۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
قایق های خودمختار؛ انقلابی در صنعت جهانی شیلات| یافتن بهترین مکان ماهیگری با استفاده از هوش مصنوعی
بازار از نوآوری های ماهیگیری در ۲۰۲۳ گزارش می دهد؛

قایق های خودمختار؛ انقلابی در صنعت جهانی شیلات| یافتن بهترین مکان ماهیگری با استفاده از هوش مصنوعی

صنعت ماهیگیری جهان همانند دیگر بخشها از فناوری های نوین همچون قایق های خودمختار و هوش مصنوعی بهره مند شده به طوری که با کمک تورهای ماهیگیری هوشمند صیاد میتواند فقط گونه ماهی مورد نظر خود را صید کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: ماهیگیری یکی از قدیمی ترین و مهم ترین صنایع جهان است که غذا و معیشت میلیون ها نفر در سراسر جهان را تامین می کند. با این حال، مانند بسیاری از صنایع، ماهیگیری با انبوهی از چالش ها، از صید بی رویه گرفته تا تغییرات آب و هوایی مواجه است. برای مقابله با این چالش ها، صنعت ماهیگیری به نوآوری و فناوری روی آورده است که به گفته سازمان های مربوطه همچون فائو این نوآوری ها می تواند آینده ماهیگیری را به نحو دیگری شکل بدهند.

کاهش هزینه های نیروی کار با قایق های ماهیگیری خودمختار

بر اساس آنچه چندی پیش سندیکای جهانی ماهیگیری منتشر کرده است یکی از فناوری های حوزه ماهیگیری که در سال ۲۰۲۳ بیش از سال های قبل رواج خواهد یافت «قایق های ماهیگیری خودمختار» است؛ این قایق های خودمختار قرار است با کاهش هزینه های نیروی کار، افزایش کارایی و کاهش اثرات زیست محیطی، صنعت ماهیگیری را متحول کنند. در حقیقت این قایق ها می توانند بدون خدمه انسانی کار کنند و مجهز به حسگرهای پیشرفته، GPS و نرم افزار هوش مصنوعی هستند که می توانند داده ها را در زمان واقعی برای بهینه سازی عملیات ماهیگیری تجزیه و تحلیل کنند. به عنوان مثال، این قایق ها می توانند بهترین مناطق ماهیگیری را شناسایی کنند، سرعت و جهت آنها را بر اساس شرایط آب و هوایی تنظیم کنند و حتی برای کاهش صیدهای جانبی، حیات دریایی را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنند.

یکی از فناوری هایی که در صنعت ماهیگیری جهانی اخیرا راه یافته است تورهای ماهیگیری هوشمند است که مجهز به یکسری حسگر است و این امکان را به صیاد می دهد تا دقیقا همان ماهی مورد نظر خود را بر اساس اندازه و گونه ماهی صید کند

از سوی دیگر در حوزه فناوری های نوین صنعت ماهیگیری و شیلات جهانی «تجهیزات ماهیگیری پیشرفته» در سال جدید معرفی می شود. این در حالی است که تجهیزات ماهیگیری برای سالهای متمادی نسبتاً بدون تغییر باقی مانده است، اما فناوری های جدیدی در حال توسعه هستند که می توانند ماهیگیری را کارآمدتر و پایدارتر کنند. یکی از این فناوری ها استفاده از «تورهای ماهیگیری هوشمند» است که مجهز به حسگرهایی هستند که می توانند اندازه و گونه ماهی های صید شده در تور را تشخیص دهند. این به ماهی گیران این امکان را می دهد که به طور انتخابی فقط ماهی مورد نظر خود را برداشت کنند و از صیدهای جانبی کاسته و از گونه های در معرض انقراض محافظت کنند.

بر اساس این گزارش، آبزی پروری پایدار، از دیگر روش های پیشنهاد شده در سال ۲۰۲۳ است؛ به این معنا که بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شورای ماهیگیری کانادا، آبزی پروری عمل پرورش ماهی و سایر موجودات آبزی است و محبوبیت آن به عنوان راهی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده جهان برای غذاهای دریایی در حال افزایش است با این حال، بسیاری از شیوه‌ های آبزی پروری به دلیل تأثیرات زیست ‌محیطی ‌شان، مانند استفاده از آنتی‌ بیوتیک ‌ها و سایر مواد شیمیایی که می‌ توانند آب ‌های اطراف را آلوده کنند، مورد بررسی قرار گرفته‌ اند. برای رفع این نگرانی ها، مبتکران در حال توسعه شیوه های آبزی پروری پایدار هستند، مانند استفاده از خوراک طبیعی و اجرای سیستم های حلقه بسته که آب و مواد مغذی را بازیافت می کند.

به کار گیری فناوری بلاک چین برای ردیابی غذاهای دریایی از اقیانوس تا بشقاب غذا

همچنین از دیگر فناوری های که به بخش ماهیگیری جهان نفوذ کرده و می توان این صنعت را متحول سازد بحث «قابلیت ردیابی و شفافیت» محصولات تولیدی در این حوزه است؛ یعنی مصرف کنندگان به طور فزاینده ای علاقه مند هستند بدانند که مواد غذایی آنها از کجا می آید و چگونه تولید شده است و این روند به کشاورزی مبتنی بر زمین محدود نمی شود. در پاسخ به این درخواست مصرف کننده ها، صنعت ماهیگیری از قابلیت ردیابی و شفافیت استفاده می کند و از فناوری مانند «بلاک چین» برای ردیابی غذاهای دریایی از اقیانوس تا بشقاب غذا استفاده می کند. در واقع از این طریق به مصرف‌ کنندگان اجازه می‌ دهد تا منشأ و کیفیت غذاهای دریایی را که خریداری می‌ کنند تأیید کنند و همچنین می‌ تواند به مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی و گزارش‌ نشده کمک کند.

از سوی دیگر مانند در دیگر صنایع و بخش های تولیدی که رباتیک و هوش مصنوعی در آنها نفوذ کرده است و تاثیرات چشمگیری روی تولیدات گذاشته است صنعت جهانی شیلات نیز با تاخیر به سمت استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد تحولات قابل توجه پیش رفته است. در واقع طی چند سال اخیر رباتیک و هوش مصنوعی (AI) نقش مهمی را در صنعت ماهیگیری ایفا می کنند به عنوان مثال، ربات ها را می توان برای کارهایی مانند بازرسی و نگهداری در زیر آب، کاهش نیاز به غواصان انسانی و به حداقل رساندن خطر حوادث استفاده کرد. همچنین می ‌توان از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها، مانند دما و جریان ‌های اقیانوس، استفاده کرد تا به ماهی گیران کمک کند تا بهترین مکانهای ماهیگیری را پیدا کنند.

تمرکز صنعت ماهیگیری جهان بر شیوه های ماهیگیری پایدار

براساس این گزارش، با ادامه رشد جمعیت جهان، تقاضا برای پروتئین نیز افزایش می یابد. با این حال، منابع سنتی پروتئین، مانند گوشت و ماهی، به دلیل نگرانی های زیست محیطی به طور فزاینده ای ناپایدار می شوند. برای رفع این مشکل، نوآوران در حال توسعه منابع پروتئینی جایگزین، مانند جایگزین‌ های غذاهای دریایی گیاهی و گوشت آزمایشگاهی هستند. به گفته کارشناسان این محصولات می توانند منبع پروتئینی پایدار و اخلاقی باشند و در عین حال اثرات زیست محیطی منابع پروتئینی سنتی را کاهش دهند.

نکته جالب توجه اینکه علی‌ رغم پیشرفت‌ های تکنولوژیکی که در بالا ذکر شد، مهمترین نوآوری در صنعت ماهیگیری ممکن است تمرکز مجدد بر روی شیوه‌ های ماهیگیری پایدار باشد که این شامل کاهش صید بی رویه، حفاظت از گونه های در معرض خطر و به حداقل رساندن صید جانبی است. در بسیاری از موارد، این شیوه‌ ها به استفاده از فناوری‌های جدید نیاز ندارند، بلکه نیاز به تغییر در نگرش‌ها و رفتار دارند. بنابراین شیوه های ماهیگیری پایدار از جمله روشهایی است که کارشناسان پیش بینی می کنند طی سالهای آینده در صنعت جهانی ماهیگیری مجددا رواج پیدا کند.

گفتنی است صنعت شیلات ایران نیز جزو بخش های پویا است که به گفته علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در مدت ۱۱ ماهه سال جاری در مجموع ۱۶۰هزار تن انواع آبزیان کشور به بازارهای هدف صادر شده است. به این ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشدی ۲۰درصدی در صادرات آبزیان کشور رقم خورده است.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha