۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
افزون بر ۴میلیون زائر وارد مشهد شد| ظرفیت هتل‌ها خالی ماند
بازار گزارش می‌دهد؛

افزون بر ۴میلیون زائر وارد مشهد شد| ظرفیت هتل‌ها خالی ماند

مشهد- باوجود سیل حضور میلیونی زائران به مشهد مقدس اما برخلاف پیش‌بینی‌ها ظرفیت هتل‌های این شهر هنوز تکمیل‌نشده و احتمال کاهش ضریب اشغال تخت‌ها نیز وجود دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: سفرهای نوروز ۱۴۰۲ امسال به دلیل هم‌زمانی با اعیاد شعبانیه پیش از موعد برای استان خراسان رضوی و به‌ویژه شهر مقدس مشهد رقم خورد و با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران به رقم ۱۰ میلیون نفر برسد اما نکته قابل‌توجه در این میان این موضوع است که ظرفیت هتل‌های این شهر در اوج سفر های نورئزی کامل نشد و هنوز ۲۰ درصد ظرفیت تخت‌های اماکن اقامتی خالی است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ با وجود اینکه تا چهارم فروردین‌ماه سال جاری افزون بر ۴ میلیون زائر وارد شهر مقدس مشهد شده است و پیش‌بینی‌ها مبنی بر این بود که این شهر با کمبود اماکن پذیرایی مواجه خواهد شد اما به نظر می‌رسد گرانی اماکن اقامتی و افزایش هزینه‌های سفر در ضریب اشغال تخت‌های اماکن اقامتی تاثیر گذار بوده است و گرایش مسافران برای اسکان در اماکن دولتی و حتی اضطراری بیشتر از هتل‌ها بوده است.

ماندگاری زائران

با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان انتظار می‌رفت که در طی ۴ روز نخست اول سال ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی پر شود اما باوجوداینکه باران و تغییرات جوی نیز احتمال استقبال از مراکز اقامتی رسمی را بیشتر از گذشته به ذهن متبادر می‌کرد اما درنهایت آمار حضور مسافران و مدت‌زمان ماندگاری آن‌ها نشان می‌دهد که هزینه اسکان زمان ماندگاری مسافران را تحت الشعاع خود قرار داده است.

افزون بر ۴میلیون زائر وارد مشهد شد| ظرفیت هتل‌ها خالی ماند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه افزون بر ۸۵ درصد زائران با وسیله شخصی به این شهر سفر کرده اند اظهار کرد: استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، تهران، اصفهان و مازندران بیشترین میزان ورود مسافر به مشهد را داشته‌اند.

علیرضا شهامت در جلسه ستاد خدمات سفر که در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد برگزار شد با اشاره به سهم ۸۵ درصدی سفرهای خودروهای شخصی و حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: اوج ورود زائران به مشهد در روز ۲۹ اسفند و اوج خروج زائران تا روز گذشته مربوط به ۲۶ اسفند بوده است، البته با توجه به آغاز ماه رمضان از فردا و آغاز پیک بازگشت زائران احتمالاً اوج پیک بازگشت زائران در روز های پایانی هفته جاری هستیم.

وی عنوان کرد: بیش از ۳۷ درصد خودروهایی که از خارج از استان وارد خراسان رضوی شده‌اند بیش از یک روز در استان ماندگاری داشته‌اند.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد تردد خودروهای شخصی در استان از خراسان رضوی و ۳۰ درصد از سایر استان‌های کشور بوده‌اند که استان‌های تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و اصفهان در جایگاه‌های نخست پلاک‌های ورودی به خراسان رضوی بوده‌اند.

ظرفیت هتل‌ها خالی است

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: متأسفانه برخلاف تصور و باوجود حجم زیاد زائران در مشهد مقدس اما ظرفیت هتل‌های این شهر مانند سال گذشته تکمیل نشد.

محمود مادر شاهیان با اشاره به این موضوع که عوامل بسیاری بر زمان ماندگاری زائران و همیشه مسافران در سفرهای نوروزی تأثیر گذاشته است ابراز کرد: متأسفانه زمان ماندگاری زائر و مسافر بسیار کاهش و به یک روز رسیده است.

وی بابیان اینکه تنها راه ما این است که تلاش کنیم ماندگاری زائر از دو روزبه سه تا چهار روز برسد به ما گفت: این موضوع موجب می‌شود تا برای هتلداران، مهمان‌پذیرها و هتل‌آپارتمان‌ها و به‌طورکلی برای ۱۸۰شغلی که وابسته به این صنف هستند درآمدزا و اشتغال زا باشد.

ظرفیت اشغال واحدهای اقامتی رسمی مشهد در هفته نخست نوروز به ۸۰ درصد رسید؛ درحالی‌که هتل‌های مشهد در وضعیت مشابه در سال گذشته به‌طور کامل تکمیل شد

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: ظرفیت اشغال واحدهای اقامتی رسمی مشهد در هفته نخست نوروز به ۸۰ درصد رسید؛ درحالی‌که هتل‌های مشهد در وضعیت مشابه در سال گذشته به‌طور کامل تکمیل شد.

مادرشاهیان بابیان اینکه ظرفیت اشغال هتل‌ها تا قبل از سال نو به ۵۵ درصد بود و در نخستین روزهای فروردین به ۸۰ درصد رسید ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته باوجود محدودیت‌ها و ترس از کرونا اما ظرفیت هتل‌ها در نخستین روزهای سال کاملاً تکمیل شد.

افزون بر ۴میلیون زائر وارد مشهد شد| ظرفیت هتل‌ها خالی ماند

وی با اشاره به این موضوع که طی دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا هتل‌ها وضعیت خوبی نداشتند و خیلی صدمه به هتلداران کشور وارد شد یادآور شد: متأسفانه عوامل بسیاری مانند تورم؛ افزایش قیمت‌ها و کمبود بلیت و سایر عوامل مؤثر در سفر بر روی صنعت گردشگری تأثیر گذشته است.

تغییر اولویت سفر در سبد تفریحی خانواده‌ها

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه هزینه‌های سفر و تورم در نگرش خانواده‌ها به سفر و اولویت آن در ایام تعطیلات تغییر نگرش به وجود آورده است اظهار کرد: این موضوع موجب شده تا افرادی که درگذشته برای سفر خود به هتل مراجعه می‌کردند امسال به دلیل گرانی ترجیح بدهند تا از سایر ظرفیت‌های اسکان برای سفر استفاده کنند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد در این رابطه به بازار گفت: از ۱۵ اسفند تا پایان روز دوم فروردین‌ماه امسال ۴ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۱۹۱ مسافر وارد خراسان رضوی و مشهد شدند که از مجموعه زائرانی که در مشهد مستقرشده‌اند سه میلیون و ۵۳۲ هزار و ۲۰۱ نفر شب اقامت داشتیم.

وی با اشاره به آمار ستاد اسکان ادامه داد: در دومین روز از سال جدید افزون بر ۹۰ درصد اماکن رسمی، افزون بر ۸۵ درصد ظرفیت اسکان موقت و ۷۰ درصد ظرفیت اسکان اضطراری اشغال شد.

وی در خصوص عدم تکمیل ظرفیت اقامتی مشهد نیز توضیح داد: در سال گذشته نیز هیچ‌وقت ظرفیت اقامتی مشهد به‌طور کامل تکمیل نشد. مشکل ما در عدم تکمیل ۱۰۰ درصدی ظرفیت اقامتی مشهد در نوروز سال گذشته عدم اطلاع‌رسانی صحیح بود. ظرفیت اقامتی برای زائران فراهم بود، اما زائران از مکان آن مطلع نبودند.

گردشگری ارزان

بنا بر آمارهای غیررسمی و اظهارنظرهای مختلف مسئولان استانی، ماندگاری زائر در مشهد به حدود یک الی دو روز در مراکز اقامتی رسمی رسیده و این در حالی است که تا پیش‌ازاین ماندگاری زائران افزون بر پنج روز بوده است.

افزون بر ۴میلیون زائر وارد مشهد شد| ظرفیت هتل‌ها خالی ماند

نرخ ماندگاری زائران در مشهد الرضا تابع شرایط مختلف و هزینه‌های سفر به‌ویژه هزینه اماکن اقامتی و هم‌چنین هزینه وسیله سفر است.

هزینه‌های اسکان در هتل‌های مشهد بسته به ستاره‌های این اماکن از رقم یک‌میلیون تومان به ازای اتاق دوتخته تا ۱۵ میلیون تومان به ازای یک‌شب خواب در بهترین هتل ۵ ستاره و استفاده از امکانات رویال سوئیت این هتل‌ها در این شهر متغیر است

به گزارش خبرنگار بازار در حال حاضر هزینه‌های اسکان در هتل‌های مشهد بسته به ستاره‌های این اماکن از رقم یک‌میلیون تومان به ازای اتاق دوتخته تا ۱۵ میلیون تومان به ازای یک‌شب خواب در بهترین هتل ۵ ستاره و استفاده از امکانات رویال سوئیت این هتل‌ها در این شهر متغیر است.

ازآنجاکه بنا بر گفته متصدیان صنعت گردشگری اقتصاد حداقل ۱۸۰ گروه شغلی به اقتصاد گردشگری گره‌خورده و با آن مرتبط است لذا افزایش هزینه‌های اقامت و سفر به‌طور حتم اقتصاد تمامی این گروه‌های شغلی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

بنا بر اظهارات کارشناسان گردشگری برای افزایش زمان ماندگاری زائر که مخاطبان آن را اغلب اقشار کم‌توان تشکیل می‌دهند با احداث اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت می‌توان علاوه بر برکات معنوی نسبت به کسب برکات اقتصادی نیز بهره برد.

تأمین اقامت به‌خصوص اقامت ارزان جزو پیش‌شرط‌های توسعه گردشگری است لذا تأمین اقامت ارزان و مناسب سبب افزایش ماندگاری زائر و مسافران در مشهد خواهد شد.

بنا بر گفته کارشناسان حوزه گردشگری ماندگاری گردشگران در مشهد رابطه مستقیمی با میزان معرفی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و خدمات‌رسانی دارد.

اگرچه پیش‌ازاین وزیر میراث فرهنگی وعده‌هایی را مبنی بر تحقق گردشگری ارزان داده بود اما هنوز اقدام قابل تاملی در دولت سیزدهم برای نحقق این موضوع مشاهده نمی شود.

کد خبر: ۲۱۲٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      0 0
      با سلام وقتی سفر خارجی اعم از اماکن مذهبی یا عادی ارزانتر از سفر به مشهد میشود چه انتظاری دارید
    • روح الله IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      در دهه ۸۰ بالغ بر ۲۰ میلیون نفر در عید نوروز وارد مشهد می شده با توجه به افزایش جمعیت اکنون باید بالغ بر ۳۰ میلیون زائر وارد مشهد می شد