۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
هجوم ملخ‌های مراکشی به مراتع شمال استان اردبیل/ عملیات مبارزه با آفت ادامه دارد
بازار گزارش می دهد

هجوم ملخ‌های مراکشی به مراتع شمال استان اردبیل/ عملیات مبارزه با آفت ادامه دارد

اردبیل- هجوم ملخ‌ها به مراتع و اراضی شمال استان اردبیل موجب نگرانی کشاورزان منطقه شده است.

سید سجاد میرزایی؛ بازار: هجوم دوباره ملخ‌ها به اراضی شهرستان اصلاندوز مغان موجب نگرانی کشاورزان منطقه شده است. شرایط خاص اقلیمی و آب و هوا و مراتع خشک این شهرستان باعث شده این منطقه زیست‌گاه مناسبی برای ملخ مراکشی باشد.

ملخ مراکشی یکی از خطرناکترین ملخ‌های موجود در جهان است که متاسفانه در طی سال‌های اخیر در جمعیت‌های بسیار بالا تکثیر و در سطح کانون‌های منطقه مشاهده می‌شود.

 ملخ ها برای رسیدن به بلوغ خود، نیاز به تغذیه  فراوان دارند که این امر می تواند زیان های جبران ناپذیری را به مراتع و مزارع کشاورزی وارد کند.

در همین رابطه حسن نظیفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در عملیات کانون کوبی و مبارزه با آفت ملخ با استفاده از چهار دستگاه خودروی مجهز به سمپاش یو ال وی و عملیات کانون یابی با بکارگیری دو دستگاه خودروی پشتیبانی کانون یاب توسط کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد و اصلاندوز انجام می شود.

وی افزود:در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار هکتار از کانون های آلوده به آفت ملخ در مراتع و قشلاقات حوزه عمل سمپاشی شده و امسال نیز تاکنون ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار عملیات مبارزه با ملخ انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد مراتع شهرستان اصلاندوز را یکی از مناطق اصلی تجمع و تخم گذاری ملخ های مراکشی عنوان کرد و گفت:عملیات کانون کوبی این ملخ ها به طور سالیانه در سطح مراتع شهرستان اصلاندوز انجام می شود.

نظیفی افزود: عملیات کانون کوبی و مبارزه با ملخ مراکشی در سطح مراتع قشلاقات بایندور، آقا قلی، خانلار، محبوب کندی، نورمحمد کندی، آلاپاپاق، احمدلو، بودجه و گدایلو حاشیه مزارع اراضی پایاب سدخداآفرین شهرستان اصلاندوز توسط اکیپ مبارزه با ملخ جهاد کشاورزی پارس آباد و اصلاندوز انجام گرفته است.

وی همکاری و مشارکت مردم مناطق هدف را در اجرای عملیات های کانون کوبی بسیار موثر دانست و افزود: همکاری و مشارکت مردم و به ویژه عشایر، کشاورزان و دامداران در خصوص جلوگیری از چرای احشام و خودداری از رهاسازی دام و طیور در مناطق سم پاشی شده می تواند از بروز خسارت جلوگیری کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد با بیان اینکه این آفت ها در صورت عدم مقابله، مزارع این مناطق را مورد تهدید قرار می دهند گفت: عملیات مبارزه و کانون کوبی از ۲۵ فروردین ماه امسال آغاز شده و تا تیرماه ادامه دارد که پیش بینی می شود امسال حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی و مراتع شهرستان اصلاندوز سمپاشی شود.

نظیفی همچنین با اشاره به صعب العبور بودن برخی مناطق و احتمال پرواز و طغیان آفت ملخ گفت: تمامی کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی پارس اباد و اصلاندوز در آمادگی کامل بسر ببرند و در شناسایی محل احتمالی هجوم آفت ملخ کوشا باشند.

وی از دهیاران بخش مرکزی و بخش  بران خواست با اکیپ مبارزه با آفت ملخ همکاری مجدانه داشته تا از خسارت احتمالی جلوگیری و گام موثری جهت تحقق جهش تولید برداریم.

مدیر جهاد کشاورزی پارس اباد در پایان از فرماندار شهرستان اصلاندوز، بخشداران مرکزی، بران، دهیاران، کشاوزران، عشایر، شوراهای اسلامی و کلیه کارشناسان جهاد کشاورزی پارس آباد و اصلاندوز که در عملیات کانون کوبی مشارکت دارند قدردانی کرد.

سید عباس مینایی فرماندار شهرستان اصلاندوز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص مقابله با هجوم ملخ در شهرستان گفت: شهرستان اصلاندوز یکی از مناطق اصلی کانون‌های تجمع و تخم ریزی انواع ملخ‌ها به خصوص ملخ مراکشی است.

وی از آمادگی برای مقابله با کانون‌های ملخ در اصلاندوز مغان خبر داد و افزود: در حال حاضر عملیات دیده‌بانی، کانون یابی و کانون کوبی توسط جهاد کشاورزی در شهرستان اصلاندوز  ادامه دارد.

مینایی با تاکید بر اینکه باید دهیاری‌ها نیز در مقابله با ملخ‌ها همکاری داشته باشند تصریح کرد: با تمام توان با هجوم ملخ در شهرستان مبارزه خواهیم کرد و در صورت نیاز از مشارکت سایر دستگاه‌ها و دهیاران استفاده خواهد شد.

به گزارش بازار، هزاران هکتار از اراضی شمال استان اردبیل در معرض حمله ملخ‌های مراکشی هستند که باید با راهکارهای پیشگیرانه قبل از تحمیل خسارات سنگین جلوی آنها را گرفت تا کشاورزان در سالهای آینده دچار خسارت نشوند.

شهرستان اصلاندوز در ۲۰۰ کیلومتری شمال استان اردبیل واقع شده و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان است.

کد خبر: ۲۱٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha