۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
تولید کاغذ بسته بندی بیش از نیاز کشور

تولید کاغذ بسته بندی بیش از نیاز کشور

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کاغذ بسته بندی در کشور تولید و حدود نیمی از آن در داخل کشور مصرف می‌شود.

به گزارش بازار، ابوالفضل روغنی افزود: ظرفیت ایجاد شده برای تولید انواع کاغذ در کشور, ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که بیش از ۵۰ درصد این ظرفیت متعلق به انواع کاغذ بسته بندی است.

وی با بیان اینکه مصرف واقعی کاغذ در حوزه کاغذ بسته بندی حدود ۹۰۰ هزار تن است و بقیه آن صادر می‌شود، گفت: توانمندی در تولید کاغذ بسته بندی نتیجه تلاش جمعی است که از سال ۱۳۷۸ شروع شد و در سال ۱۳۹۴ به بار نشست و موجب شد علاوه بر تامین نیاز داخل بتوانیم بخش عمده‌ای از کاغذهای بسته بندی را صادر کنیم.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: علت موفقیت در بخش کاغذهای بسته بندی به این دلیل است که تولید به طور کامل در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و شرکت‌های دولتی از مدار تولید خارج شدند.

روغنی با اشاره به توان صادراتی کشور در حوزه کاغذهای بسته بندی گفت: هم اکنون حدود نیمی از کاغذهای بسته بندی تولیدی صادر می‌شود و اگر مشکلات ناشی از تحریم نیز برطرف شود، توان صادرات این نوع کاغذ به کشورهای اروپایی نیز وجود دارد.

وی همچنین به ظرفیت سازی ایجاد شده در حوزه کاغذ تحریر اشاره کرد و افزود: در حوزه کاغذ تحریر نیز ظرفیت سازی ایجاد شده در صورت فراهم بودن مقدمات و شرایط تولید حدود ۱۴۰ هزار تن است و در مورد میزان مصرف نیز روایت‌های مختلفی وجود دارد.

روغنی ادامه داد: بعضی روایت‌ها از نیاز ۳۸۰ هزار تنی کاغذ تحریر در کشور حکایت دارد و وزیر ارشاد نیز نیاز کشور را حدود ۶۰ هزار تن عنوان می‌کند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در مورد میزان مصرف کاغذهای تحریر گفت: آنچه که در مورد میزان مصرف کاغذ تحریر قطعی است، مصرف حدود ۴۵ هزار تن برای چاپ کتب درسی و حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن نیز برای چاپ کتب ارزشمند نیاز داریم و حدود ۳۰ هزار تن در بخش‌های مختلف مصرف می‌شود که در مجموع حاکی از نیاز ۱۰۰ هزار تنی کشور در بخش کاغذ تحریر است.

وی با اشاره به توان تولید داخل در حوزه کاغذ تحریر افزود: حدود یک دهه است که توان تولید ۱۰۰ هزار تن کاغذ تحریر در کشور وجود دارد و اگر امکانات در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، بیش از نیاز داخل تولید می‌کنند.

روغنی گفت: به طور مثال اگر امکانات در اختیار کارخانه چوب مازندران قرار گیرد و شرایط تولید فراهم شود یک خط این کارخانه حدود ۹۰ هزار تن کاغذ تحریر تولید می‌کند، اما در حال حاضر به دلیل حمایت نکردن از تولیدکنندگان، ظرفیت تولید به درستی استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که واحدهای تولید کاغذ تحریر با آن مواجه هستند، افزود: حاشیه سود پایین، کمبود و چالش تامین مواد اولیه و قواعد و قوانین دست و پاگیر دولتی موجب شده تا سرمایه گذاری در این صنعت کاهش یابد و انگیزه‌ای برای ورود به این صنعت از سوی فعالان اقتصادی وجود نداشته باشد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: هم اکنون، مراحل آماده سازی و راه اندازی سه واحد تولیدی در شیراز و مشهد در حال انجام است، اما در فرایند اداری گرفتار شده اند و نتوانسته اند وارد مدار تولید شوند.

روغنی اضافه کرد: به طور مثال در کارخانه زاگرس شیراز ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن کاغذ وجود دارد، اما به دلیل گرفتار شدن در فرایند اداری دولتی تاکنون اتفاق مثبتی برای آن‌ها رقم نخورده است.

کد خبر: ۲۱۲٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha