۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
قدرت های عجیب دوربین های مداربسته آیریویژن

قدرت های عجیب دوربین های مداربسته آیریویژن

احتمالا شما هم شنیدید که میگن فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه. این جمله درمورد دوربین مداربسته هم صدق میکند.

به گزارش بازار، احتمالا شما هم شنیدید که میگن "فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه". این جمله درمورد دوربین مداربسته هم صدق میکند. شاید بعضی ها فکر کنند که دوربین های مداربسته صرفا با اتصال به دستگاه ضبط دوربین مداربسته، تصاویر را ضبط میکنند و یا نهایتا اگر خیلی پیشرفته باشند صدا را هم ضبط کنند، اما اینطور نیست. دوربین های مداربسته قابلیت هایی دارند که شاید خیلی به هیکل کوچکشان نخورد. در ادامه میخواهیم درباره کارهایی که از دوربین های مداربسته بر می آید و بسیار هیجان انگیز هستند صحبت کنیم و چند نمونه از هوشمندترین دوربین های مداربسته را معرفی کنیم.

پردازش و آنالیز تصاویر دوربین های مداربسته

تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته گاها آنقدر زیاد میشود که اطلاعات مفید و کاربردی مهم لا به لای حجم بالای تصاویر گم میشود و نادیده گرفته میشوند. همین اتفاق باعث میشود تا خیلی از حوادث به موقع نمیتوانند پیگیری شوند و وقتی به نتیجه میرسد که کار از کار گذشته است. مشکلات زیادی از جمله هزینه زیاد، زمان مورد نیاز زیاد و بهره وری کم و بهینه نبودن کار، تولید کنندگان را به فکر درست کردن نرم افزار های مختلف انداختند.

این نرم افزارهای پردازش تصویر سیستم های نظارت تصویری را از یک حالت ساده به مدلی پیشرفته در می آورد و میتواند کار نیروهای امنیتی سازمان به شدت آسان تر و بهینه تر کند.

مزایای Video Analytics

حالا که تا حدی با این قابلیت و ویژگی آشنا شدیم بهتر است کامل تر به مزایای آن بپردازیم:

  • کاهش هزینه ها:

استفاده از این نرم افزار به چند روش میتواند هزینه ها را کاهش دهد. در بعضی از سیستم های امنیتی شخصی مسئول بازبینی تصاویر ضبط شده است تا تصاویر مورد نیاز را پیدا و انتخاب و در نهایت استفاده کند. اما با استفاده از این نرم افزار تصاویر به صورت خودکار و هوشمند انتخاب و جدا میشوند.

روش دیگر کاهش هزینه توسط این نرم افزار این گونه است که در حالت عادی دوربین های مداربسته همه لحظات را ضبط میکنند و خب به طبع حجم زیادی را اشغال میکنند و همواره هزینه DVR‌ بالا میرود چون مجبورند حجم بالا تهیه کنند، ولی اگر این نرم افزار مورد استفاده قرار گیرد میتوان آن را طوری برنامه ریزی کرد که فقط لحظات خاص و مورد نظر ما را ضبط کند تا حجم اضافی ای را اشغال نکند. برای مثال در استفاده دوربین مداربسته برای خانه میتوان طوری برنامه ریزی کرد تا لحظاتی که تحرک در تصاویر صورت گرفته است را ضبط کند که بعدا اگر مشکلی پیش آمد بتوان سریعا به تصاویر مناسب و به درد بخور دسترسی پیدا کرد.

  • صرفه جویی در زمان:

وقتی تصاویر ضبط شده آنقدر زیاد باشد که به سختی بشود تصاویر مورد نیاز را پیدا کرد، قطعا زمان بسیار زیادی میخواهد تا تصاویر انتخاب و پیدا شوند. وقتی که تصاویر حجم کمی داشته باشند و تعدادشان خیلی زیاد نباشد به راحتی میشود به تصاویر مورد نظر دسترسی پیدا کرد.

  • کارایی بهتر:

وقتی که خود سیستم بتواند تصاویر و لحظات مشکوک را به صورت اتوماتیک تشخیص بدهد خیلی بیشتر میتواند کمک کند و کارایی بیشتری نسبت به یک سیستم نظارت تصویری معمولی خواهد داشت.

  • ایجاد ارزش برای کسب و کار:

با ایجاد یکپارچه سازی تصاویر باعث میشود تا سیستم شما متمایز شود نسبت به بقیه کسب و کار ها.

نحوه انجام آنالیز ویدئویی هوشمند

در ادامه میخواهیم به نحوه کارکرد این تکنولوژی جذاب بپردازیم تا بفهمیم چگونه کار میکند.

  1. متمرکز:

آنالیز ویدئویی اولین بار روی دوربین های مداربسته آنالوگ انجام شد که تصاویر به DVR ارسال میشدند و بعد از دریافت توسط دستگاه ضبط، توسط آن بررسی و تحلیل میشد. این مدل برای همه دوربین ها حتی انواع دوربین مداربسته ارزان قیمت هم کار میکند زیرا تحلیل در دستگاه ضبط صورت میگیرد.

  1. غیر متمرکز:

این نوع تحلیل و آنالیز دیگر در محل دریافت ویدئو ها نیستند. این آنالیز ها در دوربین و یا Encoder بر روی تصاویری که هنوز در اثر انتقال دچار تغییر و دگرگونی نشده اند صورت میگیرد. این روش از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه است.

چگونگی کارکرد نرم افزار آنالیز تصاویر دوربین مداربسته

انواع نرم افزار دوربین مدار بسته آیریویژن، در چندین شکل مختلف وجود دارد:

  • با قابلیت نصب بر روی دوربین مداربسته
  • با قابلیت نصب بر روی DVR
  • قابل خرید به صورت جداگانه

قدرت های عجیب دوربین های مداربسته آیریویژن

انواع پردازش تصویر دوربین مداربسته

پردازش تصویر دوربین های مداربسته بسیار گسترده هستند که ما در ادامه به چند تا از مهم ترین های آن ها پرداخته ایم تا بیشتر آشنا شوید.

  • شمارشگر افراد

قابلیت شمارش افراد یا people counting میتواند به شمارش افراد عبوری از یک محل، ورود خروج تعداد افراد کمک کند. اما این ویژگی چه کمکی میتواند به کسب و کار ها و افراد کند؟ در مکان هایی مثل موزه ها، کتابخانه ها، بانک ها و رستوران ها که تعداد مراجعین به صورت دقیق مورد نیاز است این قابلیت کمک ویژه ای میکند. یکی از کاربرد های انواع دوربین مداربسته برای محیط های اداری همین مورد است.

  • تشخیص عبور از خط

قابلیت تشخیص عبور از خط یا Line Crossing یک قابلیت بسیار مهم و ارزشمند است. با استفاده از این قابلیت میتوانید یک خط فرضی و مجازی را برای دوربین مداربسته تعریف کنید و اگر کسی از آن خط عبور کرد آلارم هشدار بدهد.

یک کاربرد دیگر هم این قابلیت دارد که برای استفاده در پارکینگ هاست که ماشینی به انتهای قسمت پارک میرسد چراغ بالای آن به رنگ قرمز در می آید و متوجه میشوند یک جای پارک پر شده است.

  • مه زدایی

یکی از مشکلات اساسی ای که برای دوربین های خارجی به وجود می آید وجود گرد و غبار و مه در جلوی تصاویر آن ها است. این اتفاق باعث میشود تا دوربین ها نتوانند کیفیت خوب و مطلوبی را ارائه دهند. با استفاده از تکنولوژی میتوانید تصاویر را بیشتری جزئیات همراه خود داشته باشید.

قدرت های عجیب دوربین های مداربسته آیریویژن

  • تشخیص چهره

قابلیت تشخیص چهره یا همان Face recognition یکی از کاربردی ترین ویژگی های دوربین های مداربسته است. این قابلیت یکی از مهم ترین کاربردهایش برای پیگیری جرائم و شناسایی مجرم است.

در بعضی از موارد برای سیستم از قبل چهره ای خاص را تعریف میکنیم و هرجا که این چهره شناسایی شود به مدیران امنیتی پیامی فرستاده میشود تا هرچه سریع تر بتوانند واکنش نشان بدهند.

معرفی ۲ مورد از هوشمندترین دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته هایی که قرار است در ادامه معرفی شوند متعلق به شرکت دوربین مدار بسته آیریویژن هستند که یکی از با کیفیت ترین و به صرفه ترین دوربین ها را در بازار ارائه میدهند. در ادامه بیشتر با مشخصات دوربین های آن ها آشنا میشویم.

دوربین اسپید دام ایریویژن IV-SD۸۷۳۶

دوربین مداربسته اسپید دام آیریویژن قابلیت بالایی در آنالیز ویدئویی دارد. از قابلیت های این دوربین ها میشود به چند مورد از جمله موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای قابلیت شمارش افراد
  • دارای قابلیت تشخیص چهره
  • قابلیت دید در شب
  • قابلیت مه زدایی
  • قابلیت ضد ضربه بودن
  • قابلیت موقعیت یابی سه بعدی
  • ردیابی خودکار PTZ

قدرت های عجیب دوربین های مداربسته آیریویژن

دوربین مینی بولت موتوردار IV-SBL۵۱۱۱ آیریویژن

این دوربین از دسته دوربین های بولت (Bullet) میباشد که مثل مورد قبلی از قابلیت های بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه ذکر میشوند.

  • قابلیت تشخیص اشیاء برداشته شده
  • قابلیت تشخیص اشیاء رها شده
  • قابلیت تشخیص ورود و خروج یک منطقه
  • قابلیت تشخیص دستکاری و خرابکاری
  • قابلیت تشخیص پرسه زنی
  • شمارش افراد
  • تشخیص چهره

قدرت های عجیب دوربین های مداربسته آیریویژن

نتیجه گیری

دوربین های مداربسته قابلیت هایی فراتر از انتظار ما دارند که بسته به نوع دوربین مداربسته میتواند متفاوت باشد. دوربین های مداربسته آیریویژن یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های دوربین های مداربسته را دارا هستند. اگر میخواهید از قیمت دوربین مدار بسته آیریویژن مطلع شوید میتوانید به سایت آیریویژن سر بزنید.

کد خبر: ۲۱۲٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha