۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
در الگوی کشت، مزیت‌های صادراتی و اقلیم، تولید محصول را مشخص میکند
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

در الگوی کشت، مزیت‌های صادراتی و اقلیم، تولید محصول را مشخص میکند

علایی مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت یک نظام‌ نامه کشاورزی است که براساس نیاز داخلی، مزیت‌های صادراتی و اقلیم هر منطقه تولید محصول را مشخص می‌کند.

به گزارش بازار، شاهپور علایی‌مقدم معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: الگوی کشت یک راهبرد و راهکار است که در برنامه‌ریزی کشاورزی براساس پتانسیل‌های هر منطقه از جمله شرایط اقلیمی، آب و هوایی، منابع و استعدادهای ذاتی برای هر محصول طراحی، تدوین و ابلاغ می‌شود.

وی افزود: از مهر سال ۱۴۰۱ اجرای الگوی کشت شروع شد و برای حمایت از آن، کشت قراردادی در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به صورت قراردادی و براساس منابع آبی با حمایت‌های دولت، شامل تأمین کود، بذر، تسهیلات و کمک‌های فنی و اعتباری زیر کشت گندم رفته است.

در الگوی کشت، مزیت‌های صادراتی و اقلیم، تولید محصول را مشخص میکندعلایی‌مقدم با تاکید بر این که اجرای الگوی کشت، الزامات زیادی می‌خواهد، اضافه کرد: این طرح فرا وزارتخانه‌ای بوده و وزارتخانه‌های نیرو، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در این طرح حضور داشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: یکی از مهمترین الزامات اجرای الگوی کشت، اختصاص اعتبار و بودجه است برای اجرای این طرح حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است تا در طول پنج سال، حداقل ۴۰ درصد محصولات کشاورزی در چارچوب این الگو کشت شود؛ البته هر کشوری ۴۰ درصد الگوی کشت را عملیاتی کند کشور موفقی در این زمینه به شمار می‌رود.

وی با اعلام اینکه کشت قراردادی، مقدمه اجرای الگوی کشت است، افزود: براساس برنامه اعلامی وزیر جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی، تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ درصد بخش کشاورزی به صورت قراردادی کشت خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد مشوق برای کشاورزان در اجرای الگوی کشت، گفت: ایجاد جذابیت از راه مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات بانکی کم‌بهره، نهاده‌های مدت‌دار و ارائه خدمات فنی در ترغیب کشاورزان برای تبعیت از الگوی کشت راهگشا خواهد بود.

کد خبر: ۲۱۳٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کشاورزان مظلوم ایران IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      0 0
      گندم در مرز عراق ۳۴۰۰۰ تومان خریداری شده، حالا دولت حاظر نیست با قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بخرد ولی در آینده نزدیک ۴۵ هزار تومان هم خواهد خرید، بدبخت کشاورزان مظلوم ایران، اینهمه به این قشر تولید کننده و زحمتکش ظلم نکنید،تنها راه نجات کشور حمایت از تولید کنندگان داخلی در اولویت کشاورزان مظلوم و زحمتکش