۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
ضمانت و خدمات پس از فروش برگ برنده کالاهای ایرانی| واردات به شرط ارتقای تکنولوژی
پازوکی به بازار گفت:

ضمانت و خدمات پس از فروش برگ برنده کالاهای ایرانی| واردات به شرط ارتقای تکنولوژی

تهران- ضمانت پس از فروش یکی از موضوعات مهم در بازار عرضه به‌خصوص لوازم خانگی است که به عقیده کارشناسان مردم تا حدودی نسبت به آن غفلت دارند.

بازار، گروه استان‌ها: مهم ترین مشکل تولید کنندگان عدم ثبات در قیمت مواد اولیه است خواسته ها و دغدغه های تولید کنندگان را باید بشنویم کرد که در این شرایط تحریم سرمایه خود را خارج نکرده تا در بانک بگذارد و یا در کشور های خارجی مسکن بخرد، در ایران مانده و به تولید کمک می کند، پس دولت نیز باید به تولید کننده کمک کند.

ضمانت و خدمات پس از فروش که باعث اعتماد سازی میان مردم و تولید کنندگان می شود در صورت جدی گرفتن توسط تولید کنندگان می توان امیدوار باشیم تا استقبال مردم نسبت به کالاهای ایرانی بیشتر از همیشه شود بدین منظور با اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به گفتگو نشستیم :

* آیا با واردات کالاهای خارجی موافق هستید؟

نه موافق هستم و نه مخالف، موافق هستم تا تکنولوژی به کشور وارد شود و پیشرفت کنیم باید با دنیا ارتباط سازنده داشته باشیم مانند کشور کره که یکباره ایران را رها کرد و رفت یک طرفه با کشور ها تعامل نداشته باشیم و این ارتباط دو طرفه باشد.

مشکل بازار این است که تولید کننده شاهد افزایش قیمت مواد اولیه بوده و مجبور می شود با توجه به قیمت روز آن را خریداری کند

* ممنوعیت واردات چه تاثیری بر بازار داخلی دارد؟

کار آفرینی و ایجاد اشتغال برای کارگر ایرانی، به روز شدن و تنوع میان محصولات، همکاری بین شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و تولید کنندگان و به تبع آن به روزآوری دستگاه ها و ماشین آلات که در انتها باعث رقابت پذیری در بازار بین تولیدکنندگان با هم و با کارخانجات خارجی خواهد شد که همه این ها باعث افزایش کارگران و پایین آمدن نرخ بیکاری خواهد شد.

* نظر شما درباره قیمت محصولات چیست؟

قیمت زیر نظر اتحادیه لوازم خلانگی نیست و وزارت صمت و سازمان حمایت باید اظهار نظر کند، مواد اولیه مانند فولاد، مواد پتروشیمی، رنگ، مواد شیمیایی و... در داخل ایران تهیه می شود و پس از قیمت گذاری توسط وزارت صمت و دولت به دست مصرف کننده می رسد اما ارز بری نیز وجود دارد بدین صورت که موتور و فوم در داخل کشور تولید نمی شود و از خارج وارد می شود ۷۰ درصد از مواد اولیه و قطعات بومی سازی شده در داخل کشور مربوط به صنایع بزرگ است، این کالا ها شامل یخچال، یخچال فریزر، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی که برخی از قطعات آنها مانند موتور باید به کشور وارد شود.

* چرا قیمت مواد اولیه که در داخل کشور تولید می شود را باید از وزارت صمت پرسید اما قیمت نهایی مصرف کننده و اینکه چرا افزایش قیمت در بازار مشاهده شده را از سازمان حمایت؟

در بازار سه ضلع تولید کننده، مواد اولیه و فروش وجود دارد که همیشه به دو ضلع آن یعنی توزیع کننده و تولید کننده توجه کرده ایم در مورد ضلع اول باید به سخنان تولید کننده نیز گوش دهیم که با چه مشکلاتی به مواد اولیه دست پیدا می کند و تولید این کالا به عنوان نمونه با چه قیمتی امکان پذیر شده است در ادامه تولید کننده فاکتور های قیمت خود را به وزارت صمت و سازمان حمایت ارسال و درخواست افزایش قیمت دارد افزایش قیمت توسط سازمان حمایت و وزارت صمت صورت می پذیرد و به تبع آن نیز قیمت ها در بازار مشخص می شود.

* آیا تولید کننده بدون مجوز توان افزایش قیمت را دارد؟

مشکل بازار این است که تولید کننده شاهد افزایش قیمت مواد اولیه بوده و مجبور می شود با توجه به قیمت روز آن را خریداری کند در کشور سامانه های مختلفی برای ثبت خرید مواد اولیه، تولید لوازم خانگی و توزیع آن انجام می شود.

در واقع دولت تمام امور را رصد می کند در هنگام درخواست افزایش قیمت از سوی تولید کننده دولت می تواند به راحتی بررسی کند که به عنوان مثال در تولید یک نمونه چقدر فولاد، فوم و مواد شیمیایی مورد نیاز است و چقدر به کار رفته و به چه مقدار ارز برای واردات موتور نیاز است در کنار آن سازمان حمایت نیز می تواند با تشکیل کارگروهی به وضعیت اقلام پر مصرف رسیدگی کند و بر همین اساس وضعیت بازار به درستی مشخص می شود.

در این چهار سال به خودباوری رسیدیم و انقلابی در صنعت لوازم خانگی صورت گرفت

آیا در هنگام قرارداد با سرمایه گذار خارجی که به منظور صادرات وارد بازار تولید ما شده است تولید کننده می تواند به او بگوید ارز نیمایی دیگر به تولید کننده اختصاص نمی یابد و قیمت مواد اولیه افزایش یافته است پس سه ضلعی که نام بردیم باید با هم گفتگو کنند تا بتوانیم مشکل ها را حل کنیم.

* شرایط صادرات و واردات مناسب چیست؟

صادرات و واردات باید بر اساس نیاز کشور و تحت نظارت مداوم تولید کننده و دولت انجام پذیرد از سوی دیگر طبق گفته مقام معظم رهبری کالایی که در داخل کشور تولید می شود باید نظارت بر آن صورت گیرد و وارد نشود و آنچه که در داخل کشور کمبود داریم به شرط ورود موقت با تعیین یک بازه زمانی و با نظارت تولید کننده و دولت وارد کنیم.

* اعتماد مردم نسبت به لوازم خانگی تولید ایرانی هنوز جلب نشده و ترجیح بازار به خرید لوازم خانگی خارجی است ؟

این را قبول ندارم و اقلیت اینطور هستند آمار تولید کنندگان داخلی از پنج سال گذشته تا کنون در انجمن صنفی وزارت صمت موجود است دلیل این افزایش قیمت توجه بازار است ایران چهار سال است که واردات ندارد تولیدات داخل بازار را اشباع کرده اند و دیگر تابلوی جنس خارجی در بازار دیده نمی شود.پس از گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی کسبه لوازم خانگی سلیقه مردم را در طول چهار سال اخیر تغییر داده اند.

پس از جنگ کم کم واردات به کشور آغاز و کارخانه هایی مانند آزمایش و ارج تعطیل شدند سپس کارخانه های جدید شروع به کار کردند و سرمایه گذاری ها انجام پذیرفت زیرا امنیت اقتصادی به گفته رهبری شکل گرفت و هر سال به نام اقتصادی نامگذاری شد در این چهار سال به خودباوری رسیدیم و انقلابی در صنعت لوازم خانگی صورت گرفت سرمایه گذاری خارجی ذائقه شناسی می کرد و کالایی طبق اقلیم کشور وارد می کرد در این چند سال اخیر توانستیم به مردم بقبولانیم که کالای خارجی در بازار موجود نیست و اگر هم باشد خذمات پس از فروش را پشتیبانی نمی کند.

* آیا مردم آزادانه خرید لوازم خانگی ایرانی را انتخاب کرده اند یا مجبور به خرید جنس ایرانی هستند و اگر دوباره واردات آزاد شود دیگر به آن سمت نمی روند ؟

تولید کنندگان باید به محصولات خود اعتماد داشته باشند تا بتوان به این سوالات پاسخ داد بحث خدمات پس از فروش قوی که بدون سوال کالا را تعویض کند، ضمانت رایگان موتور و... که اگر مردم اینها را ببینند آنگاه با خیال راحت بر اثر خود باوری که در بازار ایجاد شده دیگر به سمت خرید کالای خارجی نخواهند رفت. گرچه نباید فراموش کنیم که سلیقه ها متفاوت است نسل های مختلف سلیقه های متفاوت دارند و نمی توان گفت که تمام مردم میل به خرید کالای ایرانی یا خارجی دارند به سلیقه و به قدرت خرید مردم نیز بستگی دارد.

* آیا خدمات پس از فروش در ایران موجبات رضایت مردم را فراهم نموده است؟

بله، یکی از مهم ترین مواردی که در انقلاب صنعت لوازم خانگی رخ داد همین مورد بود پیش از آن مردم به سمت کالای قاچاق می رفتند با اینکه می دانستند خدمات پس از فروش شامل آن کالا نمی شود اما امروز می دانند که این یک مساله مهم است.

از میزان فروش راضی نیستیم زیرا قدرت خرید مردم کم است

اگر به عنوان مثال موتور ساید بای ساید بسوزد هزینه ۱۲ میلیونی برای مصرف کننده دارد پس خرید کالای ایرانی که ضمانت و خدمات پس از فروش دارد بسیار به صرفه تر است. امروزه کالای ایرانی دارای سه ماه تعویض بدون قید و شرط است و پنج سال ضمانت رایگان و ده سال هم خدمات پس از فروش دارد.

* در مورد ضمانت بفرمایید؟

ضمانت دارای بعد های متفاوت است از اینرو سازمان استاندارد متوجه اهمیت ضمانت شده است و رو به استفاده از قطعات کم مصرف و با تکنولوژی بالا آورده است. بنابر این ضمانت باید با توجه به آخرین تکنولوژی روز دنیا باشد.

* وضعیت فروش لوازم خانگی تولید داخل در بازار و آیا این میزان فروش مورد رضایت است یا خیر؟

از میزان فروش راضی نیستیم زیرا قدرت خرید مردم کم است و به سمت خرید قسطی روی آورده اند و تنها خدا می تواند کمک کند.

کد خبر: ۲۱۲٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha