۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف

کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف

کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف تا حد زیادی گسترده شده و همین موضوع باعث شده که محصولات بی‌کیفیت روانه بازار شوند.

به گزارش بازار، کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف تا حد زیادی گسترده شده و همین موضوع باعث شده که محصولات بی‌کیفیت روانه بازار شوند. پس با مطالعه این مقاله و شناخت کاربرد انواع کانوایر، یک گزینه مناسب را برای خود انتخاب کنید.

به گزارش بازار، کاربرد نوار نقاله را می‌توان در صنایع مختلف برای کمک به انتقال سریع‌تر و کارآمدتر مواد مشاهده کرد؛ به عبارت بهتر با ورود کانوایرها و به ویژه اسکرو کانوایر به دنیای صنعت، دیگر هیچ نگرانی از بابت جابه‌جایی مواد سنگین، فله، دانه‌ای، سمی یا آسیب‌پذیر نخواهیم داشت. در این مقاله می‌خواهیم شما را با کاربرد انواع کانوایر در صنعت آشنا کرده و نوار نقاله مناسب را برای هر صنعتی معرفی کنیم.

  1. انتقال مواد به صورت فله

یکی از مشکلاتی که بیشتر صنایع بسته‌بندی در زمینه‌هایی مانند تولید خوراک دام، حبوبات، قند، آرد و قهوه وجود دارد، انتقال مواد به صورت فله است. زیرا در صورتی که از یک وسیله مناسب برای این کار استفاده نشود، مواد دانه‌ای دچار آسیب شده و مواد پودری بیش از حد در فضا پخش خواهند شد. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین کاربردهای نوار نقاله در این صنعت، مربوط به انتقال ایمن مواد فله با تضمین حفظ کیفیت و سلامت آنها است. البته باید بدانید که ساخت و تولید انواع نوار نقاله برای انتقال مواد فله را حتما به یک گروه مورداعتماد بسپارید تا بتواند بر اساس اصول طراحی کانوایر، بهترین سیستم را در این زمینه برای شما طراحی کنید.

  1. انتقال مواد غذایی

انتقال مواد غذایی بدون اثرگذاری بر کیفیت و سلامت این محصولات، یکی از مهم‌ترین کاربردهای نوار نقاله در صنعت است. باید بدانید که در زمان جابه‌جا کردن مواد غذایی در میان خطوط تولید، لازم است که از دستگاه‌هایی با سرعت بالا استفاده شود که مواد بسته‌بندی نشده را در معرض هوا یا عوامل آلوده‌کننده قرار ندهند. به علاوه معمولا توصیه می‌شود که مواد غذایی از داخل لوله‌هایی با دمای تنظیم شده منتقل شوند که سلامت آنها به خطر نیفتد. همه این شرایط را می‌توانید با طراحی و ساخت یک کانوایر مناسب مانند اسکرو کانوایر فراهم کنید.

  1. کاربرد نوار نقاله در انتقال مصالح ساختمانی

در زمان ساختمان‌سازی، راه‌سازی، ساخت ریل‌های آهن و به طور کلی زیرساخت‌های شهری، جابه‌جا کردن مواد نخاله یا مصالح از سخت‌ترین مراحل انجام کار است. زیرا این مواد دارای اندازه یکسانی نیستند و در عین حال وزن زیادی دارند؛ به همین دلیل خارج کردن آنها از سایت ساختمانی می‌تواند زمان و هزینه زیادی داشته باشد. این مشکل معمولا در کارخانه‌های تولید سیمان و دیگر مصالح ساختمانی هم وجود دارد؛ به همین دلیل استفاده از انواع نوار نقاله‌ها مانند نوار نقاله زنجیری می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد.

  1. کاربرد نوار نقاله در بارگیری یا تخلیه

در گذشته، بیشتر کارخانه‌ها برای بارگیری محصولات و جعبه‌ها، از خودروهای مکانیکی استفاده می‌کردند که به دلیل محدود بودن دید راننده در آنها و خطاهای انسانی محتمل، احتمال برخورد با دیگر تجهیزات و افراد در آنها زیاد بود. اما امروز اصلی‌ترین کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف کمک به تخلیه یا بارگیری است که ضمن افزایش سرعت، دخالت دست را به طور کامل حذف کرده و یک خط انتقال کاملا ایمن را فراهم می‌کند. همچنین بزرگ‌ترین مزیت کانوایر در این مورد، این است که به راحتی می‌توان شیب دلخواه را در آن ایجاد کرده و مواد را در کامیون‌هایی که ارتفاع زیادی نیست به زمین دارند، بدون خسته کردن نیروی کار، بارگیری نمود.

  1. انتقال مواد از انبار به خط تولید

مهم‌ترین کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف مربوط به انتقال مواد اولیه از انبار به سمت خطوط تولید است؛ با این کار می‌توان به راحتی مقدار مواد را کنترل کرده و سرعت رسیدن به خطوط تولید را هم به خوبی تنظیم کرد. با این کار سرعت تولید هم به طور قابل قبولی افزایش پیدا می‌کند و می‌توان با بازدهی بیشتر و هزینه کمتر، فرایند را به اتمام رساند.

  1. انتقال مواد سمی و شیمیایی

یکی از چالش‌های اصلی تولیدکنندگان مواد شیمیایی و سمی مانند کودهای کشاورزی، محصولات شوینده و سموم دفع آفات، انتقال این مواد در میان خطوط بسته‌بندی و تولید است.

کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف

اما با ظهور انواع نوار نقاله‌ها در صنایع مختلف، این موضوع دیگر یک چالش جدی نیست و می‌توان انواع مواد را با هر میزان از سمیت به راحتی انتقال داد. تنها باید در زمان ساخت و تولید انواع نوار نقاله، ویژگی‌های شیمیایی آن ماده را در نظر گرفته و به این ترتیب مانع از وارد شدن آسیب به خطوط انتقال شد.

  1. جابه‌جایی مواد بسته‌بندی شده

معمولا محصولات کارخانه‌های مختلف، پس از بسته‌بندی وزن زیادی پیدا می‌کنند؛ زیرا ممکن است تعداد زیادی آنها در یک بسته قرار بگیرند. به همین دلیل است که انتقال آنها به سمت خروجی یا خطوط بارگیری، به یک چالش جدی تبدیل می‌شود. یکی از کاربردهای نوار نقاله در صنایع مختلف این است که به راحتی مواد بسته‌بندی شده را به سمت خروجی دلخواه شما انتقال دهد؛ بنابراین اگر انواع مختلفی از بسته‌ها داشته باشید و بخواهید هریک را به سمت یک خروجی دلخواه بفرستید، امکان انجام این کار با استفاده از کانوایر به سادگی وجود دارد.

  1. جابه‌جایی مواد به صورت عمودی

معمولا برای اینکه خطوط تولید فضای کمتری اشغال کنند، آنها را به صورت چند طبقه می‌سازند؛ اما این موضوع باعث می‌شود که انتقال مواد در میان بخش‌های مختلف کار سختی باشد. یک کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف مربوط به جابه‌جایی مواد به صورت عمودی است که می‌تواند بدون اشغال فضای اضافه یا آسیب دیدن مواد منتقل شده، امکان جابه‌جایی را به راحتی فراهم کند. در این حالت، شیب کانوایر نزدیک به ۹۰ درجه خواهد بود و بیشتر از نیروهای موتور برای جلوگیری از سقوط بسته‌ها استفاده خواهد شد.

  1. خطوط مونتاژ محصولات

ساخت محصولات مونتاژی مانند خودرو و اتومبیل، نیازمند خطوط انتقالی است که بتواند قطعات را در زوایای مختلف جابه‌جا کرده و به سمت خط تولید اصلی هدایت کند. نکته مهم اینجا است که در این حالت‌ها معمولا نیاز به خطوط تولید پیچیده و مارپیچ داریم که فضای زیادی اشغال نکرده و به راحتی بتوان سرعت انتقال آنها را کنترل کرد. به همین دلیل است که استفاده از انواع کانوایر توصیه می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا کاربرد انواع نوار نقاله در صنایع مختلف را به طور کامل موردبررسی قرار داده و به شما بگوییم که در چه صنایعی می‌توانید با طراحی و ساخت انواع کانوایر، هزینه و فرایند تولید را ساده‌تر کنید. دقت داشته باشید که کیفیت ساخت کانوایر در بازده عملکردی آن تاثیر زیادی دارد و به همین دلیل نیاز است که حتما این کار را به یک گروه حرفه‌ای و متخصص بسپارید.

کد خبر: ۲۱۲٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha