۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
ایران بزرگترین تولیدکننده محصولات باغی در منطقه

ایران بزرگترین تولیدکننده محصولات باغی در منطقه

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به ضرورت اتخاذ سیاستی برای افزایش صادرات، گفت: با وجود ظرفیت های بالای کشور، در تولید محصولات کشاورزی و باغی حرف اول را در منطقه می‌زنیم.

به گزارش بازار، رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، گفت: سال گذشته تعهدات ارزی باعث شد بسیاری از صادرکنندگان تمایلی به ادامه کار از خود نشان ندهند از این‌رو باید سیاستی اتخاذ شود که رشد تولید و افزایش صادرات را با خود به همراه بیاورد.

ایران بزرگترین تولیدکننده محصولات باغی در منطقهنورانی با اعلام اینکه می‌توان برای صادرات محصولات باغی از جمله پرتقال و سیب درختی برنامه ریزی کنیم، اضافه کرد: بخش قابل توجهی از پرتقال تولیدی ایران از نوع تامسون است که به دلیل درشت بودن در بازارهای اروپایی‌ها و حتی چین خریدار ندارد، آن‌ها به دنبال سایزهای معقول‌تری هستند و از سوی دیگر باید برنامه توسعه صادراتی ما به گونه‌ای تنظیم شود که برای آن‌ها قابل قبول باشد.

وی با اشاره به پتانسیل بالای ایران در تولید محصولات کشاورزی، تصریح کرد: ایران کشور کم آبی است و چند سال پیاپی خشکسالی را پشت سر گذاشتیم با این وجود حرف نخست در تولید محصولات کشاورزی را ما در منطقه می‌زنیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از مشکلاتی که تعهدات ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرده، گفت: صادرکنندگان تمایل دارند که ارز را وارد کشور کنند، اما تحریم‌ها شرایط ورود ارز را دشوار کرده؛ اما اگر مشکل تعهدات ارزی حل شود شرایط صادرات بهبود پیدا خواهد کرد.

نورانی با اشاره به لزوم حفظ بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: ما باید برای حفظ بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی منطقه که تولیدکننده محصولات باغی نیستند، اما مصرف شان زیاد است و خوب پول پرداخت می‌کنند برنامه‌ریزی کنیم، باید سیستم حمل و نقل جاده‌ای ما نو شود و حداقل به ۵ هزار کانتینر یخچالی نیاز داریم همچنین امید ما نباید به کشتی‌های خارجی باشد که در صورت تحریم روند صادرات ما با چالش جدی مواجه شود.

کد خبر: ۲۱۳٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha