۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۳
دلایل بالاتر بودن قیمت تتر نسبت به دلار کاغذی

دلایل بالاتر بودن قیمت تتر نسبت به دلار کاغذی

تتر را به عنوان بزرگترین استیبل‌کوین دنیا می‌شناسند. استیبل بودن به این معناست که ارزش این ارز همواره برابر با یک دلار امریکاست.

به گزارش بازار، تتر را به عنوان بزرگترین استیبل‌کوین دنیا می‌شناسند. استیبل بودن به این معناست که ارزش این ارز همواره برابر با یک دلار امریکاست. حال سوالی که پیش آمده این است که اگر قیمت تتر با قیمت دلار یکسان است پس چرا USDT مقداری بالاتر از دلار کاغذی خرید و فروش می‌شود؟ اکنون به این سوال پاسخ می‌دهیم که چرا قیمت ارز تتر و دلار با هم تفاوت دارند.

 در ابتدا باید بپرسیم چرا ارز دیجیتال تتر همیشه ۱ دلار است؟ دلیلش این است که USDT یا تتر یک ارز با ثبات و پشتوانه‌اش دلار است. در واقع هر یک تتری که عرضه می‌شود، یک دلار در ذخایر شرکت سازنده این رمز ارز ذخیره می‌شود. از این رو قیمت ارز دیجیتال تتر باید همواره برابر با ۱ دلار باشد.

سوال دوم این است، آیا این امکان وجود دارد که قیمت ارز تتر یک دلار نباشد؟ از آنجایی که عرضه و تقاضا یک عامل بسیار مهم در همه بازارها، علی‌الخصوص کریپتوکارنسی‌هاست، پاسخ ما مثبت است. از این رو اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت هم بالا می‌رود و اگر عرضه بیشتر از تقاضا شود، قیمت کاهش می‌یابد با این وجود کاهش قیمت تتر به کمتر از ۱ دلار ناممکن نیست. در ادامه به بعضی از دلایل این پدیده، مفصل‌تر می‌پردازیم.

تاثیر سیاست‌گذاری‌های ارزی دولت بر قیمت تتر و دلار

همانطور که می‌دانید سیاست‌گذاری‌های ارزی دولت یکی از اصلی‌ترین علل نوسانات قیمت دلار و نرخ تتر است؛ دولت برای کنترل بازار، برای هر کارت ملی و شماره‌شناسنامه، سهم محدودی از خرید دلار را در نظر می‌گیرد. مثلا سهمیه هر نفر ۲۰۰۰ دلار در سال است. از این رو افراد متخصص در زمینه رمزارزها، تتر را جایگزین دلار کاغذی کرده و با این روش محدودیت خرید و فروش تتر را برطرف کردند و از طرفی این موضوع باعث افزایش تقاضا برای این رمز ارز شد.

بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داد که با نرخ توافقی ارز، اسکناس را خریداری کنند و بدون محدودیت، به متقاضیان بفروشند؛ به این منظور که اکنون هرکسی به هر مقدار که بخواهد، می‌تواند دلار بخرد.

تاثیر کارمزد شبکه‌های مختلف بر قیمت ارز دیجیتال تتر

میزان کارمزد تتر یکی دیگر از دلایل اختلاف قیمت تتر با دلار است. همانطور که می‌دانید USDT یک رمز ارز است که بر بستر بلاکچین‌های مختلف شکل گرفته است. هر کدام از این بلاکچین‌ها ساختارهای متفاوتی دارند؛ مثلا شبکه اتریوم این قابلیت را دارد که در ثانیه، بین ۱۰ تا ۱۵ تراکنش را پردازش کند اما شبکه سولانا در حال حاضر بنا بر داده‌های مرورگر بلاکچینی آن، می‌تواند بین ۱۹۰۰ تا ۲۳۰۰ تراکنش در ثانیه را انجام دهد.

یکی از موثرترین معیارها در کارمزد تراکنش‌ها مقیاس‌پذیری است. فرض کنید یک شبکه، تعداد تراکنش‌های کمتری در ثانیه پردازش کند (مثل اتریوم)؛ از این رو کاربران باید برای ارسال تراکنش‌ها کارمزد بیشتری پرداخت کنند؛ به این دلیل که ماینرهای شبکه اتریوم، معمولا تراکنش‌هایی را در اولویت قرار می‌دهند که کارمزد بیشتری پرداخت می‌کنند. با توجه به این موضوع کاربران باید Gweiهای تراکنش‌ها را بالاتر بزنند، که این مسئله ارتباط مستقیم با میزان پرداختی آن‌ها دارد. همچنین قیمت اتریوم هم روی میزان کارمزد شبکه تاثیر مستقیم دارد.

تتر ابتدا روی شبکه بیت‌کوین عرضه شده بود اما به دلیل کارمزدهای بالا و کندبودن این شبکه نسبت به اتریوم، از ارز دیجیتال تتر استفاده قابل توجهی نمی‌شود.

همانطور که می‌دانید نرخ تتر در صرافی‌های ایرانی، عموما با استانداردهای شبکه اتریوم موجود است. جالب است بدانید افرادی که تتر را روی شبکه اتریوم ارسال می‌کنند، مبلغ بالاتری در نسبت با شبکه‌های دیگر پرداخت می‌کنند و این موضوع باعث کاهش دریافتی آنها می‌شود و به شکل غیر مستقیم روی قیمت لحظه ای تتر تاثیر می‌گذارد.

ارتباط قیمت تتر با کارمزد صرافی‌های ایرانی

یکی دیگر از نکات مهم در اختلاف قیمت تتر با دلار، کارمزد صرافی‌های ایرانی است. همانطور که می‌دانید صرافی‌ها در ازای هر معامله‌ای که تریدرها انجام می‌دهند، مبلغی کارمزد می‌گیرند و این مبلغ در معاملات مختلف، تفاوت دارد. همچنین صرافی‌ها نسبت به مقدار نقدینگی خود، قیمت را کاهش یا افزایش می‌دهند. مثلا صرافی‌های با نقدینگی کمتر، معمولا تتر را گرانتر حساب می‌کنند.

دلایل بالاتر بودن قیمت تتر نسبت به دلار کاغذی

نسبت عرضه و تقاضا در قیمت تتر

یکی دیگر از عوامل اختلاف قیمت ارز دیجیتال تتر با دلار، مسئله عرضه و تقاضا است. اگر در نسبت عرضه و تقاضای چیزی بالانس وجود نداشته باشد، یا تورم به وجود می‌آید یا رکود. مثلا اگر عرضه یک چیزی کمتر از میزان تقاضای آن باشد، آن چیز ارزشمندتر می‌شود و گران‌تر. در بازار ارزهای دیجیتال هم عرضه و تقاضا به همین شکل است و از آنجایی که تتر یک استیبل کوین است و قیمت آن همیشه باید برابر با ۱ دلار باشد، طراحان و سازندگان این رمز ارز باید نرخ تتر را کنترل کنند.

حال با این شرایط اگر قیمت روز تتر به بالاتر از ۱ دلار رسید، برای کاهش قیمت، عرضه را افزایش می‌دهند و اگر قیمت نزولی شد و به کمتر از ۱ دلار رسید، عرضه را کاهش می‌دهند تا میزان تقاضا برای خرید تتر بیشتر شود تا قیمت آن به ۱ دلار برسد. باز هم با این شرایط، بعضی مواقع کنترل قیمت برای خرید و فروش تتر سخت می‌شود؛ مخصوصا در روزهایی که بازار رمز ارزها با نوسان مواجه می‌شود.

تفاوت اصلی تتر و دلار، عامل موثر در نوسان قیمت ارز دیجیتال تتر

 همانطور که می‌دانید تفاوت ماهیت دلار کاغذی و حواله‌ای با تتر دلیل اصلی تفاوت قیمت این دو ارز است. در واقع تتر یک ارز رمزگذاری شده است و قیمت تتر به دلار همیشه یکسان نیست و ضمنا میزان عرضه و تقاضای آن هم با دلار تفاوت دارد. ایضاَ عواملی مثل قانون‌گذاری، روش‌های خرید و فروش و انتقال تتر و متمرکز نبودن آن نسبت به دلار متفاوت است. از این رو نمی‌شود از تتر و دلار انتظار قیمت یکسان داشت.

ارزش ریال و اختلاف قیمت ارز تتر

ارزش ریال یکی دیگر از دلایل اختلاف قیمت دلار و قیمت تتر است. ضمن اینکه ارزش ریال، هم روی ارز دیجیتال تتر و هم روی دلار کاغذی تاثیر یکسانی دارد اما این دو ارز، کمی با هم اختلاف قیمت دارند. در واقع ابتدا ارزش یکی از آنها بالاتر می‌رود و در مرحله بعد ارزش ارز دیگر به آن مقدار می‌رسد. همین موضوع باعث ایجاد اختلاف قیمت می‌شود.

دلایل بالاتر بودن قیمت تتر نسبت به دلار کاغذی

اختلاف قیمت تتر به تومان نسبت به دلار چقدر است؟

در حالت عادی که بازار رمزارزها نوسان قابل توجهی ندارد، قیمت تتر معمولا بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان بالاتر از دلار خرید و فروش می‌شود اما در کاهش یا افزایش شدید قیمت ارز دیجیتال تتر، شاهد اختلاف بیشتری هستیم. به این دلیل که در زمان ریزش بازار، تقاضا برای تتر بالا می‌رود و تریدرها اقدام به تبدیل رمزارزهای خود به استیبل‌کوین می‌کنند تا از نوسانات بازار در امان بمانند و خود این موضوع باعث بالارفتن قیمت تتر می‌شود و زمانی که قیمت رمزارزها بالا می‌رود سرمایه‌گذاران اقدام به خارج کردن تترهای خود می‌کنند و ارزهای دیجتیال دیگری می‌خرند. این مسئله باعث افزایش میزان موجودی تتر می‌شود و باید قیمت آن را کاهش دهد. درکل بهترین قیمت خرید تتر، معمولا بیشتر از ۱ دلار است اما با نوسانات موقتی این قیمت بالا و پایین می‌شود.

سخن پایانی

یکی از مسائل و سوالات همیشگی تریدرهای ایرانی، بهترین قیمت خرید تتر و تفاوت آن با دلار است. در این مقاله سعی کردیم که به چند نمونه از دلایل این اختلاف قیمت بپردازیم. دلایلی که به راحتی قابل کنترل نیستند و نوساناتِ در عرضه و تقاضا و کنش‌های احساسی در معاملات به راحتی می‌تواند در این چرخه تاثیر بگذارد. نکته مهم، بالاتر بودن قیمت ارز تتر نسبت به دلار کاغذی است. نظر شما درباره این اختلاف قیمت‌ها چیست؟ آیا گران‌تر بودن قیمت USDT نسبت به دلار می‌تواند به کسب‌وکار شما آسیب وارد کند؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

کد خبر: ۲۱۲٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha