۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
سیگنال شعار سال برای بازار سرمایه
یادداشت؛

سیگنال شعار سال برای بازار سرمایه

در سال‌های گذشته رشد تورم ناشی از تحریم و ضعف مهار تورم باعث شده تولید هم آسیب ببیند و حالا نام گذاری سال چشم انداز ترمیم اقتصاد مولد را ترسیم کرده که سیگنالی برای بازار سرمایه خواهد داشت.

حامد شایگان؛ گروه بورس: سال جدید در حالی با نام مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده که تقریبا در چند ماه اخیر بسیاری از کارشناسان تولیدکننده ها را از یک ابر تورم در سال جدید ترسانده اند و سرمایه گذاران هم برای فرار از یک رکود عمیق در تولید و تورم به بازارهای سوداگری پناه بردن اند و با خرید دلار و خودرو ...‌. تلاش کرده اند دارایی های خود را به سرمایه های ارز محور تبدیل کنند. اثر این اتفاق باعث شده که سرمایه ها از بازارهای غیر مولد خارج شوند و بازار سرمایه هم از این اتفاق در امان نمانده، هرچند در هفته های اخیر سال شاخص کل بورس تحت تاثیر فضای تورمی رشد کرده اما کمتر از نصف بازارهای سوداگری رشد کرده، از این رو شعار مهار تورم و رشد تولید می تواند جریان نقدینگی را در اقتصاد کشور تغییر دهد و بخش عمده آن وارد بازارهای مولد کند.

تاثیر تورم بر افت سرمایه گذاری در صنعت

در سال های گذشته به دلیل تورم افسارگسیخته همواره هزینه تولید افزایش داشته و قیمت ها در برخی کالاها توسط دولت کنترل شده همین موضوع منجر به خودداری سرمایه گذاران از ورود به بازارهای مولد شده است، اما حالا قرار شده چه اتفاقی در اقتصاد کشور بیفتد و اثر آن بر بازار سرمایه چیست؟

در شرایط کنونی برخی آمارها حکایت از این دارد که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار نقدینگی خرد در اقتصاد ایران به دلار، طلا و... تبدیل شده و اگر این دارایی ها وارد اقتصاد مولد شود می تواند چند برابر سرمایه گذاری خارجی در صنعت و تولید کشور رونق ایجاد کند

در حال حاضر مهمترین سیگنال تورمی بر اقتصاد کشور نرخ ارز است و رییس کل بانک مرکزی هم اعلام کرده با توافقاتی که اخیر با دولت های عراق و امارات انجام شده تزریق ارز در اقتصاد کشور افزایش خواهد داشت و حتی در تعطیلات نوروز هم تامین ارز برای متقاضیان اتفاق می افتد که این پیام را به مخاطبان می دهد که کشور با کمبود ارز مواجه نیست و اگر این مسأله واقعیت داشته باشد یعنی نخستین اقدام برای مهار تورم با سرکوب نرخ رخ خواهد داد، از این رو در هفته دوم فروردین ماه قیمت ارز باید روندی کاهشی داشته باشد و دوباره به مرز ۴۰ هزار تومان برسد و اگر این موضوع اجرایی شود نه تنها باعث می شود که تورم در اقتصاد کشور کنترل شود، بلکه از شر نوسانات ارزی هم خلاص می شویم در این حالت تکلیف سهامداران خرد هم مشخص می شود و دیگر بهانه از نوسانگیر ها هم گرفته می شود.

نقش مردم در تحقق ثبات اقتصادی و رشد تولید
از طرف دیگر کنترل نقدینگی در اقتصاد کشور بدون مشارکت مردمی در اقتصاد بی معنی است، زیرا در شرایط کنونی برخی آمارها حکایت از این دارد که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار نقدینگی خرد در اقتصاد ایران به دلار، طلا و... تبدیل شده و اگر این دارایی ها وارد اقتصاد مولد شود می تواند چند برابر سرمایه گذاری خارجی در صنعت و تولید کشور رونق ایجاد کند و همین موضوع بستری برای جلوگیری از فشار ارزی بر اقتصاد خواهد بود و نقدینگی هم از بازارهای موازی خارج و وارد بورس می شود.
تغییر مسیر جریان نقدینگی زمینه رشد تولید را فراهم خواهد کرد و شرکت ها با کاهش هزینه سربار به حاشیه سود بالاتری می رسند و سهامداران خرد هم منتفع می شود و این معادله اگر با همین سناریو اجرا شود دولت هزینه کمتری را بابت تورم برای بودجه عمومی می پردازد و از طرف دیگر اقتصاد کشور به ثبات می رسد و با رشد تولید اشتغال و رفاه بیشتری در کشور به وجود می آید و رضایت عمومی هم بالا می رود.

کد خبر: ۲۱۲٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha