۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
میزبانی شایسته از زائران رضوی|  ۴۰هزار خادم کمر به خدمت‌رسانی بستند
بازار از تب‌وتاب میهمانی در مشهد گزارش می‌دهد؛

میزبانی شایسته از زائران رضوی| ۴۰هزار خادم کمر به خدمت‌رسانی بستند

مشهد- خراسان رضوی و مشهد با محوریت حرم مطهر رضوی مشتاقانه آماده میزبانی از زائران و مسافران نوروزی هستند.

بازار گروه استان‌ها: مسئولان و کارشناسان گردشگری، حضور زائران در مشهد مقدس را امسال به دلیل حضور رهبر معظم انقلاب و هم‌زمانی با نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان بسیار گسترده و تا ۱۰ میلیون نفر پیش‌بینی کرده‌اند و لذا مقدمات خدمت‌رسانی به زائران را به‌طور شایسته‌ای تدارک دیده‌اند.


مسائل حوزه زیارت احصاء شده است

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و هماهنگی برای ایجاد مقدمات خدمت گذاری به زائران از آبان ماه امسال در استان آغازشده به خبرنگاران گفت: طی نشست‌های قرارگاه سفر مشهد و تشکیل کمیته‌های ۱۴ گانه مجموعه مسائل حوزه زیارت احصا شد و در بخش‌های مختلف، مسائل سطوح شهرستانی، استانی، ملی و بین‌المللی مرتبط با تعطیلات نوروزی، زیارتی، اقامتی، بهداشتی، امنیتی، انتظامی و غیره بررسی و در راستای رفع نیازها و تأمین ضرورت‌ها اقدام شد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد بابیان اینکه مجموعاً ۱۰۰ مصوبه در راستای خدمت به زائران و مسافران در ستاد خدمات سفر ثبت‌شده است، اظهار کرد: بر این اساس اکنون آمادگی به میزان کامل در استان برای پذیرش زائران نوروزی وجود دارد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور، کارگروه زیارت حدود دو هفته قبل با حضور معاون رئیس‌جمهور تشکیل شد و طبق هماهنگی انجام‌شده می‌توان از ظرفیت این کارگروه نیز در ارائه خدمات شایسته‌تر بهره برد.

میزبانی شایسته از زائران رضوی|  ۴۰هزار خادم کمر به خدمت‌رسانی بستند

گنابادی نژاد بابیان اینکه حدود ۷۰۰ هزار ظرفیت اقامت شب ویژه نوروز در اقامتگاه‌های رسمی، موقت و اضطراری این استان فراهم‌شده است، ادامه داد: ۱۶ هزار ظرفیت توقفگاه خودرو، خدمات‌رسانی ۶۵ بیمارستان، ۲۰ مرکز درمانی و ۲۴ داروخانه شبانه‌روزی، فعالیت دو هزار تاکسی، ۵۴۰ اتوبوس درون‌شهری و هزار و ۵۰۰ اتوبوس برون‌شهری، ۸۴ رام قطار، ۱۱۸ پرواز در حالت معمولی و قابل‌افزایش تا ۱۷۰ پرواز روزانه ازجمله تمهیدات اندیشیده شده برای نوروز پیش رو در خراسان رضوی است.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: تقویت ‌و افزایش پایگاه امداد جاده‌ای، بهبود جاده‌های ورودی به مشهد، تأمین بیشتر اتوبوس برون‌شهری برای برگشت زائران، تخصیص بودجه فرهنگی و افزایش رام قطار از ۸۴ به ۹۰ رام ازجمله درخواست‌های موردنیاز است.


حضور پررنگ زائران داخلی در نوروز

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: در تعطیلات نوروز پیش رو حضور پررنگ زائران داخلی را بیش از زائران خارجی انتظار داریم.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد افزود: در ایام تعطیلات نوروز به‌صورت طبیعی آمار زائران غیر ایرانی بالا نیست و با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با این تعطیلات، پیش‌بینی می‌کنیم حضور زائران ایرانی بسیار پررنگ‌تر از خارجی‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته ایام تعطیلات نوروز، بالاترین آمار ورودی زائر به مشهد تا ۹ میلیون نفر ثبت‌شده است و کمترین میزان مربوط به سال‌های شیوع ویروس کرونا با ۲ تا ۳ میلیون نفر بوده است، اظهار کرد: بنابراین به‌طور متوسط میزان حضور زائران در مشهد مقدس بین ۶ تا ۸ میلیون نفر بوده است که امسال پایه خدمات را برای دست‌کم ۹ میلیون نفر در نظر گرفته‌ایم.

