۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
هدف گذاری برای دست یابی به رتبه پنجم صادرات دارو| عرضه ۲۵ محصول جدید در ۱۴۰۲
گفتگوی بازار با مدیرعامل سبحان انکولوژی؛

هدف گذاری برای دست یابی به رتبه پنجم صادرات دارو| عرضه ۲۵ محصول جدید در ۱۴۰۲

گودرزی مدیرعامل سبحان انکولوژی به بازار گفت: برای ۱۴۰۲ در نظر داریم با شناسایی و صادرات به کشورهای خارجی در رتبه پنجم صادرات دارو قرار بگیریم.

بازار؛ گروه صنعت: سبحان انکولوژی به عنوان یکی از شرکت های تولید کننده داروهای ضد سرطان شناخته می شود؛ شرکتی که از دو سال پیش با شیوع گسترده کرونا، تولید برخی از داروهای ضد کرونا را در رسالت کاری خود قرار داد و حالا با فروکش کردن موج بیماری باید سبد دارویی خود را متحول کند. از این رو این شرکت توسعه سبد محصولی داروهای انکولوژی را به عنوان هدف خود مشخص کرده و طی کمتر از یک سال اخیر توانسته به دستاوردهای خوبی در این حوزه دست یابد و حتی برخی از داروهایی که تاکنون نمونه داخلی نداشتند را تولید داخل کند.

در این راستا هدف سبحان انکولوژی در سال ۱۴۰۲ تامین نقدینگی ارزی از طریق صادرات مازاد بر تولید است. اقدامی که می تواند بخشی از چالش های همه گیر کمبود نقدینگی در شرکت های داروسازی که در اثر حذف ارز ترجیحی و تبدیل آن به ارز نیمایی رخ داده را قدری برای این شرکت برطرف کند. در این رابطه علی گودرزی مدیرعامل شرکت سبحان انکولوژی در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* ۱۴۰۱، سال چندان خوبی برای صنعت دارو نبود و همانطور که می دانیم چندان سیاست گذاری مسئولان برای این سال جدید هم تغییری نیافته که امیدی به بهبود شرایط باشد. با این تفاسیر بفرمایید به عنوان مدیرعامل یک شرکت داروسازی چه تدابیری اندیشیده اید تا از شرایط پیش آمده خارج شوید و وضعیت را حداقل برای مجموعه خودتان بهبود ببخشید؟

همانطور که اشاره کردید بعد از حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو، خلا نقدینگی ایجاد شده بر اساس وعده مسئولان پر نشد؛ چرا که فقط بخش کمی از تسهیلات وعده شده از سوی بانک مرکزی پرداخت شد که آن هم به میزانی نبود که بتواند خلا ایجاد شده را برای شرکت های داروسازی پر کند و داروسازان تا پایان سال ۱۴۰۱ با کمبود شدید نقدینگی دست و پنجه نرم کردند و نتوانستند به موقع نسبت به ثبت سفارش و تامین مواد اولیه اقدام کنند.

دست آورد های ارزی و ثبت محصولات جدید در ۱۴۰۱ نشان دهنده درخشانی سال جدید برای سبحان انکولوژی است

با این حال ۱۴۰۲ برای شرکت داروسازی سبحان انکولوژی سال بسیار خوبی است؛ چرا که تا پایان سال گذشته ثابت کردیم و توانستیم حدود ۳ میلیون دلار صادرات داشته باشیم. همچنین در سال گذشته توانستیم برای حدود ۲۵ محصول جدید پروانه تولید بگیریم. بر این اساس این سال جدید برای شرکت سبحان انکولوژی سال درخشانی است.

البته بخشی از دستاورد های این شرکت نیز اواخر سال گذشته در کدال منتشر شد و همه می توانند ببینند که برای اولین بار توانستیم ۸۰ میلیارد تولید داشتیم. بنابراین از این پس این شرکت داروسازی با قوت تولید را ادامه خواهد داد و بر دستاوردهای آن نیز افزوده خواهد شد.

* در بحث افزایش درآمد زایی و صادرات به کشورهای خارجی چه برنامه ای دارید؟

برای افزایش درآمد زایی و سود دهی نیز قرار است یک سری همکاری های جدید را با شرکت های مطرح آغاز کنیم که بر اساس آن بتوانیم ظرفیت های خالی خودمان را تکمیل کنیم. از طرف دیگر همانطور که اشاره کردید موضوع صادرات و ارز آوری را دنبال می کنیم.

یکی از برنامه های اصلی سبحان انکولوژی برای سال ۱۴۰۲ تمرکز بر روی صادرات و افزایش درآمد ارزی شرکت است. بر این اساس نیز هدف گذاری کرده ایم که برای این سال جدید جزو چهارمین و یا نهایت پنجمین شرکت اول صادراتی کشور در حوزه دارو قرار بگیریم. خوشبختانه با سیاست گذاری ها و برنامه هایی که در دست داریم دست یابی به این مهم دور از انتظار نیست.

* چه کشورهایی را به عنوان هدف صادراتی خود انتخاب کرده اید؟

روسیه، نیکاراگوئه، اوگاندا و چند کشور دیگر همگی به عنوان بازارهای نو ظهوری در این عرصه شناخته می شوند که می توانیم به عنوان بازار صادراتی بر روی آن ها تمرکز کنیم. در خصوص بازار روسیه هم مشکلاتی قبل تر وجود داشت که با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم آن موانع هم کنار رفته است. بر این اساس یک ظرفیت بسیار بالا و خوب در روسیه برای ارز آوری در دست داریم.

ظرفیت بالقوه روسیه بعد از درگیری با اوکراین برای صادرات محصولات دارویی هدف جدید سبحان انکولوژی معرفی می شود

بنابراین همانطور که اشاره کردم ظرفیت های خیلی خوبی برای صادرات محصولات دارویی خود پیدا کرده ایم و امیدواریم برای ۱۴۰۲ خیلی وابسته به بازار داخلی برای عرضه محصولات مان نباشیم. البته این به این معنا نیست که محصولاتمان را به بازار داخلی عرضه نمی کنیم بلکه ضمن تامین بازار داخلی تمرکزمان را برای افزایش درآمدهای ارزی بر روی بازارهای خارجی گذاشته ایم.

اکنون در بین این کشورها هم روسیه بعد از درگیری هایی که با اوکراین داشت دچار نقص در صنعت دارو شده و می توانیم از خلاء ایجاد شده در این کشور به عنوان هدف صادراتی بهره ببریم.

کد خبر: ۲۱۳٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha