۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳
قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ | آهن جم

قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ | آهن جم

تحلیل و بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن و تخمین قیمت آهن در سال ۱۴۰۲

به گزارش بازار، قیمت آهن آلات و میلگرد به دلیل اینکه جزء کالاهای بسیار پر مصرف در صنعت ساختمان سازی هستند برای فعالان این حوزه و کسانی که در بازار سرمایه فعالیت دارند اهمیت زیادی دارد.عوامل زیادی هستند که بر قیمت آهن آلات در ایران تاثیر گذار می باشند.البته باید این نکته را هم در نظر داشت که برخی از شرایط و اتفاقات بازار غیر قابل پیش بینی هستند و ممکن است در روند صعودی یا نزولی این محصولات تأثیرگذار باشند. به طور کلی تخمین و پیش بینی قیمت ها به طور ۱۰۰ درصدی نمیباشد و احتمال تغییر در پیش بینی قیمت ها با توجه به اینکه بازار ایران تحت تاثیر عوامل بسیاری است وجود دارد. در این مقاله به گزارش از سایت بازرگانی آهن جم به بررسی این عوامل و پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال ۱۴۰۲ می پردازیم.

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲

قیمت آهن آلات تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد .برای اینکه پیش بینی درستی از تغییرات قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ ارائه دهیم باید عوامل موثر بر قیمت آهن را بررسی نماییم. بازار ایران تحت تاثیر تحریم کشورهای خارجی دارای تلاطم بسیاری می باشد و بسیاری از عوامل هستند که موجب جهش یا سقوط یکباره قیمت ها می شوند. پیش بینی و تخمین قیمت ها نیز با توجه به اینکه تحت تاثیر متغیرهای زیادی هستند به صورت دقیق نمیباشد و احتمال تغییرات در آن وجود دارد .حال در ادامه با بررسی مهمترین عوامل تاثیر گذار در بازار آهن به پیش بینی و تخمین تغییرات قیمت ها در این بازار خواهیم پرداخت.

میزان عرضه و تقاضا 

عرضه و تقاضا به طور کلی در همه بازارها و برای همه محصولات تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت دارد. در بازار آهن آلات هم میزان عرضه و تقاضا یکی از فاکتورهای بسیار تاثیر گذار در روند صعود یا نزول قیمت ها می باشد. هرچه تولید و عرضه آهن آلات در بازار بیشتر شود قیمت محصولات کاهش پیدا می‌کند و هر چه که میزان تولید و عرضه کمتر شود و پاسخگوی مصرف و تقاضای بازار نباشد منجر به افزایش قیمت ها می شود. حال سوال این است که در سال ۱۴۰۲ وضعیت میزان عرضه و تقاضا چگونه خواهد بود ؟
در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که با ایجاد محدودیت های انرژی و قطع گسترده گاز صنایع تولید کننده فولادی میزان عرضه محصولات فولادی و آهن آلات در بازار بسیار کاهش پیدا کرد. به دنبال این کاهش عرضه محصولات ، قیمت آهن آلات تحت تاثیر این عامل و عوامل دیگر جهش بسیار شدیدی را تجربه کرد. سرانجام با گرمتر شدن هوا و رفع محدودیت های انرژی و افزایش عرضه محصولات در بازار و بورس کالا ، قیمت آهن آلات در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ در فاز اصلاحی قرار گرفت. اما در سال ۱۴۰۲ نیز هراس از کمبود برق در فصل بهار و تابستان و افت تولید صنعت فولاد و سیمان کشور وجود دارد. برای فعالان بازار نیز با این احتمال که با قطعی برق در بهار و تابستان ۱۴۰۲ عرضه محصولات در بازار کمتر می شود میل به ذخیره سازی بیشتر شده و رشد تقاضای شمش فولاد در بازار داخلی امکان پذیر است. 

قیمت عرضه محصولات

علاوه بر میزان عرضه محصولات ،قیمت عرضه محصولات نیز در تعیین قیمت ها در بازار اهمیت زیادی دارد. در صورتی که عرضه محصولات در بورس کالا در حجم بالا و با قیمت مناسب باشد کاهش قیمت ها در بازار آهن پیش بینی می شود.

به گزارش آهن جم : در اسفندماه سال ۱۴۰۱ بورس کالا فرمول جدیدی را برای قیمت پایه محصولات فولادی ابلاغ کرده است .بر اساس فرمول جدید از ۲۲ اسفند ماه قیمت پایه محصولات شمش بلوم و مقاطع فولادی از جمله تیرآهن ، میلگرد ، نبشی و ناودانی با در نظر گرفتن بازه ی مثبت یک و منفی ۵ درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی با شروطی محاسبه خواهد شد .
در صورتی که این فرمول قیمت گذاری پابرجا باشد و در سال ۱۴۰۲ نیز به طور مداوم اجرا گردد و محصولات فولادی در حجم زیاد و با قیمت مناسب  عرضه شوند بازار فولاد بسیار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و روند کاهشی قیمت‌ها پیش‌بینی می‌شود.
 اما به طور کلی سیاست های تنظیم بازار به صورت مقطعی هستند و این امکان وجود دارد که این قانون قیمت گذاری به صورت مقطعی اعمال شود و پس از آن دچار تغییر شود. در این صورت باید دید که در آینده در باره فرمول قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا چه تصمیماتی اتخاذ می شود.

قیمت روز آهن جم

نرخ تورم 

نرخ تورم یکی از اصلی ترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت ها در بازار برای تمامی محصولات می باشد. به طور کلی می‌توان گفت پیش بینی قیمت ها بر اساس نرخ تورم بدون خطا خواهد بود و به طور صد در صدی اتفاق می‌افتد. نرخ تورم به طور سالانه در کشور ما در حدود ۵۰ درصد می باشد .این نرخ تورم ماهانه ۳ درصد می باشد که نشان میدهد قیمت ها در تمامی بازار ها و همچنین قیمت آهن آلات سالانه ۵۰ درصد و ماهانه سه درصد افزایش خواهند داشت .ممکن است این افزایش قیمت به صورت مداوم و با شیب ملایم باشد یا اینکه با جهش ناگهانی قیمت‌ها مواجه شویم. اما در هر صورت با گذشت ماه و سال نرخ تورم بر تمامی قیمت ها تاثیر می‌گذارد. 
البته طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول دو سناریوی کاملاً متفاوت وجود خواهد داشت. سناریوی اول که خوش‌بینانه است نشان می دهد که در صورت اصلاحات شاخص های پولی و مالی در سال آینده نرخ تورم کاهش پیدا کرده و به زیر ۲۰ درصد می رسد. در این صورت قیمت آهن آلات نیز به تبعیت از نرخ تورم با شیب ملایم تغییر خواهد کرد. اما سناریوی دوم صندوق بیان می‌کند که اگر تغییر خاصی در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نشود نرخ تورم از ۵۰ درصد هم عبور خواهد کرد که در این صورت رشد قیمت‌ها در تمامی بازار ها افزایش پیدا می کند .به طور کلی قیمت آهن و میلگرد متناسب با نرخ تورم به صورت دقیق افزایش پیدا میکند.

قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی در سال ۱۴۰۲ 

یکی از اصلی ترین محرک ها در بازار آهن آلات وضعیت ارز و تغییرات قیمتی آن می باشد. همانطور که در ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم با افزایش نرخ ارز قیمت آهن آلات به شکل غیر منتظره‌ای افزایش داشت. در صورتی که نرخ تورم همچنان نزدیک به ۵۰ درصد باقی بماند یا بیشتر شود کاهش ارزش ریال در برابر دلار اتفاق می افتد. در این شرایط انتظار افزایش قیمت آهن در سال جدید دور از ذهن نمی باشد. یکی از مهمترین عوامل موثر بر شرایط اقتصادی کشور قیمت دلار و نوسان ارزی می باشد. قیمت دلار نیز بسیار تحت تاثیر سیاست های اقتصادی و پولی و همچنین سیاست خارجی و تحریم‌ها قرار دارد. به طوری که با اتخاذ هر تصمیم اقتصادی و سیاسی جدید یا اعلام هر خبر سیاسی قیمت دلار تغییر پیدا می کند .
قیمت دلار نیمایی هم در تعیین قیمت آهن آلات تاثیر دارد. زیرا قیمت پایه عرضه در بورس کالا طبق دلار نیمایی تعیین می‌شود .افزایش قیمت در ارز نیمایی منجر به افزایش قیمت در معاملات آهن و میلگرد خواهد شد.

قیمت ها در بازار جهانی 

قیمت ها در بازار جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ نیز بر قیمت‌ها در بازار داخلی ایران  تاثیر گذار میباشد. پیش بینی قیمت ها در بازار جهانی فولاد بسیار سخت می باشد. زیرا عوامل زیادی هستند که بر قیمت های جهانی تاثیر گذارند که بررسی آنها در این مطلب نمی گنجد. علاوه بر این بازار داخلی ایران به علت تحریم های زیاد و محدودیت های صادرات و همچنین بسیاری از سیاست های قیمت گذاری در داخل نمی تواند به سرعت تغییرات در بازار جهانی را در خود نشان دهد.
 بازار جهانی نیز به دنبال افزایش همه گیری کرونا و محدودیت های کرونایی در کشور چین که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فولاد در جهان می باشد رکود سنگینی را در سال های اخیر تجربه کرده است .همچنین جنگ روسیه و اوکراین هم با تورم بازار و همچنین افزایش قیمت ها همراه بوده است. رکود اقتصادی جهانی و تغییرات اقلیمی به طور کلی تقاضا برای فولاد در سطح جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قیمت میلگرد آهن جم


 پیش بینی ها برای بازار جهانی فولاد در سال جدید افزایش قیمت متناسب با نرخ تورم می باشد. در صورتی که تقاضای کافی وجود نداشته باشد و رکود سنگین در بازار فولاد جهانی ادامه داشته باشد کاهش قیمت‌های جهانی را شاهد هستیم. اما این امکان هم وجود دارد که رونق در بازار جهانی فولاد وجود داشته باشه و افزایش معاملات و تقاضا اتفاق بیفتد. در این صورت قیمت های جهانی و به دنبال آن قیمت های صادراتی ایران افزایش پیدا خواهد کرد که تا حدودی قیمت آهن آلات در بازار داخل تحت تاثیر قرار می گیرد.

میزان صادرات و واردات 

از دیگر عواملی که بر تغییرات قیمت آهن در بازار داخلی تاثیر دارد میزان صادرات و واردات می باشد. به طور معمول صادرات و واردات تحت تاثیر تغییر و تحولات سیاسی کشور ها قرار دارد. برخی اوقات قوانین توسط کشورها تصویب  می شود که روی قیمت این محصولات تأثیر می گذارد. صادرات و واردات در کشور ایران در سالهای اخیر به علت تحریم‌ها و وضعیت سیاسی متلاطم بسیار محدود شده است .در صورتی که میزان صادرات محصولات فولادی افزایش پیدا کند باعث می‌شود که عرضه محصولات در داخل کمتر شود و این موضوع افزایش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت. اما این امکان هم وجود دارد که در صورت ادامه تحریم ها و محدودیت های صادرات و همچنین مناسب نبودن قیمت های صادراتی تولیدکنندگان تمایل به صادرات محصولات خود نداشته باشند و تمامی محصولات را به بازار داخل عرضه نمایند. که در این صورت با عرضه زیاد محصولات کاهش قیمت در بازار اتفاق می افتد.
 از دیگر مواردی که بر صادرات تاثیر گذار است عوارض اعمال شده می باشد. با افزایش عوارض صادرات کالاهای فولادی و آهن آلات قیمت این محصولات تحت تاثیر قرار می گیرد.

قیمت اهن الات آهن جم

میزان تقاضا در بازار مسکن

 تقاضا در بازار مسکن می تواند قیمت آهن آلات را افزایش یا کاهش دهد. در سال های اخیر در بازار مسکن رکود بی سابقه ای ناشی از تورم زیاد ایجاد شده است. این رکود بازار آهن آلات را نیز بسیار تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که میزان تقاضا برای محصولات فولادی به طور چشمگیری در سال های اخیر کاهش داشته است. اما پیش بینی ها نشان می دهد که تورم افسار گسیخته  در سال ۱۴۰۲ به سمت بازار مسکن نیز گسیل می شود. کارشناسان در حوزه مسکن معتقدند که در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ تورم در بازار مسکن هم تاثیر می گذار.د در صورتی که تقاضا در بازار مسکن تحریک شود باعث افزایش تقاضا در بازار آهن خواهد بود و با افزایش تقاضا روند صعودی قیمت ها امکان پذیر خواهد بود.

دوره های زمانی و قوانین مقطعی

به طور کلی قیمت آهن آلات در دوره های زمانی متفاوت تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد. بسیاری از عوامل هستند که به صورت دوره ای و در زمان کوتاهی بر بازار تاثیر دارند و سپس تاثیر آنها کمتر می شود. مثلاً فعلاً در حال حاضر بازار تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا و قیمت های پایه محصولات در بورس کالا می باشد. در صورتی که فرمول قیمت گذاری محصولات تغییر پیدا کند پیش بینی قیمت ها و روند تغییرات آن ها نیز تغییر پیدا می‌کند .
دوره هایی مانند تعطیلات یا تغییرات آب و هوایی ، بلندی روزها در فصول مختلف و برخی از شرایط زمانی دیگر در میزان تولید و عرضه آهن آلات و میزان تقاضا موثر خواهد بود. در فصول گرم سال روزها بلندتر می شوند و به علت دمای مناسب و همچنین وقت زیاد معمولاً افزایش ساخت و ساز و افزایش تقاضا در بازار آهن آلات مشاهده می شود. با شروع فصل سرد سال نیز تا حدودی فعالیت های ساخت و ساز کاهش پیدا میکند.
 عوامل دیگری نیز مانند مصوبات وزارت صمت ، سیاست های بورس کالا و بودجه های تخصیص یافته به بخش عمرانی همگی در برآورد و تخمین نرخ آهن آلات تاثیر خواهند داشت.

قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ چه  مسیری را در پیش می‌گیرد؟

 برای تخمین قیمت ها عوامل زیادی را بررسی کردیم که بسیاری از این عوامل متغیر میباشند و ممکن است در تخمین قیمت ها تغییر ایجاد کند. اما برخی از عوامل هستند که به طور قطعی میتوان طبق آنها پیش بینی قیمت ها را انجام داد. از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد نرخ تورم می باشد .نرخ تورم در حال حاضر سالانه ۴۸ و ماهانه در محدوده ۳ درصد می باشد. طبق نرخ تورم می توان گفت که قیمت میلگرد به طور قطعی متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد داشت .تنها روند این افزایش مشخص نیست. ممکن است قیمت میلگرد با شیب ملایم ماهانه سه درصد افزایش داشته باشد ،اما این احتمال هم وجود دارد که قیمت میلگرد در بسیاری از ماه های سال تغییرات زیادی نداشته باشد و به یکباره با جهش ناگهانی افزایش قیمت متناسب با نرخ تورم را تجربه نماید .
قیمت دلار نیز با نرخ تورم رابطه مستقیم دارد. با نرخ تورم ۵۰ درصد ارزش ریال به طور سالانه ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن نرخ ارز ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت .در صورتی که در وضعیت سیاسی و اقتصادی تغییرات گسترده ایجاد نشود و همچنان نرخ تورم در این محدوده باقی بماند افزایش ۵۰ درصدی قیمت محصولات در بازار آهن در سال ۱۴۰۲ به طور قطعی پیش بینی می گردد.

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

تیرآهن از مهم ترین عناصر در ساخت اسکلت فلزی ساختمان ها می باشد و برای محاسبه هزینه ساخت یک سازه باید قیمت تیرآهن را در نظر بگیریم .ساختمان سازی یکی از حوزه هایی که بیشترین مصرف آهن را داشته و پیش بینی قیمت آهن برای افرادی که در زمینه ساخت و سا فعالیت دارند اهمیت زیادی دارد. حجم مصرفی این محصول در ساختمان سازی زیاد می باشد و به همین دلیل تغییرات در قیمت آهن تاثیر زیادی بر بازار مسکن خواهد داشت .
قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۱ افزایش بسیار زیادی داشت. در مقاطعی از سال که  قیمت در سایر حوزه‌ها ثابت بود قیمت تیراهن تحت تاثیر عواملی مرتباً افزایش داشت. تیرآهن ذوب آهن اصفهان به طور کلی نسبت به تیرآهن سایر شرکت ها قیمت بیشتری دارد که علت آن کیفیت و برند می باشد.

تیرآهن ذوب آهن در سال ۱۴۰۱ به علت خرابی خطوط تولید و کمبود عرضه به بازار تا حد زیادی افزایش پیدا کرد .در ماه‌های پایانی سال نیز با افزایش نرخ دلار و جهش ناگهانی قیمت آهن باز هم قیمت تیرآهن ها رکوردشکنی زیادی داشت. از لحاظ تکنیکالی روند صعودی قیمت تیرآهن تا حدودی طی شده است. البته در صورتی که باز هم در بازار آهن آلات جهش قیمت‌ها را داشته باشیم قیمت تیرآهن افزایش پیدا خواهد کرد.

اما به طور کلی قیمت تیرآهن و بسیاری از سایز های آن تحت تاثیر عرضه و تقاضا هستند. در صورتی که عرضه این محصول کم باشد و پاسخگوی تقاضای بازار نباشد افزایش آن تا حد زیادی پیش بینی می گردد. تاثیرات نرخ تورم و همچنین قیمت دلار بر قیمت تیراهن هم اعمال می گردد.

قیمت تیرآهن آهن جم

سخن پایانی 

در این مقاله به پیش بینی و تخمین قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲ پرداختیم. بازار آهن آلات تحت تاثیر عوامل زیادی می باشد که ما مهمترین عوامل تاثیر گذار را در این مقاله بررسی کردیم .همچنین به لین موضوع پرداختیم که با تغییرات هر کدام از عوامل چه تاثیری به بازار آهن آلات وارد می شود. پیش بینی قیمت آهن آلات در کوتاه مدت و بلند مدت با کمک ابزارهای تحلیل بازار مالی امکان پذیر است .متاسفانه در هیچ شرایطی امکان تخمین قطعی قیمت ها وجود ندارد .همواره بسیاری از عوامل و رویدادهای غیر منتظره وجود دارند که می توانند پیش بینی قیمت ها را با اشکال مواجه کنند. برای فعالان بازار بهتر است که همواره اخبار اقتصادی و سیاسی و عوامل تاثیرگذار بر قیمت ها را پیگیری و بررسی نمایند و با توجه به تاثیر هر کدام از آنها تخمینی نسبت به قیمت ها در بازار داشته باشند. بررسی نمودارهای قیمت آهن و میلگرد در ماه ها و سال های گذشته نیز معیار خوبی برای پیش بینی در سال آینده می باشد. امیدواریم که با مطالعه این مقاله تاحدودی بتوانید قیمت ها و روند تغییرات آنها در بازار را پیش بینی کنید .

آهن جم  یکی از عرضه کنندگان مطرح مقاطع فولادی در سطح کشور می باشد که انواع محصولات از جمله میلگرد ، تیرآهن ، نبشی و ناودانی ، انواع ورق ، انواع لوله ، خاموت و قوطب و پروفیل را با بهترین قیمت بازار عرضه می نماید. قیمت روز محصولات فولادی به صورت روزانه در سایت فروشگاه اینترنتی آهن جم به آدرس  ahanjam.com اعلام می گردد و شما می توانید با مشاهده قیمت ها در صورتی که تمایل به خرید داشتید با کارشناسان فروش این مجموعه با شماره ۰۳۱۳۳۸۶۹۲۱۱  تماس بگیرید.

کد خبر: ۲۱۳٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یاس IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      تو این روند افزایشی آهن چه کسی باید نظارت بکند همینجور باید بالا بره مگه صاحب ندار مملکت