وی تأکید کرد: اگر جریان آب و هوایی با ما همراهی کند و سرمای هوا را در ایام تعطیلات نداشته باشیم، امسال بیش از سال‌های گذشته آمادگی میزبانی راداریم.

معاون استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه ورود به ماه مبارک رمضان بر آمار ورود زائران تأثیر خواهد گذاشت، گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام‌شده در روزهای نخست فروردین‌ماه سال آینده شاهد تراکم بالای حضور زائران خواهیم بود.

وی ادامه داد: ظرفیت اقامتی امسال در بخش‌های رسمی، موقت و اضطراری تا بیش از ۶۵۰ هزار نفر شب افزوده‌شده است و از این حیث آمادگی کاملی را برای پذیرش زائران و مهمانان داریم.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد بیان کرد: تمرکز و تأکید امسال ما بر روی ۲ موضوع اطلاع‌رسانی حداکثری به زائران و مجاوران در کم و کیف خدمات و نیز تقویت نظارت مردمی است و بر این اساس همکاری مردم را در روند خدمت‌رسانی و ارتقای کمی و کیفی این خدمات و رفع نواقص احتمالی بسیار مهم می‌دانیم.


تسهیل زیارت

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: حرم مطهر رضوی در مناسب‌های خاص و اوج حضور زائران، میزبان تشرف حدود ۲ میلیون نفر در روز است.

مصطفی فیضی در گفت‌وگو با خبرنگاران بابیان اینکه محاسبه تشرف به حرم مطهر با محاسبه ورود زائر به شهر تفاوت دارد، افزود: ممکن است زائر یک‌بار وارد شهر مشهد شود، اما در مدت حضور خود ۱۰ مرتبه به حرم مطهر رضوی تشرف یابد.

وی بیان کرد: در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ تشرف زائران بیشتر از ۱۵ هزار نفر در حرم مطهر رضوی نبوده است، اما اکنون در خلوت‌ترین روزها حرم رضوی میزبان ۷۰ هزار تشرف است و در اوج حضور زائران این رقم بین یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تا بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر گزارش‌شده است.

میزبانی شایسته از زائران رضوی|  ۴۰هزار خادم کمر به خدمت‌رسانی بستند

مدیر عالی حرم مطهری رضوی بابیان اینکه تمام فعالیت‌ها با نگاه به ارتقاء و تسهیل زیارت است تا برای زائران زیارت سهل و آسان فراهم شود، افزود: تسهیل در زیارت یعنی زائر از ورود تا خروج با آرامش و امنیت و کمترین زمان با راحت‌ترین امکانات به زیارت مشرف شود.

وی اظهار داشت: همچنین توجه به اقشار اجتماعی مختلف، هدفمندانه‌تر در دستور کار حرم مطهر قرارگرفته است، به‌طوری‌که خدمات ویژه به کودکان و نوجوانان سامان بهتری یافته است و برگزاری آیین‌های جشن تکلیف دختران دانش‌آموز نیز هدفمند شده است.

فیضی گفت: توجه به هیئت‌های مذهبی و اقشار کم‌توان از دیگر برنامه‌ها است، چنانکه امسال صحن قدس برای اجرای مراسم مذهبی هیئت‌ها اختصاص یافت و هر استان طبق رسم و رسوم خود در آنجا به عزاداری پرداختند. برای افراد ناشنوا نیز مداح از بین خود آن‌ها انتخاب شد.


حفظ امنیت زائران در حرم رضوی

وی بابیان اینکه مساحت اماکن متبرکه بالای یک‌میلیون مترمربع است، افزود: حدود ۸۰ هزار مترمربع حرم مطهر فضای مسقف است. در ایام اوج حضور زائران تشرف فقط محدود به حرم مطهر نیست و با توجه به شلوغی جمعیت چهارراه شهدا و چهارراه دانش نیز محاسبه می‌شود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: خدماتی که در حرم مطهر ارائه می‌شود ازنظر تعداد، تنوع و عمق قابل‌مقایسه با دیگر عتبات نیست.

فیضی بیان کرد: در مهمانسرای حرم رضوی سالانه افزون بر دو هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود، همچنین اجرای طرح زیرسطحی حرم مطهر نیز با ۲ هزار میلیارد تومان در حال اجراست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای استراحت زائران حداقل امکانات را فراهم کرده‌ایم. حرم مطهر برای خواب نیست و پیش‌ازاین با توجه به مشکلات مربوطه به محلی برای افرادی تبدیل‌شده که جا و مکان برای استراحت ندارند که به این وضعیت خاتمه خواهیم داد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در خصوص احداث توقفگاه خودرو نیز اظهار داشت: حوزه مدیریت شهری مسئول تأمین توقفگاه است که در سال‌های اخیر در خصوص ایجاد آن کم‌کاری شده است.

فیضی با اشاره به معطلی زائران در هنگام بازرسی‌های ورودی به حرم مطهر هم گفت: تصمیم منطقی حفظ امنیت حرم مطهر و زائران است. اگر در ورودی و بازرسی معطل می‌شوند عذرخواهی می‌کنیم و در سال آتی تغییر گیت‌های بازرسی برنامه‌ریزی‌شده است.


خدمات‌دهی ۴۰ هزار خادم و خادم یار

معاون اماکن متبرکه رضوی نیز در نشست با خبرنگاران گفت: ۱۰ هزار خادم و دستکم ۳۰ هزار خادم یار آماده خدمت‌رسانی شایسته در تعطیلات نوروز و بخصوص لحظه تحویل سال در حرم رضوی هستند.

میزبانی شایسته از زائران رضوی|  ۴۰هزار خادم کمر به خدمت‌رسانی بستند

امین بهنام اظهار داشت: وقتی ۸۰ درصد ظرفیت صحن‌ها تکمیل شود، به‌منظور پیشگیری از حوادث ناگوار درها بسته می‌شود.

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی هم بیان کرد: برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی از ۲۵ اسفند امسال آغازشده و برای این ایام ۶۰۰ برنامه فرهنگی آماده‌شده است.

حجت‌الاسلام حسین شریعتی نژاد افزود: ۱۲۹ سخنرانی، ۹۰ برنامه قرائت دعا و مناجات، مدیحه‌سرایی، برگزاری حلقه‌های معرفت و میزهای پاسخگویی ازجمله برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی است.

وی افزود: رواق حضرت زهرا(س)، حضرت معصومه(س) و نجمه خاتون در حرم رضوی ویژه خواهران اختصاص‌یافته است. برگزاری ۶ جلسه ترتیل خوانی و چهار درس تفسیر ویژه ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه‌های موردنظر است.

سرپرست معاونت امور زائران آستان قدس رضوی نیز گفت: گل‌آرایی با ۱۵۳ هزار بوته و شاخه گل، ۲۰ تا ۲۴ المان، ۲۸ هزار ریسه چراغ رنگی و ۲۳۰ هزار مترمربع فرش آرایی برای ایام نوروز در حرم رضوی پیش‌بینی‌شده است.

محمد شبان توزیع یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بسته افطار برای صفوف نمازگزاران در طول ماه مبارک رمضان را از دیگر اقدامات پیش‌بینی‌شده عنوان کرد.


تمهیدات لازم در شورای عالی زیارت

به گزارش خبرنگار بازار؛ وزیر کشور نیز که در آخرین روز های پایانی سال ۱۴۰۱ در سفری یک‌روزه به مشهد با سرکشی از برخی محل های آماده شده برای خدمت رسانی به زائران بارگاه منور رضوی، کیفیت و نحوه ارائه خدمت به مهمانان حضرت رضا (ع) را مورد بررسی قرار داد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی حضور ۱۰ میلیون زائر نوروزی در مشهد، شورای ملی زیارت تمهیدات لازم را در این خصوص انجام داده است.

احمد وحیدی در حاشیه بازدید از وضعیت آمادگی شهر مشهد برای پذیرش زائران رضوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع زیارت به مشهد مقدس از محورهای مورد توجه در شورای عالی زیارت است و به همین دلیل در زمینه حمل و نقل عمومی پیش بینی هایی از جمله افزایش اتوبوس، خطوط پروازی و همچنین قطارهای مسافربری به سمت مشهد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها لازم است در حوزه بهداشت و سلامت زائران نیز توجه و اقدامات درخوری صورت گیرد تا شاهد سفری سالم و ایمن برای هموطنان باشیم.

وزیر کشور بیان کرد: تمهیداتی نیز در ستاد اسکان زائران اندیشیده شده است تا مشکلی برای اسکان زائران در مدارس، ورزشگاه ها و نیز مجاورانی که منزل خود را در اختیار زائران قرار می دهند، پیش نیاید و زمینه ارائه خدمات اقامتی به بیش از ۷۰۰ هزار نفرشب در ایام تعطیلات نوروز در مشهد فراهم شده است.

وحیدی به بازدید از برخی مراکز توزیع اقلام اساسی نیز اشاره کرد و گفت: در این بازدید که با همراهی استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسوولان شهر مشهد انجام شد، مقرر شد تا ۲۰ قلم کالای اساسی و ضروری همراه با نرخ مصوب و همچنین نصب برچسب قیمت در اختیار زائران بارگاه منور رضوی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha