۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
نکات لو رفته افزایش بازدهی چیلر هایواتر

نکات لو رفته افزایش بازدهی چیلر هایواتر

امروزه یکی از دغدغه های مهم افراد در فصل تابستان ، سرمایش منزل و محیط هست که میتوان گفت یکی از بهترین راهکار ها که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته ، استفاده از چیلر میباشد.

به گزارش بازار، امروزه یکی از دغدغه های مهم افراد در فصل تابستان ، سرمایش منزل و محیط هست که میتوان گفت یکی از بهترین راهکار ها که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته ، استفاده از چیلر  میباشد . در ادامه به طور کامل توضیح میدیم که چه عواملی باعث افزایش بازدهی آن میشود . پس با ما همراه باشید . .

چیلر چیست ؟

به طور کلی میتوان گفت چیلر یکی از دستگاه های بسیار مهم در حوضه ی سرمایش هست که از آن برای خنک سازی آب مورد استفاده قرار میگیرد . اگر بخواهیم اهمیت استفاده از چیلر را برایتان توضیح بدیم ، می توان گفت که در سیستم تهویه مطبوع ، بعضی از دستگاه ها مثل هواساز ، فن کویل و ... هنگامی که میخواهند سرمایش تولید کنند ، به آب خنک نیاز دارند و از آن جایی که چیلر ، وظیفه خنک سازی آب را به عهده دارد ، این دستگاه ها به دستگاه چیلر وابسطه میباشد .  

نکات مهم در افزایش بازده چیلر

اگر قصد خرید چیلر  را دارید یهتر است قبل از آن با نکاتی برای افزایش راندمان و بازدهی آن آشنا شوید تا بتوانید از از بهترین عملکرد آن بهره مند شوید .  در ادامه به معرفی هر کدام از ان ها میپردازیم :

۱.سرویس کاری : یکی از مهم ترین آن ها ، سرویس کاری و نگهداری اصولی و طبق برنامه دستگاه و قطعات تشکیل دهنده ی آن هست . البته به دلیل پیچدگی هایی که این دستگاه داره  برای نگهداری آن بهتره از کسی استفاده کنید که در این زمنیه متخصص است .البته در بیشتر مواقع کاربران به این فاکتور که یکی از مهم ترین راه حل ها هم هستش ، توجهی نمی کنند . غافل از آن که عدم توجه به این موضوع ، مشکلات زیادی از جمله خرابی و اصطکاک بالا در قطعات ، کاهش راندمان و ... را به دنبال داره .

۲.کاهش دما : همان طور که می دانید چیلر از بخش های مختلفی تشکیل شده  که هر کدام به نوبه ی خود دارای مصرف انرژی هستند . اما در بین آن ها ، بیشترین مقدار انرژی صرف کارکرد کمپرسور می شود .پس به همین دلیل اگر بخواهیم در کنار بازدهی چیلر در مصرف انرژی هم صرفه جویی داشته باشیم ، باید اختلاف دما میان دمای مبرد در اواپراتور و دمای مبرد در کمپرسور خیلی کم بشود . که با این کار ، کمپرسور با کمترین انرژی با بازدهی بالا ، وظیفه ی خود را انجام می دهد.

۳.مدولار کردن : یکی دیگر کاز راه حل ها که اتفاقا هم بازدهی رو بالا میبره هم مصرف انرژی و اصطکاک رو در چیلر کم میکنه ، مدولار کردن سیستم هست . که این کار را با ۲ برابر و یا حتی ۴ برابر کردن مدار مبرد ، به کمک متخصص انجام .

مثال : برای درک بهتر به این مثال توجه کنید ؛ فرض کنید به چیلری نیز دارید که دارای ۲۰ تن تبرید می باشد در این جا شما می توانید به جای یک مدار مبرد از دو عدد کمپرسور و ۲ مدار ۱۰ تن تبرید که به صورت کاملاً جدا از هم می باشند استفاده کنید در چنین شرایطی در صورتی که نیاز به ۱۰ تن تبرید و یا حتی کمتر دارید ، می توانید به جای استفاده از کل سیستم ، تنها با استفاده کردن از ۵۰ درصد سیستم نیاز خود را تأمین کنید در چنین شرایطی ، نه تنها بازده سیستم به حداکثر میزان خود می رسد بلکه در مصرف انرژی نیز صرفه جویی چشم گیری رخ می دهد.

۴.استفاده از سختی گیر : اگر که از کندانسور آب خنک استفاده می کنید ، برای اینکه املاح و ذرات معلق در آب به سیستم وارد نشود ، از تجهیزاتی مثل سختی گیر و فیلتر استفاده کنید.

۵.عایق کاری اصولی : با عایق کاری دمای سرد و گرم را چه در قطعات و چه در لوله و اتصالات حفظ خواهید کرد . با این کار نه تنها در مصرف انرژی صرفه جویی میکنید ، بلکه باعث افزایش راندمان و بازدهی در سیستم میشوید.

۶.محل قرار گیری چیلر : محل قرار گیری چیلر هم در بازدهی آن بسیار تاثیر گذاره که بر اساس نوعش باید انتخاب بشود.

نکته : البته این موضوع را هن در نظر بگیرید که همه نکاتی که اشاره شد باید توسط کارشناس و فردی مجرب تصمیم گیری و انجام بشود .

کاربرد چیلر

چیلر ها از نظر کاربرد به دو دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند:

چیلر صنعتی

همان طور که می دانید در صنعت به دلیل استفاده مداوم از تجهیزات و ماشین آلات صنعتی ، نیاز به فرایند خنک سازی و یا خنک نگه داشتن تجهیزات خیلی مهم و ضروربه . به همین دلیل ، از آن جایی که در چنین پروژه هایی به حجم زیادی از آب خنک ، به صورت مکرر نیاز است ؛ بهترین گزینه خرید چیلر صنعتی می باشد.

از کاربرد های دیگری که به چیلر صنعتی  نیاز دارند ،  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.صنعت جوشکاری

۲.صنایع پتروشیمی

۳.صنعت ریخته گری

۴.صنایع داروسازی

۵.راه سازی

چیلر تهویه مطبوع

اصولا چیلر برای تولید آب سرد برای  دستگاه هایی مثل  ایرکولر، فن کویل ، هواساز و ... کاربرد دارد که این دستگاه ها از مجموعه تهویه مطبوع به شمار میروند که برای سرمایش محیط کاربرد دارد .

برای مثال ، زمانی که از فن کویل برای سرمایش استفاده شود ، نیاز است تا آب خنک برای کارکرد فن کویل تأمین بشه که در این جا بهترین گزینه استفاده از دستگاهی مثل چیلر است . چون آب توسط چیلر کاهش دما پیدا میکنهد و با انتقال یافتن به فن کویل و جریان پیدا کردن در کویل های فن کویل ، باعث برودت هوای محیط شود . به این شکل که با وارد شدن آب به درون کویل های فن کویل ، بر اثر انجام فرایند تبادل حرارتی و جذب گرمای هوا ، دمای آن افزایش یافته که در نتیجه برای کاهش دما ، دوباره به چیلر بازمی گردد.

نکات لو رفته افزایش بازدهی چیلر هایواتر

چیلر خانگی

از دیگر دستگاه های پر کاربردی که برای سرمایش ساختمان های مسکونی و مصارف خانگی استفاده میشود ، چیلر خانگی هست که با نام مینی چیلر خانگی هم معروف شده . که اصولا از این چیلر برای خانه ، ویلا و ساختمان مسکونی استفاده میکنند.

در واقع چیلر خانگی ، نمونه ی کم ظرفیت از چیلر های بزرگ هستش که قیمت چیلر خانگی نسبت به آن ها بسیار مناسب تره . به این صورت که در محیط های دارای متراژ ۱۵۰ الی ۳۰۰ متر کاربرد داشته و در مصارف دارای متراژ بیشتر باید از چیلر مرکزی استفاده شود.

نحوه عملکرد چیلر خانگی

نحوه عملکرد چیلر خانگی ، اصولا شبیه به چیلر هوا خنک میباشد . زمانی که چیلر خانگی شروع به کار می کند ، مبرد پس از انجام فرایند خنک سازی آب ، در قسمت اواپراتور به صورت گازی شکل ، به قسمت کمپرسور وارد می شود.

در این قسمت بر اثر اعمال یک سری فرایند ها ، دما و فشار مبرد افزایش می یابد که در نتیجه بر اثر این اتفاق ، مبرد انرژی لازم را طی انجام مراحل مختلف به دست می آورد.

پس از این قسمت ، مبرد به همراه فشار و دمای بالا وارد کندانسور می شود . از آن جایی که کندانسور از نوع هوا خنک می باشد توسط فن هایی که در آن تعبیه شده است ، هوای پیرامون دستگاه در قسمت کویل حاوی مبرد به گردش در می آید.

به این صورت که از طریق برقراری فرایند تبادل حرارتی ، حرارت از مبرد ، توسط دیواره ی کویل به هوای پیرامون منتقل شده و به این شکل دمای مبرد کاهش می یابد . در نتیجه مبرد خنک شده از کندانسور خارج و پس از وارد شدن به شیر انبساطی و اعمال تغییراتی در فشار آن ، به اواپراتور انتقال می یابد.

انواع چیلر بر اساس کندانسور

به طور کلی چیلر ها بر اساس نوع کندانسور به دو دسته ی چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی دقیق این دو دسته میپردازیم:

چیلر هوا خنک

 کندانسور یکی از بخش های اصلی تشکیل دهنده چیلر هستش که وظیفه ی آن کاهش دمای مبرد می باشد . در این جا اگر کندانسور دمای مبرد را توسط هوا کاهش دهد به آن کندانسور هوا خنک گفته می شود.

طرز کار چیلر هوا خنک به این شکل است که ، در کندانسور چیلر هوا خنک ، برای به گردش در آوردن هوا در اطراف دستگاه ، از فن استفاده می شود و در بالاترین قسمت چیلر قرار می گیرد و با قرار دادن کویل های مسی در داخل آن و از طرف دیگر نصب فن ، فرایند خنک سازی مبرد انجام می شود.

چیلر آب خنک

در چیلر آب خنک ، فرایند خنک سازی مبرد در کندانسور توسط آب صورت میگیرد.

در کندانسور چیلر آب خنک ، بر خلاف نوع هوا خنک دیگه از فن استفاده نمی شود و به جای آن ، دستگاه برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد .

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی با استفاده کردن از انرژی الکتریکی ، فرایند خنک سازی آب را انجام می دهد .

مهمترین اجزای تشکیل دهنده چیلر تراکمی ، می توان به کمپرسور ، کندانسور ، شیرانبساطی و اواپراتور هستند . از آن جایی که این نوع چیلر از تنوع بالایی برخوردار استبه شکلی که در هر اقلیم و شرایط آب و هوایی ، می توان از آن بر اساس شرایط آن محیط استفاده کرد .

 چیلر جذبی

چیلر جذبی با استفاده از انرژی گرمایی فرایند خنک سازی آب را انجام می دهند .

در این نوع چیلر از دستگاه کمپرسور استفاده نمی شود ، بلکه به جای آن از تجهیزاتی چون ، ژنراتور ، آبزوربر و پمپ استفاده میشود . این نوع چیلر به دلیل نوع ساختار و عملکردی که از آن برخوردار است ، تنها در شرایط آب و هوایی خشک ، می توان استفاده کرد .

تفاوت چیلر تراکمی و چیلر جذبی

۱.چیلر تراکمی به دلیل شروع و انجام کار با برق به میزان برق زیادی نیاز دارد در حالی که در چیلر های جذبی به دلیل کار با گرمایش فقط برای انجام بعضی مراحل مثل شروع به کار کردن ، به برق نیاز دارد.

۲.چیلر های جذبی به دلیل استفاده از تجهیزات بزرگ ، تنها در ابعاد بزرگ تولید می شوند . اما چیلر های تراکمی از نظر ساختاری در ابعاد متنوع ساخته می شوند .

۳.از آن جایی که عملکرد چیلر جذبی وابسطه به گرما می باشد به سوخت گاز نیاز دارد و این در حالی است که چیلر تراکمی هیچ گونه نیازی به مصرف گاز ندارند .

۴. از چیلر تراکمی نه تنها در مصارف تهویه مطبوع استفاده می شود ، بلکه در پروژه های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند . در صورتی که از چیلر جذبی ترجیحاً می توان ، تنها در مصارف تهویه مطبوع استفاده کرد .

۵.در چیلر تراکمی به راحتی می توان ظرفیت سرمایشی را تحت کنترل گرفت . در حالی که در چیلر های جذبی این امکان وجود ندارد .

 .

قیمت چیلر تراکمی نسبت به قیمت چیلر جذبی ، نسبتاً کمتر میباشد. ۶.

اجزای تشکیل دهنده چیلر

چیلر ها از بخش ها و تجهیزات مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه بررسی میکنیم. البته در این جا نکته ای نیز وجود دارد  که اجزایی چون کندانسور ، شیرانبساطی و اواپراتور در تمام چیلر ها به صورت وجه اشتراکی می باشند در حالی که مابقی تجهیزات با توجه به نوع و ساختار چیلر متفاوت است .

۱.اواپراتور : اواپراتور یکی از قسمت های اصلی و جدا نشدنی از چیلر به حساب میاید. زیرا در این قسمت از چیلر ، آب و مبرد با یکدیگر تبادل حرارتی انجام می دهند که نتیجه ی این فرایند ، خنک سازی آب مورد نیاز سیستم تهویه مطبوع و یا صنعت است .

۲.کمپرسور : یکی از مهم ترین قسمت های تشکیل دهنده چیلر کمپرسور آن است . چرا که نه تنها بر روی راندمان و کارایی چیلر تأثیر زیادی دارد،بلکه بر روی قیمت تمام شده و نهایی چیلر نیز می تواند تأثیر گذار باشد. نحوه عملکرد کمپرسور به این صورت است که مبرد،پس از اواپراتور به صورت گاز دارای فشار پایین ، به کمپرسور وارد می شود در این جا بر اثر اعمال یک سری فرایند ها ، گاز مبرد فشرده شده و دما و فشار آن افزایش می یابد . به طور کلی کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند که کاربر با توجه به شرایط و یک سری فاکتور ها می تواند کمپرسور متناسب با نیاز خود را انتخاب کند.

۳.کندانسور : کندانسور ها به طور کلی در دو نوع آب خنک و هوا خنک موجود هستند . وظیفه ی این قسمت از چیلر ، انجام فرایند خنک سازی مبرد است به این صورت که مبرد به صورت گاز وارد آن شده و پس از انجام فرایند های خنک سازی بر روی آن ، از گاز به مایع تغییر شکل می دهد که با توجه به نوع کندانسور ، مبرد یا توسط آب خنک می شود یا توسط هوا .

۴.شیرانبساطی : مبرد با ورود به این قسمت دچارافت شدید فشار میشود تا به این شکل در قسمت اواپراتور از عملکرد بهتری برخوردار باشد . به طور معمول در چیلر ها از نوع شیر انبساطی ، الکترونیکی و یا ترموستاتیک می توان استفاده کرد.

۵.فن : این دستگاه در کندانسور از نوع هوا خنک ، به منظور به گردش در آوردن هوا ، در پیرامون کندانسور مورد استفاده قرار می گیرد.

از بهترین مجموعه ها برای خرید چیلر میتوان به سایت هایواتر اشاره کرد که دارای بیش از ۵۰ سال سابقه ارائه تجهیزات تهویه مطبوع و سرمایشی و گرمایشی می باشد .

منبع : سایت هایواتر

کد خبر: ۲۱۲٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha