۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
دلار کاغذی یا تتر؟ کدام گزینه بهتری است؟

دلار کاغذی یا تتر؟ کدام گزینه بهتری است؟

دلار آمریکا همواره برای ایرانیان یک گزینه ساده برای سرمایه‌گذاری بوده است.

به گزارش بازار، دلار آمریکا همواره برای ایرانیان یک گزینه ساده برای سرمایه‌گذاری بوده است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا با خرید این ارز ارزش دارایی‌های خود را حفظ و از کاهش قدرت خریدشان جلوگیری کنند؛ متاسفانه قیمت دلار ایالات متحده همیشه صعودی بوده است. یک گزینه مشابه با یک سری مزایا، تتر است. این ارز دیجیتال همواره قیمتی ثابت و برابر ۱ دلار آمریکا دارد، و مشابه مابقی رمز ارزها درگیر نوسان نمی‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به مزایای خرید تتر (USDT) در مقایسه با اسکناس هم‌ارزش آن اشاره کنیم.

اول از همه بد نیست با تتر آشنا شویم. Tether با نماد USDT چیست و چرا به پراستفاده‌ترین و پرمعامله‌ترین رمز ارز دنیا تبدیل شده است؟ آیا می‌توان با خیال راحت آن را جایگزین دلار کاغذی کرد؟

تتر، مهمترین استیبل کوین بازار رمز ارزها

یک استیبل کوین، ارز دیجیتالی است که از یک دارایی دیگر در دنیای واقعی به عنوان پشتوانه استفاده می‌کند، و دقیقا هم‌ارزش و هم‌قیمت آن است. به عنوان مثال تا کنون ارزهای دیجیتالی با پشتوانه بشکه‌ نفت، اونس طلا یا دیگر انواع فلزات گرانبها عرضه شده‌اند. اما در مارکت کریپتوکارنسی، بیشترین کاربرد مربوط به استیبل کوین‌های هم‌قیمت ارزهای فیات به خصوص دلار آمریکا است. بین گزینه‌های متعدد در دسترس، تتر (USDT) معروف‌ترین مورد به شمار می‌رود.

نکته بسیار حائز اهمیت که سبب شده تعداد سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دوست‌دار خرید USDT در مقایسه بسیاری از ارزهای دیجیتال حتی بیت کوین و اتریوم بالاتر باشد، ثبات قیمت آن است؛ حتی اگر بازار رمز ارزها به خاک و خون کشیده شود، و قوی‌ترین مهره‌ها با سر به زمین بخورند (یا حتی اگر قیمتشان به شدت صعود کند)، باز هم قیمت تتر تغییر نخواهد کرد و برابر ۱ دلار آمریکا باقی خواهد ماند. اما این ثبات چطور به دست آمده است، و چطور می‌توان با اطمینان از آن خرید تتر را جایگزین اسکناس دلار کرد؟

تتر از جمله ارزهای پایدار دارای پشتوانه فیات است، به این معنی که صادرکننده آن، به ازای انتشار هر توکن روی شبکه‌های بلاک چین، یک دلار آمریکا در یک حساب بانکی ذخیره می‌کند. این حکم همان پشتوانه را برای رمز ارزها ایفا می‌کند. به این ترتیب شما در هر زمان خواهید توانست با تحویل دادن توکن‌های USDT به همان اندازه دلار واقعی (کاغذ یا حواله بانکی) بگیرید. البته، در عمل باید اینطور باشد، و ما این‌چنین انتظار داریم! شایعاتی درباره برابر نبودن ذخیره حساب‌های رمز ارز تتر با تعداد توکن‌های صادرشده در شبکه‌های مختلف شنیده می‌شود، اما تا کنون چیزی به اثبات نرسیده است. مجری پروژه یعنی شرکت Tether Limited به طور مستمر اطلاعاتی درباره حساب‌های ذخیره‌اش منتشر می‌کند تا خیال سرمایه‌گذاران و تریدرها را راحت کند.

با توجه به کاربرد و محبوبیت زیاد USDT، این ارز دیجیتال در تعداد زیادی شبکه بلاک چین منتشر شده است. مهمترین گزینه‌ها ترون و اتریوم محسوب می‌شوند. بین این دو نیز ترون به میزانی قابل توجه سهم بالاتری دارد که به دلیل سرعت بیشتر و کارمزد پایین‌تر آن است. به منظور تبادل تتر در شبکه ترون نیازمند خرید TRX و داشتن مقدار کافی از این رمز ارز داخل کیف پول خود هستید، چرا که در هر شبکه باید کارمزد ایجاد تراکنش را با رمز ارز بومی همان پرداخت کنید.

دلایلی برای جایگزین کردن دلار کاغذی با تتر

اولین مورد سهولت در خرید و فروش است. شما برای خرید ارزهای دیجیتال شامل تتر نیازی به مراجعه حضوری به یک مکان فیزیکی ندارید، و می‌توانید این کار را در ۷ روز هفته و طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز انجام بدهید. به این ترتیب امکان خرید و فروش به موقع و از دست ندادن فرصت‌ها نیز بهتر فراهم خواهد شد.

یک ویژگی بسیار مهم دیگر سهولت در نگهداری است. اگر ترجیح می‌دهید اسکناس‌های دلار را به جای ذخیره در حساب ارزی یا صندوق امانات داخل منزل یا محل کار خود نگه دارید، باید مراقب مسائل امنیتی باشید. بحث شیوه نگهداری و امنیت با بیشتر شدن دارایی پیچیده‌تر می‌شود. این در حالی است که تتر، از یک دلار تا یک میلیارد دلار، در یک اپلیکیشن نصب‌شده روی گوشی هوشمند یا تبلت شما قابل نگهداری است. اگر به یک سری مسائل امنیتی توجه کنید، هیچ خطری سرمایه‌ رمز ارزی شما را تهدید نخواهد کرد.

نکاتی درباره شیوه امن نگهداری USDT

نخست این که اگر می‌خواهید مقدار زیادی تتر خرید کنید و آن را برای طولانی‌مدت نگه دارید، استفاده از یک والت سخت افزاری ضروری است. آن‌ها صرفا یک نرم افزار قابل نصب روی گوشی یا لپ تاپ نبوده و یک گجت الکترونیکی البته کوچک محسوب می‌شوند. برای تهیه کردن یک کیف پول از این نوع باید بین ۵۰ الی ۵۰۰ دلار هزینه کنید، اما این پول بدون شک ارزش ایمن‌سازی ده‌ها یا شاید صدها هزار دلار سرمایه را دارد.

مورد بسیار مهم دیگر برای افراد تازه وارد به دنیای رمز ارزها که رفته‌رفته می‌خواهند دلار کاغذی را با رمز ارز تتر جایگزین کنند، ذخیره‌سازی امن عبارت بازیابی است. وقتی شما یک کیف پول اعم از نرم افزاری یا سخت افزاری را راه‌اندازی می‌کنید، یک عبارت شامل ۱۲ الی ۲۴ کلمه به شما داده می‌شود. این کلمه‌ها به صورت تصادفی تولید شده‌اند، و چکیده کل دارایی‌های ذخیره داخل آن کیف پول هستند. در دنیای کریپتو چیزی تحت عنوان نام کاربری و رمز عبور وجود ندارد؛ دار و ندار یک سرمایه‌گذار کریپتو همین عبارت است.

در صورتی که آن را همزمان با عدم امکان دسترسی به والت گم کنید، رمز ارزهایتان برای همیشه از دست رفته‌اند. دیگر نمی‌توان با مراجعه به یک شعبه بانک یا ارائه شماره موبایل و ایمیل، دسترسی را بازیابی کرد. حتی اگر میلیاردها دلار در یک کیف پول ارز دیجیتال ذخیره داشته باشید، در صورت وقوع این حادثه برای همیشه از دست رفته است، و کاری جز حسرت خوردن باقی نخواهد ماند، چنان‌که این که اتفاق تا کنون برای تعداد زیادی از فعالان بازار رمز ارزها رخ داده و شب و روزشان را از بین برده است.

از طرفی دیگر، اگر این کلمه‌ها با ترتیب درستشان در اختیار سایر افراد قرار بگیرند، عملا مالک کل تتر ذخیره در آن شده‌اند، و قادر به فروش سرمایه خواهند بود. به خاطر ناشناس بودن آدرس‌ها در بلاک چین، متاسفانه در بیشتر مواقع امکان ردیابی میسر نیست.

اگر به این نکات توجه کنید، دیگر هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید با خیال راحت هر مقدار ارز دیجیتال شامل تتر، بیت کوین و مابقی گزینه‌ها را داخل یک والت رمز ارزی نگه دارید. بهتر است برای شروع، تا زمان یادگیری بیشتر نحوه کار با رمز ارزها، کل دلار کاغذی در اختیارتان را تبدیل به تتر نکنید و این کار را به مرور زمان انجام بدهید.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha