کارشناسان عقیده دارند پنج یا شش سال زمان مناسبی برای درک کیفیت محصولات لوازم خانگی نیست و باید صبر کنیم و ببینیم آیا آنطور که رئیس اتحادیه لوازم خانگی می گوید در صورت واردات هم مردم خواهان خرید کالای ایرانی هستند یا خیر؟

کد خبر: ۲۱۳٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha