۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
مهار تورم ارزی مانع رشد بورس می شود؟
اثر دوجانبه دلار بر نمادهای بورس

مهار تورم ارزی مانع رشد بورس می شود؟

دولت وعده خود را جزم کرده که قیمت دلار را در سال ۱۴۰۲ مهار کند، بر همین مبنا کارشناسان معتقدند اجرای موفقیت آمیز این سیاست نمی تواند مانع رشد بورس شود زیرا نمادهای ریالی هنوز از شاخص عقب هستند.

بازار؛ گروه بورس: اقتصاد ایران قرار شده سیاست های ضد تورمی در سال جاری ایجاد کند که با توجه به اینکه در شش ماهه گذشته بیشترین سیگنال تورمی از بازار ارز صادر شده به نظر می رسد در سال جاری بیشترین تمرکز دولت روی کنترل ارز باشد. با این حال کارشناسان اقتصادی معتقدند که هرچند بازار ارز بر رشد بورس تاثیر گذاشته، اما این عامل به تنهایی نمی تواند جهت بازار تعیین کند، به همین دلیل اگر نرخ ارز هم کاهش پیدا کند نمادهای غیر صادراتی به دلیل کاهش هزینه واردات مواد اولیه و... بازدهی خوبی تجربه خواهند کرد.

از آنجایی که ۱۳۰ میلیارد دلار در ده سال گذشته از کشور خارج شده که ۳۰ میلیارد دلار آن در سال ۹۶ با نرخ ۳۲۰۰ تومان بوده، ایجاد ثبات در اقتصاد کشور اهمیت زیادی دارد تا مردم بتوانند با خیال راحت در کشور سرمایه گذاری کنند

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در شرایط کنونی مشکل اصلی بازار ایران ابران، درهم است که نرخ برابری درهم نسبت به دلا بالا رفته، به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که نرخ دلار پایین بیاید. در تمام دنیا نرخ برابری ارزها را روی تتر تعیین می کنند و امروز نرخ ریال آن ۴۷ هزار تومان است و نشان می دهد که نرخ ریال در برابر دلار ۴۷ هزار تومان است و با افت آن ارزها تعدیل نشده اند، در حالی که اگر مبنا تتر قرار بگیرد با تعدیل ارز، ارزی مانند درهم هم تعدیل می شود، اما در مقطع کنونی درهم بالاتر از قیمت اسمی آن است.
او با تاکید بر اینکه کنترل تورم در اقتصاد کشور به این سادگی هم نیست، اظهار کرد: از آنجایی که ۱۳۰ میلیارد دلار در ده سال گذشته از کشور خارج شده و ۳۰ میلیارد دلار آن در سال ۹۶ با نرخ ۳۲۰۰ تومان بوده، ایجاد ثبات در اقتصاد کشور اهمیت زیادی دارد تا مردم بتوانند با خیال راحت در کشور سرمایه گذاری کنند.

در حال حاضر برخی نمادها نسبت به شاخص کل و شاخص هم وزن عقب هستند به همین دلیل با ایجاد ثبات در نرخ ارز عقب ماندگی آنها هم جبران می شود

آقابزرگی با تاکید بر اینکه رشد ارز بر گروه های صادرات محور تاثیر می گذارد و کاهش آن بر نمادهای غیر دلاری تاثیر می گذارد، افزود: ‌در حال حاضر برخی نمادها نسبت به شاخص کل و شاخص هم وزن عقب هستند به همین دلیل با ایجاد ثبات در نرخ ارز عقب ماندگی آنها هم جبران می شود در این مسیر شاخص کل بورس هم به سمت قله قبلی خود حرکت می کند.

تلاطم بازارهای مالی در جهان
طبق بررسی وضعیت شاخص بورس ایران در یک سال گذشته می توان ادعا کرد که تغییرات ارزی یکی از قوی ترین سیگنال های بازار بوده، اما عوامل دیگری مانند نرخ خوراک پتروشیمی ها، وضعیت تامین بودجه، نرخ تسعیر ارز و ... هم در بورس تاثیر گذار بوده است، به همین دلیل سیاست کنترل تورم دولت که قرار شده در سال ۱۴۰۲ اجرایی شود به نوعی با تثبیت قیمت ارز خواهد بود.

همچنین استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه مهمترین شاخصی که روی بازارها تاثیر می گذارد چگونگی تأمین مالی بودجه است، گفت: وقتی در اقتصاد کشور سیگنالی مبنی بر تاخیر یا تعویق تامین مالی برای بخش های دولتی وجود داشته باشد به سرعت با بازارهای مختلف همچون ارز منتقل می شود و این موضوع منجر به یک نوسان تورمی می شود، به همین دلیل سازمان برنامه و بودجه نقش مهمی در جلوگیری از سیگنال های تورمی بازار ارز دارد.
ساسان شاه ویسی با بیان اینکه در چند وقت اخیر نه تنها بازار ارز ایران بلکه بازارهای مالی دنیا هم با نوساناتی روبرو بوده اند و همین مسأله ایجاد ثبات در بازار را سخت تر کرده، تصریح کرد: با توجه به اینکه ارزش دلار نسبت به سایر ارزها و انس در نوسان است به همان نسبت کنترل بازار ارز هم سخت تر می شود و راهکار آن تقویت اقتصاد کشور در مقابل شوک های ارزی است تا به نوعی از گردش سرمایه از بازارهای مولد به بازارهایی همچون ارز هم جلوگیری شود.
براساس این گزارش، سیاست ضد تورمی دولت اگر در سال جاری به طور موفقیت آمیز اجرا شود می تواند اثر مثبت و منفی بر بازار سرمایه داشته باشد از یک سو احتمالا سود شرکت های صادراتی متعادل می شود و از سوی دیگر نمادهای ریالی که از بازدهی شاخص بورس عقب مانده اند پتانسیل بالایی دارند با ثبت قیمت ارز به بازدهی مناسبی برسند که در این حالت رشد شاخص کل بورس هم متوقف نمی شود

کد خبر: ۲۱۳٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha