۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۱
بالای ۹۰ درصد نیاز کشور با تولید داخلی لوازم التحریر تامین شده است
مدیر عامل شرکت آریا در گفتگو با بازار

بالای ۹۰ درصد نیاز کشور با تولید داخلی لوازم التحریر تامین شده است

برخدا مدیر عامل مجموعه آریا درباره کاهش واردات لوازم التحریر را و تولید داخلی برای تامین نیازها گفت: بالای ۹۰ درصد نیاز داخلی لوازم التحریر تامین شده و امیدوارم این روند رو به جلو باشد.

سعید برخدا مدیر عامل مجموعه آریا در گفتگو با خبرنگار بازار درباره کاهش واردات لوازم التحریر را و تولید داخلی برای تامین نیازها می گوید: شرکت نقش تندیس آریا محصولات لوازم التحریر و کمک آموزشی آریا تولید می کند و ۶۱ یک سال سابقه دارد و دارای چهار مجموعه کارخانه با حدود ۷۵۰ نفر نیروی مستقیم مشغول در کارخانه است
محصولات شرکت استاندار ایران و اروپا دارد و ظرف سالهای گذشته جهش تولید در تولیداتی که قبلا از خارج کشور می‌آمد در تولیدکنندگان به وجود آمد یعنی تولیدکنندگان پا بر عرصه های تولید متنوع گذاشتند و می توان گفت بالای ۹۰ درصد نیاز داخلی لوازم التحریر تامین شده و امیدوارم با سیاست هایی که داریم و سیاست هایی که دولت، وزارت صنایع و وزارت صمت انجام می دهد این روند رو به جلو باشد.

ولی امکان ورود کماکان کالاهای قاچاق در کشور مانع رسیدن صددرصد به این هدف است و این کالاها از مبادی غیر رسمی به راحتی و بدون داشتن هیچ استاندار و تاییدیه بهداشتی وارد بازار داخل می شود و این موضوع جلودار تولید داخلی شده است. یعنی تولید داخلی باید عوارض خود و آنچه که به صورت پرداخت های مالیاتی از ارزش افزوده و سایر پارامتر ها را باید پرداخت بکند در صورتی که محصولاتی که به صورت غیر استاندارد و غیر بهداشتی وارد کشور ما شده در اصل در بازار داخلی رقیب ما می شوند و اگر به صورت جدی جلوی‌ اینها گرفته بشود مطمئنم که رشد تولید داخلی بیش از این خواهد بود.

مبادی رسمی به هیچ عنوان اجازه ورود این کالاها را نمی دهند، مبادی غیر رسمی در انواع محصولات از خمیر بازی، مداد و مداد رنگی و سایر محصولات هست که اینگونه وارد کشور می‌شوند که اگر تصمیم جدی از سوی وزارت صمت در این خصوص گرفته شود و نیروی انتظامی در مبادی ورود کالاها را بتواند کنترل کند، کمک بسزایی به تولید داخلی می شود.


* تنوع بسیاری در محصولات شما وجود دارد، مواد اولیه خود را چگونه تامین می کنید؟

تامین مواد اولیه ما تقریبا ۸۰_۷۰ درصد داخلی است و ۳۰ درصد یا بالاتر یا پایین تر در محصولات متکی به تامین از کشور های دیگر است. در بحث تامین ارز و اختصاص ارز تا به الان می توانم اعتراف کنم که وزارت صنایع و بانک مرکزی خوب عمل کردند یعنی تا به این لحظه با وجود نوسانات ارزی که حتی دلار تا بالای ۵۰ هزار تومان رسیده ولی تامین مواد اولیه ما با همان نرخ یورو حدود ۳۳_۳۲ هزار تومان تامین شده و این جای شکر دارد ولی بالارفتن این مبلغ به تبع اثرات افزایش قیمت خواهد داشت چرا که محصولات فقط خارج از واردات ما وابسته به بخشی از تولیدات داخلی، تولیدات داخلی با بالارفتن دلار قیمت خود را بالا می برد به عنوان مثال ما همه محصولات را از خارج نمی‌آوریم و محصولات بسته بندی مانند مقوا و چاپ واردکنندگان دیگری می‌آورند و به ما می‌فروشند قیمت را هم برمبنای دلار آزاد می گذارند
یا سایر محصولات، محصولات بخش نفتی و روغنی مبنای قیمت را روی دلار آزاد می گذارند باید وضعیت اعلام قیمت و ثبات سیاست گذاری ارزی حداقل برای یکسال برای هر تولیدکننده مشخص باشد اگر بانک مرکزی بتواند حداقل به مدت یکسال سیاست گذاری اش را از نظر تامین و تخصیص دقیق بگذارد قطعا تولیدکننده می تواند برنامه یکساله برای خود داشته باشد.

ما الان برنامه ۴ ساله شرکت خود را داریم ولی بسیاری از این برنامه ها ریسکی است و نمی توانیم بیش از چند ماه برنامه ریزی دقیق تر بکنیم و باقی برنامه ها را روی احتمالات می گذاریم.

*بازار هدف شما داخلی است یا خارجی و آیا بازاریابی خارجی داشتید؟

با توجه به سوابق ۶۰ ساله محصولات ما آریا را اکثر پدر و مادر ها استفاده کرده اند و در بازار داخل هدف داریم ولی هدف توسعه نداریم. هدف توسعه مان را در بازار های خارجی روسیه، ارمنستان، ترکیه، عمان و امارات حرکت هایی انجام دادیم و دپارتمان های صادراتی به وجود آوردیم که بتوانیم در این کشور ها فعالیت کنیم و در حال حاضر به صورت اینترنتی در روسیه فروش داریم و شرکت و انبار داریم و کالاهای خود را می‌بریم در ارمنستان و عمان هم همینطور در ترکیه و امارات قصد این توسعه در صادرات را داریم.

عراق جزو اهداف صادرات ما بوده اما این کشور صادرات خیلی مُدَونی ندارد و هنوز به نظر من از لحاظ خرید لوازم التحریر در مرحله انتخاب قرار نگرفته اند که دقیق بدانند چه کالایی را باید بخرند ‌و شاید به دلیل مسائلی باشد که عراق در طول جنگ داشته و کم کم در حال شکل گیری است.


*طی یک سال گذشته متاثر از شرایط بازار افزایش قیمت داشتید؟

در سال جدید حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم ولی فعلا برای افزایش جدید بعدی با توجه به قیمت های به وجود آمده دست نگه داشتیم تا برای آینده اعلام کنیم. با توجه به تورم سال جدید، و حقوق پرسنلی که بالا می رود، شاخص ها مشخص می شود قطعا ما مجبوریم قیمت های خود را با توجه به این پارامتر ها افزایش دهیم ولی کادر مدیریت مجموعه نظر به این دارد که صددرصد مراقب مصرف کنندگان خود باشیم که حداقل قیمت هارا داشته باشیم‌.

کد خبر: ۲۱۳٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha