۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹
سال سخت ۱۴۰۱ و امیدهای پیش روی
یادداشت؛

سال سخت ۱۴۰۱ و امیدهای پیش روی

اردبیل- یکی از سخت‌ترین سال های دوران متأخر را در حالی پشت سر گذاشتیم که کسری وحشتناک بودجه، دولت را در  مسیر آزاد سازی قیمت های کالاهای اساسی موسوم به ارز جهانگیری به ارز آزاد قرار داد.

بهنام صحرانورد*؛ بازار: انگیزه نگارش این مقاله، پایان سال۱۴۰۱ و حلول سال ۱۴۰۲ می باشد.

یکی از سخت‌ترین سال های دوران متأخر را در حالی پشت سر گذاشتیم که کسری وحشتناک بودجه، دولت را به اجبار در مسیر آزاد سازی قیمت های کالاهای اساسی موسوم به ارز جهانگیری به ارز آزاد قرار داد. این تصمیم البته عجولانه و بدون در نظر گرفتن پیامدهای آن، باعث خلق رکورد های عجیبی در افزایش تورم گردید.

احتکار کالاها و چند برابر شدن قیمت ها، توام با سردرگمی دولت، در چگونگی مهار بحران، سونامی تورمی را در ایران ورق زد که در تاریخ ایران، نظیری نداشت.

فقر نظری تصمیمات اقتصادی، بی اعتنایی به اسناد بالادستی چون سند چشم انداز بیست ساله و برنامه ششم توسعه و ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت، از جمله دلایل تورم دهشتناک رخ داده بود.

آخرین روزهای شهریور و مرگ دختری از کردستان در تهران، به نام مهسا و ملقب به ژینا، دامن گیر اغتشاشات پاییز گردید؛ به گونه‌ای که عدم مدیریت یک مسأله ساده را به جنبشی اجتماعی تبدیل نمود.

در فضای مجازی رها شده و غفلت مدیران فرهنگی، مسأله حجاب به یک ابر بحران تبدیل شد، به گونه‌ای که شبکه‌های اجتماعی بیرونی با پمپاژ اخبار ناامید کننده از واقعیت های داخلی کشور، در استمرار آن دخالت های بسیاری را داشتند.

فرار سرمایه و سرمایه گذاری در ایران و بالا رفتن تب دلار، روزهای پر تلاطمی را در بازار ایجاد نمود؛ به گونه‌ای که مردمان گوشی به دست ایران، لحظه به لحظه در پی بالا رفتن قیمت دلار، کماکان سردرگم ماندند.

در زمانه فروکش کردن اغتشاشات و نهم آذرماه، مسأله مسمومیت های سریالی دانش آموزان و سکوت پر معنای مسئولان، باعث ایجاد جو هراس و شایعات عجیبی گردید.

در چنین شرایطی، اعلام موضع صریح مقام معظم رهبری و جنایت خواندن این اقدام غیر انسانی، باعث تحرک دستگاه های مختلف گردیده و به فروکاستن مسأله انجامید.

در آخرین روزهای سال سخت سپری شده، خبر توافق با عربستان و پس از آن، گسترش چشم انداز روابط با کشورهای همسایه به افول قیمت دلار و خوش بینی به آینده گردید.

با تأمل در رخدادهای تلخ گذشته و البته خوشی های مقطعی پایانی سال، باید چشم انتظار سال جدیدی باشیم که دو مسأله می تواند نوید روزهای مسرت بخشی برای مردمان نجیب ایران زمین گردد.

گسترش فعالیت‌های دیپلماتیک کشور در حل بحران های منطقه ای و نگاه واقع بینانه به مناسبات بین‌المللی، باید مهمترین جهت گیری دولت در سال جدید باشد.

*فعال رسانه ای

کد خبر: ۲۱۲٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha