۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
قیمت گذاری دستوری و نوسان نرخ ارز دو مانع پیش روی تولید
مدیرعامل شرکت بهاردانه پارس عنوان کرد؛

قیمت گذاری دستوری و نوسان نرخ ارز دو مانع پیش روی تولید

گرگان- دومهری، مدیرعامل شرکت بهاردانه پارس گفت: اگر دولت بتواند مسئله قیمت گذاری دستوری و ارز را حل کند، عرضه و تقاضا به خودی خود حل شده و قیمت ها متعادل می شود.

میثم دو مهری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: عرضه و تقاضا فاکتورهایی هستند که بر بازار تاثیر می گذارند و تعادل بازار را حفظ می کنند.

مدیرعامل شرکت بهاردانه پارس افزود: عامل اصلی به وجود آمدن مشکلات قیمتی برای کالاهای مختلف در کشور ما، عرضه و تقاضا است به نحوی که بر اساس تقاضای کاذب قیمت بالا می رود و در تقاضای متعادل قیمت پایین می آید.

وی با اشاره به اینکه در بازار کشورهای دیگر قیمت گذاری دستوری وجود ندارد، گفت: اگر دولت بتواند مسئله قیمت گذاری دستوری و ارز را حل کند، عرضه و تقاضا به خودی خود حل شده و قیمت ها متعادل می شود.

این فعال اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شده اما با توجه به فاصله زیادی که بین ارز نیمایی و ارز بازار آزاد وجود دارد همه کالاهایی که از ارز نیمایی استفاده می کنند مشمول قیمت گذاری دستوری شده اند و با توجه به شرایط تحریمی کشور، عرضه کاهش و تقاضا افزایش یافته و به تبع آن نرخ کالاها دچار افزایش شده است.

وی اضافه کرد: قیمت تعیین شده توسط دولت از قیمت تمام شده کمتر است و در چنین شرایطی تولید کننده توان و تمایلی برای تولید ندارد که در نتیجه بازار با کاهش تولید مواجه و توازن کفه عرضه و تقاضا دچار مشکل می شود و در واقع کمبود عرضه محصول به بازار سبب افزایش قیمت کالاهایی مثل مرغ و روغن شده است.

دومهری با اشاره به اینکه بخشی از کالاها وارداتی به ارز نیمایی تعلق می گیرد، افزود: اگر ارز تک نرخی شده و تخصیص نیمایی و حالت های مختلف ارز برداشته شود، ناخودآگاه عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می‌رسد و در آن شرایط دیگر نیازی به قیمت گذاری دستوری نیست و هیچ مشکلی برای تولید کننده و مصرف کننده وجود نخواهد داشت.

کد خبر: ۲۱۳٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha