۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
سیل مسافران به خراسان رضوی ادامه دارد| آمار زائران از مرز ۶ میلیون نفر گذشت
بازار گزارش می‌دهد؛

سیل مسافران به خراسان رضوی ادامه دارد| آمار زائران از مرز ۶ میلیون نفر گذشت

مشهد- شوق زیارت ثامن‌الحجج (ع) موجب شده تا امسال آمار زائران به سمت مشهد فزونی یافته و در نخستین هفته از سال جدید از مرز شش میلیون نفر نیز بگذرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: حضور پر پربرکت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در مشهد مقدس موجب شده تا این کلان‌شهر در تمامی فصول سال با سیلی از مشتاقان و زائران روبرو شود که بنا بر پیش‌بینی کارشناسان احتمال داده می‌شود این رقم در نوروز امسال به رقم ۱۰ میلیون نفر برسد.

بنا بر اعلام رسمی مسئولان تاکنون افزون بر ۶ میلیون مسافر وارد خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد شده است و به نظر می‌رسد حضور ۱۰ میلیون مسافر تا پایان از تعطیلات نوروزی امسال چندان دور از ذهن نیست.

صنعت گردشگری که به خاطر سفرهای زیارتی به مشهد، یکی از محورهای اصلی اقتصاد خراسان رضوی به شمار می‌رود، این روزها تمام قد همه بخش های خدماتی، اقامتی و حمل و نقل استان را فعال کرده است تا این مجموعه عظیم با آمادگی کامل هرچه بیشتر و بهتر وظیفه میزبانی خود را نسبت به زائران مشهدالرضا و مسافران خطه جذاب خراسان ادا کند.

هم اکنون خراسان رضوی با ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تاسیسات گردشگری رتبه نخست کشور را دارد و نوروز سال ۱۴۰۲ با حضور پر شور زائران همراه شده است.


آمار زائران مشهد

معاون زیارت استاندار خراسان رضوی در همین حال در نشست خبری ستاد ارائه خدمات سفر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۱۵ اسفند پارسال تا پایان ششم فروردین‌ماه جاری تعداد ۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۱ نفر وارد استان شدند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد بابیان اینکه الگوی سفر با توجه به ماه رمضان تغییر کرده اظهار کرد: نکته‌ حائز اهمیت این است که طی دو روز با رشد ورود زائران از جاده شمال و قوچان مواجه بوده‌ایم که با وسایل شخصی خود به مشهد سفرکرده‌اند.

سیل مسافران به خراسان رضوی ادامه دارد| آمار زائران از مرز ۶ میلیون نفر گذشت

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌ رضوی با اشاره به این موضوع که تعداد ۴ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۴۴ نفر شب در مشهد از ظرفیت اسکان‌های رسمی، موقت و اضطراری استفاده کرده‌اند ادامه داد: این رقم برای استان بر اساس گزارش کمیته اسکان پنج میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۲۰ نفر شب اعلام‌شده است.

وی ادامه داد: با همراهی فرمانداری مشهد، نیروی انتظامی و اتحادیه واحدهای صنفی تمهیداتی در رابطه با رعایت موازین شرعی در ماه رمضان پیش‌بینی‌شده که بر این اساس هیچ واحد پذیرایی در روزها اجازه فعالیت ندارد اما مجوز پذیرایی در واحدهای اقامتی به دلیل حضور زائران و مسافران داده‌شده است.

گنابادی نژاد افزود: امیدوارم با مجموعه تمهیداتی که ستاد خدمات سفر استان و مشهد در نظر گرفته، تا پایان نوروز و برقراری سفرها شرایط خوبی برای زائران و مسافران در مشهد فراهم باشد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌ رضوی تصریح کرد: گاهی در ساعات شامگاهی و به‌خصوص در خیابان‌های منتهی به حرم خودروهایی مشاهده می‌شود که زائران در خودرو در حال استراحت هستند. تأکید می‌کنم که ظرفیت اسکان مشهد به‌هیچ‌وجه کمبود ندارد و آماده پذیرایی از تمام زائران و مسافران است اما برخی زائران بنا بر اقتضای شرایط خود ترجیح می‌دهند از ظرفیت‌های اقامتی استفاده نکنند.

ارایه خدمات به زائران

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌ رضوی اضافه کرد: در طرح تحقیقاتی که توسط آستان قدس رضوی انجام شد مشخص گشت که زائر از ۲۴ ساعت حضورش در مشهد دو ساعت در حرم مطهر حضور دارد که با احتساب استراحت و سایر امور حداقل ۱۰ ساعت حضور روزانه‌اش را در سایر مکان‌ها ازجمله مکان‌های تجاری و تفریحی می‌گذراند بنابراین ارائه خدمات فرهنگی در اولویت ارائه در این مکان‌ها قرار گرفت.

ظرفیت اسکان مشهد به‌هیچ‌وجه کمبود ندارد و آماده پذیرایی از تمام زائران و مسافران است اما برخی زائران بنا بر اقتضای شرایط خود ترجیح می‌دهند از ظرفیت‌های اقامتی استفاده نکنند

گنابادی نژاد ادامه داد: در حوزه تأمین سوخت با توجه به اینکه از مصوبات کارگروه زیارت این بود که سوخت موردنیاز تأمین شود، اقدامات لازم صورت گرفته است؛ لذا در تأمین سوخت مشکلی نداشتیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: یک مطلب از تقاضاها رسیدگی به وضعیت بهداشت و رفاه خدمات جایگاه سوخت شامل نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی بود که با توجه به نامناسب بودن برخی از موارد مناسب‌سازی در این راستا صورت گرفت.

سیل مسافران به خراسان رضوی ادامه دارد| آمار زائران از مرز ۶ میلیون نفر گذشت

وی اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح جمع‌آوری کارت‌های سوخت از جایگاه‌ها و ترغیب استفاده مردم از کارت‌های سوخت خود با هماهنگی وزیر نفت قرار بر این شد که این طرح در ایام نوروز اجرایی نشود تا اختلالی در تهیه سوخت برای زائران به وجود نیاید.

اسکان ۱۹ هزار خانواده در مدارس خراسان رضوی

رئیس اداره اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی نیز بابیان اینکه تاکنون افزون بر ۱۹ هزار خانواده در مدارس این استان اسکان یافتند اظهار کرد: از ۲۵ اسفند تا ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ تعداد ۸۳ هزار و ۸۶۳ نفر در قالب ۱۹ هزار و ۳۰۵ خانواده در مدارس این استان اسکان یافتند.

بوده است.

حسین محمد زاده اذعان کرد: اسکان مسافران در مدارس از ۲۰ اسفند به‌صورت رزرو حضوری و اینترنتی آغازشده و تا پایان ۱۲ فروردین‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

اسکان مسافران در مدارس از ۲۰ اسفند به‌صورت رزرو حضوری و اینترنتی آغازشده و تا پایان ۱۲ فروردین‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت

رئیس اداره اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی اعلام کرد: در همین راستا تعداد ۴۸ پایگاه برای پذیرش اولیه زائران، تعداد ۸۹۰ آموزشگاه، پنج سالن ورزشی و بیش از ۹ هزار کلاس درس با ظرفیت ۴۷ هزار نفر در استان برای اسکان زائران در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین در مشهد نیز تعداد هشت پایگاه شبانه‌روزی، تعداد ۶۱۰ آموزشگاه، پنج سالن ورزشی و ۶ هزار و ۳۴۰ کلاس به ظرفیت ۳۳ هزار نفر برای اسکان میهمانان نوروزی آماده‌سازی شده است.

توزیع زمان‌بندی سفرها

مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی نیز بابیان اینکه امسال زمان‌بندی سفرها به‌خوبی توزیع‌شده بود به بازار گفت: پیک سفرهای نوروزی به مشهد از ۱۵ اسفند آغاز شد که در ۱۳ و ۱۴ اسفند ظرفیت اقامتی مشهد ۸۰ درصد اشغال شد و لذا در هیچ سالی در چنین روزی ظرفیت اقامتی مشهد به این اندازه تکمیل‌نشده بود.

سیل مسافران به خراسان رضوی ادامه دارد| آمار زائران از مرز ۶ میلیون نفر گذشت

سید جواد موسوی در این رابطه اذعان کرد: این میزان از اشغال واحدهای اقامتی در نیمه اسفندماه نشان می‌دهد که برنامه‌ زمان‌بندی سفرها به‌خوبی توزیع‌شده است.

وی بابیان اینکه تاکنون ۶۶ هزار و ۱۷۵ گردشگر خارجی وارد مشهد شده‌اند افزود: که از این تعداد ۱۲ هزار زائر خارجی از کشور عراق و تعداد ۵ هزار نفر از کشور افغانستان و مابقی از سایر کشورها بوده‌اند.

وی با اشاره به بازدید ۹۶ هزار گردشگر از اماکن تاریخی خراسان رضوی ادامه داد: از نیمه اسفندماه سال گذشته تاکنون تعداد ۹۶ هزار نفر از اماکن تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی بازدید داشته‌اند که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.

از نیمه اسفندماه سال گذشته تاکنون تعداد ۹۶ هزار نفر از اماکن تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی بازدید داشته‌اند که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است

وی هم‌چنین بر تشدید نظارت‌ها بر اماکن اقامتی و سیاحتی اشاره کرد و گفت: تاکنون توسط ۱۳۰ بازرس ۴۸۰۰ مورد بازرسی داشته‌ایم که طی این بازرسی‌ها ۴۹ واحد مهروموم‌شده‌ و ۶۰ میلیون تومان وجه به زائرانی که شکایت کرده بودند، عودت داده‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۷۰۰ غرفه صنایع‌دستی در بیش از ۵۰ پایگاه در ۲۵ شهرستان استان فراهم کردیم تا هنرمندان صنایع‌دستی در این غرفه‌ها بتوانند محصولات خود را در کنار بازدید گردشگران از مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی به فروش برسانند.

کد خبر: ۲۱۳٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha