۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
نقد و بررسی توکن GRT

نقد و بررسی توکن GRT

یکی از اصلی‌ترین نیازهای کاربر در وب ۳، وجود پروتکلی است که داده‌های مختلف را جمع‌آوری و فهرست کند تا کاربران برای پیداکردن اطلاعات موردنظر خود از آن استفاده کنند.

به گزارش بازار، یکی از اصلی‌ترین نیازهای کاربر در وب ۳، وجود پروتکلی است که داده‌های مختلف را جمع‌آوری و فهرست کند تا کاربران برای پیداکردن اطلاعات موردنظر خود از آن استفاده کنند. در واقع گراف چیزی شبیه به گوگل است که بسیاری از افراد در حال حاضر در وب ۲ از آن برای پیداکردن اطلاعات موردنظرشان استفاده می‌کنند. به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پروتکل، می‌توان آن را به‌عنوان موتور جستجوی آینده معرفی کرد که می‌تواند تأثیرات فراوانی روی شبکه بلاکچین و پروتکل‌هایی که روی آن طراحی شده، داشته باشد. در این مقاله قصد داریم ارز گراف و پروتکل آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی پروتکل گراف

قبل از اینکه ارز گراف را معرفی کنیم، بهتر است با شبکه آن آشنا شویم. Graph پروتکلی است که بر پایه اتریوم طراحی شده و سازگاری کاملی با EVM (ماشین مجازی اتریوم) و زنجیره لایه دو دارد. نکته مهم در مورد گراف این است که در حال حاضر از ۳۱ شبکه پشتیبانی می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کازماس، فانتوم و آربیتروم اشاره کرد. کلیه داده‌های موجود در شبکه به‌وسیله اپلیکیشنی منبع‌باز به نام ساب گراف (Subgraph) جمع‌آوری، پردازش و ایندکس می‌شود. ویژگی مهم ساب گراف امکان انتقال آن است که به توسعه‌دهنده اجازه می‌دهد تا با چند کلیک ساده به‌وسیله زبان برنامه‌نویسی این اپ، داده‌های موردنظر خود را جستجو کرده و در کمترین زمان ممکن، اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کند.

به نقل از وبسایت وبیت، عرض کردیم گراف پروتکل غیرمتمرکز برای ایندکس و جستجوی داده از بلاکچین اتریوم است. این ارز دارای ۳۱ شبکهٔ بلاکچین بوده که مهم‌ترین آن‌ها کازماس، فانتوم و… است. در این پروتکل داده‌ها با استفاده از رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن منبع‌باز که ساب گراف نام دارد، بررسی و ذخیره می‌شود. به‌طورکلی ساب گراف‌ها قابلیت انتقال دارند تا کاربران بتوانند هر داده را با به‌کارگیری چند کلیک، از زبان برنامه‌نویسی GraphQL جستجو کنند.

در اکثر مواقع کاربران نمی‌توانند به اطلاعات موجود در قراردادهای هوشمند (برنامه‌های غیرمتمرکز و توکن‌های غیرقابل‌تعویض) به شکل مستقیم دسترسی داشته باشند. به همین دلیل مجبور می‌شوند مدت‌زمان زیادی را صرف بازیابی اطلاعات کنند و در نهایت در بسیاری از مواقع برای رسیدن به نتیجه، مجبور می‌شوند سرورهای ایندکس متمرکز ایجاد کنند. Graph هر دو مشکل را با پروتکل ایندکس خود برطرف کرده است. در نتیجه روزبه‌روز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود.

ایده اولیه این پروژه جذاب در سال ۲۰۱۸ توسط جانیس پولمن، براندون را میرز و یانو تال مطرح شد؛ اما طراحی و تولید نسخه اولیه آن تا سال ۲۰۲۰ به طول انجامید. هدف اصلی این افراد ایجاد یک موتور جستجوی قوی غیرمتمرکز در شبکه بلاکچین بود تا کاربران بتوانند از تمام قابلیت‌های وب ۳ استفاده کنند.

بررسی چگونگی کارکرد پروتکل گراف

گروه‌های مختلفی در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند تا این پروتکل بدون نقص به کاربران خدمات با کیفیتی ارائه کند. در ادامه آن‌ها را به شما معرفی و توضیحاتی مختصر در مورد هرکدام ارائه می‌کنیم.

نقد و بررسی توکن GRT

مصرف‌کنندگان

افرادی که از خدمات این پروتکل برای پیداکردن اطلاعات موردنظرشان در وب ۳ استفاده می‌کنند و هزینه آن را با استفاده از ارز گراف به ایندکسرها پرداخت می‌کنند.

ایندکسرها

این گروه در واقع نقش اپراتور را ایفا می‌کنند. آن‌ها اطلاعات موجود را ایندکس کرده و در عوض آن از شبکه، ارز دیجیتال گراف را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. توسعه‌دهندگان برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، ۱۰۰ هزار توکن به‌عنوان وثیقه از ایندکسرها دریافت می‌کنند. با این کار احتمال انجام اقدامات مخرب از سوی این گروه به‌شدت کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا در صورت شناسایی تخلف مقداری از ارزهای گراف آن‌ها کسر می‌شود.

متصدیان

وظیفه اصلی آن‌ها شناسایی ساب گراف‌هایی است که باید در شبکه ثبت شوند. توسعه‌دهندگان ۱۰ درصد از کارمزد پرداخت شده از طرف مصرف‌کنندگان را به این گروه پرداخت می‌کنند. جالب است بدانید تمام افرادی که در پروتکل Graph فعالیت می‌کنند، می‌توانند به‌عنوان متصدی نیز فعالیت کنند.

نمایندگان

افرادی که ارز دیجیتال گراف خود را استیک و در ازای آن بخشی از درآمد شبکه را دریافت می‌کنند. این افراد برای فعالیت‌هایی که در شبکه انجام می‌دهند ۰.۵ مالیات پرداخت می‌کنند.

فیشرمن

در واقع این گروه از طرف توسعه‌دهندگان مأمور شده‌اند که بر کار ایندکسرها نظارت کرده و رفتارهای مخرب را گزارش کنند. آن‌ها برای هر گزارش درستی که به شبکه بدهند، نصف توکن‌های کسر شده از ایندکسرها را دریافت می‌کنند. اگر قصد دارید به‌عنوان فیشرمن در پروتکل Graph فعالیت کنید، باید اقدام به خرید ارز گراف (ده‌هزار توکن) کرده و آن را در شبکه گروگذاری کنید.

داوران

افرادی که وظیفه دارند گزارش‌های مربوط به اقدامات مخرب ارسال شده را بررسی کرده و درستی آن‌ها را تأیید کنند. وجود این گروه موجب می‌شود تا فیشرمن‌ها به‌منظور کسب درآمد بیشتر، گزارش‌های اشتباه به شبکه ارسال نکنند.

معرفی ارز گراف

این ارز بر پایه بلاکچین اتریوم و با استفاده از پروتکل ERC-۲۰ طراحی شده است و از آن برای پرداخت‌های درون شبکه و پاداش‌دهی به اعضا استفاده می‌شود. پس قبل از فعالیت در این شبکه باید اقدام به خرید ارز گراف کنید تا بتوانید از امکانات موجود در آن استفاده کنید.

نقد و بررسی توکن GRT

افرادی که توکن GRT را خریداری می‌کنند، می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مهم و رأی‌گیری‌هایی که در شبکه به‌منظور ایجاد تغییرات برگزار می‌شوند شرکت کنند و پیشنهادهای ارائه شده از طرف شورای گراف را رد یا تأیید کنند.

مزایا و معایب ارز گراف

هر شبکه بلاکچین مزایا و معایب خاص خود را دارد. گراف نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای ارز گراف

  • به‌راحتی می‌توان تمام داده‌های موجود در بلاکچین را جستجو کرد.

  • کاربران با صرف هزینه‌ای ناچیز می‌توانند از کلیه امکانات این پروتکل استفاده کنند.

  • آینده درخشانی دارد؛ زیرا هر روز به تعداد قراردادها و پلتفرم‌های ایندکس شده در آن اضافه می‌شود.

معایب ارز گراف

  • تعداد بلاکچین‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کند محدود است.

  • کاملا غیرمتمرکز نیست؛ زیرا پشتیبانی بسیاری از ساب گراف‌ها توسط سرویس میزبان انجام می‌شود.

برترین کیف پول‌های ارز گراف

اگر قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود از افزایش قیمت ارز گراف را دارید، باید کیف پولی مناسب برای دارایی‌های خود انتخاب کنید. در ادامه برخی از این کیف‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. لجر، کیف پولی سخت‌افزاری که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و به‌صورت آفلاین کار می‌کند.

  2. کیف پول نرم‌افزاری تراست ولت که کاربر با استفاده از آن می‌تواند به‌راحتی دارایی‌های خود را در محیطی آنلاین مدیریت کند.

  3. اتمیک یکی از برترین کیف پول‌های غیرمتمرکز موجود در بازار است که برای استفاده از آن نیاز نیست اطلاعات هویتی خود را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهید.

کاربران می‌توانند برای نگهداری و بررسی قیمت ارز گراف از صرافی‌های مختلفی از جمله بایننس، کوین بیس و یونی‌سواپ نیز استفاده کنند.

جمع‌بندی

ارز گراف را می‌توان یکی از آینده‌دارترین توکن‌های موجود در بازار کریپتوکارنسی‌ها دانست؛ زیرا کاربران از این ارز برای پرداخت هزینه خدمات دریافتی از موتور جستجو استفاده می‌کنند. باتوجه‌به افزایش محبوبیت وب ۳ و تعداد کاربرانی که از ساب گراف برای پیداکردن قراردادهای هوشمند موجود در شبکه بلاکچین استفاده می‌کنند، تقاضا برای این ارز افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه قیمت آن نیز رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد. به همین دلیل در این مقاله توضیحاتی در مورد این پروتکل و چگونگی کارکرد آن به شما ارائه کردیم.

کد خبر: ۲۱۲٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha