۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
سهمیه سوخت یارانه ای خودروهای وارداتی حذف می شود؟ | کنترل مصرف سوخت یا کسری بودجه؟
بازار گزارش می‌دهد؛

سهمیه سوخت یارانه ای خودروهای وارداتی حذف می شود؟ | کنترل مصرف سوخت یا کسری بودجه؟

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروهای وارداتی، مناسب ترین گزینه برای حذف سهمیه سوخت یارانه ای هستند و سوخت یارانه ای مشوقی برای مشتریان خودروهای داخلی جهت خرید است.

بازار؛ گروه خودرو: واردات خودرو یکی از شعارهای اصلی سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی بود، امروز شاهد هستیم این شعار دستاویزی برای تامین کسری بودجه دولت در صورت تحقق واردات شده است.

هر روز خبر جدیدی از برنامه دولت در بودجه ۱۴۰۲ برای کسب درآمد از محل واردات شنیده می شود، باتوجه به اینکه مصرف سوخت از زمان آغاز سفرهای نوروزی به ۱۴۴ میلیون لیتر در روز رسیده، شنیده ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد سهیمه سوخت یارانه ای خودروهای وارداتی را حذف کند. حذف این سهمیه شاید طرح آزمون و خطای دولت جهت تعمیم به خودروهای داخلی و مونتاژی باشد.

حتی اگر این طرح برای سایر خودروها اجرایی شود، نشان از فقدان برنامه استراتژی دولت سیزدهم برای صنعت خودرو دارد. چرا که سبد سوخت خودروسازان در دنیا اکنون به سمت محصولات هیبریدی و الکتریکی معطوف شده است. اما علیرغم مزیت و زیرساخت سوخت گاز در کشور، هنوز بار اصلی سبد سوختی به سمت این انرژی معطوف نشده است.

علیزاده نیا: بهانه سوخت یارانه ای کمک به مشتریان خودروهای داخلی است، زیرا بنا به هر دلیلی خودرو تولید داخل کیفیت لازم را نداشت، سوخت یارانه ای مشوقی برای خریداران باشد

سوخت یارانه ای مشوق مشتریان داخلی

سیامک علیزاده نیا کارشناس صنعت خودرو با اشاره به رکورد مصرف ۱۴۴ میلیون لیتر سوخت از ابتدای سال تا امروز به خبرنگار بازار گفت: «پیش بینی ها نشان داده سال آتی مجددا وارد کننده بنزین و گازوئیل خواهیم بود، اطمینان از این پیش بینی آنقدر بالاست که بنا بر شنیده ها ردیف بودجه ای در سال ۱۴۰۲ برای آن در نظر گرفته شده است.»

علیزاده نیا با بیان اینکه راهکار کنترل تقاضای مصرف سوخت پیش برد سیاست قیمتی و استفاده از کارت سوخت فرصتی جهت حذف سوخت یارانه ای است، اظهار داشت: همه کارشناسان متفق القول هستند که سیاست های قیمتی از مهمترین ابزارهای کنترل تقاضای سوخت هستند. اما با توجه به شرایط اقتصادی مصرف‌کنندگان و وابستگی شدید قیمت بنزین به دیگر پارامترهای اقتصادی، اجرای این سیاست با ترس و تردید همراه بوده است. پیش نویس بودجه، الزام سوختگیری با کارت سوخت خودرو در سال آتی را اجباری کرده است و این فرصت مناسبی است تا با حذف سوخت اول یارانه ای(۱۵۰۰ تومان) برای برخی از خودروها، گامی کوتاه اما بدون تاثیرات اقتصادی، برداشته شود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به احتمال حذف سهیمه سوخت یارانه ای برای خودروهای وارداتی، بیان کرد: خودروهای وارداتی، مناسب ترین گزینه برای حذف سهمیه سوخت یارانه ای هستند. از انصاف به دور است که هم بازار خودرو در اختیار خودروسازان خارجی قرار داده شود و هم سوخت یارانه ای به آن ها اختصاص داده شود، چرا که همیشه به یاد داریم بهانه سوخت یارانه ای کمک به مشتریان خودروهای داخلی است. زیرا بنا به هر دلیلی خودرو تولید داخل کیفیت لازم را نداشت، سوخت یارانه ای مشوقی برای خریداران باشد، هرچند امروز این ادعا مورد بحث باید قرار بگیرد.

سهمیه سوخت یارانه ای خودروهای وارداتی حذف می شود؟ | کنترل مصرف سوخت یا کسری بودجه؟

اگر تیراژ خودروهای وارداتی در کنار مصرف سوخت آن ها را مد نظر قرار دهید، متوجه خواهید شد که حذف سهیمه سوخت یارانه ای برای این محصولات تاثیر چندانی در تامین کسری بودجه یا کنترل مصرف سوخت نخواهد داشت

دولت با چالش ۳۰ میلیارد دلاری سوبسید سوخت مواجه است

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا با اشاره به ثبت رکورد جدید مصرف سوخت در کشور به «بازار» گفت: «چند سال پیش مصرف بنزین در کشور روزانه حدود ۷۰ میلیون لیتر بود، اما در سفرهای نوروزی امسال رکورد مصرف ۱۴۴ میلیون لیتر در روز ثبت شد. افزایش مصرف سوخت نیز به دلیل تنوع خودروهای جدید و علاقمندی مالکان به استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی منجربه رشد ضریب مصرف سوخت در کشور شده است. هرچند که وسایل حمل و نقل عمومی پیشرفت قابل توجهی برای رفع نیاز مسافران در ترددهای شهری یا بین شهری نداشته است. امروز دولت با چالش سوبسید سوخت مواجه است، با احتساب هزینه های روز، دولت بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار یارانه سوختی پرداخت می کند.»

مدیرعامل اسبق سایپا با اشاره به چالش حقیقی سازی قیمت سوخت در کشور به «بازار» توضیح داد: «اگر طی ۲۰ سال گذشته «واقعی سازی» قیمت بنزین در کنار «حقیقی سازی» درآمدها انجام می شد، امروز نیاز به حذف سهیمه سوخت یارانه ای فقط برای خودروهای وارداتی نبود، بلکه دولت می توانست آن را به تمام خودروها تعمیم دهد. دولت به حدی بزرگ شده است که برای تامین کسری بودجه خود مجبور به افزایش قیمت حامل های انرژی است، طرح حذف سهیمه سوخت یارانه ای برای خودروهای وارداتی معنای حذف کامل سوخت یارانه ای برای تمام خودروها در آینده را دارد.»

مدنی با اشاره به آمار واردات خودرو به کشور که حدود ۱۰ درصد از مقدار کل تولید نیست، بیان کرد: «در زمان اوج واردات خودرو به کشور سالانه حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد می شد، در همان سال ها نیز میزان تولید به بیشتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو رسیده بود. بر این اساس اگر تیراژ خودروهای وارداتی در کنار مصرف سوخت آن ها را مد نظر قرار دهید، متوجه خواهید شد که حذف سهیمه سوخت یارانه ای برای این محصولات تاثیر چندانی در تامین کسری بودجه یا کنترل مصرف سوخت نخواهد داشت. همچنین باید اشاره کرد که همه مالکان خودروهای وارداتی لزوما متمول نیستند که توان تامین سوخت گیری آزاد را داشته باشند.»

سهمیه سوخت یارانه ای خودروهای وارداتی حذف می شود؟ | کنترل مصرف سوخت یا کسری بودجه؟

تیراژ کل خودروهای وارداتی چه مقدار است که شایعاتی در خصوص حذف سهیمه سوخت یارانه ای این محصولات در کشور وجود دارد؟

چه تعداد خودرو وارداتی به کشور رسیده است؟

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر صحت حذف سهیمه سوخت یارانه ای خودروهای وارداتی، گفت: «چند دستگاه خودرو وارداتی از طرح واردات اکنون به کشور رسیده است؟ تیراژ کل خودروهای وارداتی چه مقدار است که شایعاتی در خصوص حذف سهیمه سوخت یارانه ای این محصولات در کشور وجود دارد؟ شاید بهتر باشد دولت برنامه کاهش مصرف سوخت خودروهای تولید داخل را دنبال کند.»

سهمیه سوخت یارانه ای خودروهای وارداتی حذف می شود؟ | کنترل مصرف سوخت یا کسری بودجه؟

کد خبر: ۲۱۳٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha