۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۰
معافیت های مالیاتی نتوانسته موجب توسعه مناطق آزاد شود

معافیت های مالیاتی نتوانسته موجب توسعه مناطق آزاد شود

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد به صورت موثر نتوانسته عمل کند.

به گزارش بازار، مهدی موحدی، معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد آن طور که هدف قانونگذار بوده است، نتوانسته موجب ارتقای رشد و توسعه اقتصادی در این مناطق شود.

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور در ابتدا در خصوص تاثیر معافیت مالیاتی بر فرار مالیاتی گفت اگر بخواهیم از این معافیت به عنوان عامل انگیزشی در مناطق آزاد استفاده کنیم، یکی از پیامدهای این معافیت‌ها اجتناب مالیاتی است.

این مقام مسئول ادامه داد در فرار مالیاتی فرد به دنبال دور زدن قانون برای پرداخت نکردن مالیات است، اما اجتناب مالیاتی در واقع شرایطی است که به نوعی استفاده از ظرفیت قانونی یا سواستفاده از خلاهای قانونی است که این امکان را به افراد می‌دهد که از معافیت‌های مالیاتی به عنوان مفری استفاده کنند. مالیات در مناطق آزاد و دیگر معافیت‌ها با این هدف بوده است برای هدایت اقتصاد به سمتی که نیاز به رشد بیشتری داشته است. اما اگر این کار بدون برنامه و نگاه علمی صورت گیرد موجب می‌شود برخی مودیان به جهت اجتناب از پرداخت مالیاتی، به سمت جایی برای فعالیت اقتصادی خود بروند که بتوانند مشمول معافیت مالیاتی شوند و این خود عملا باعث انحراف در سرمایه گذاری می‌شود.

موحدی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی در زمینه کنترل فرارهای مالیاتی از مناطق آزاد گفت یکی از برنامه‌های سازمان مالیاتی برای افزایش درآمدهای مالیاتی جلوگیری از فرار مالیاتی است. رقم روشن و دقیقی از میزان فرار مالیاتی وجود ندارد. در برخی برنامه‌های سازمان مالیاتی برای مقابله با فرار مالیاتی لازمه این است که قوانین مالیاتی داشته باشیم که طبیعتا باید در مجلس این قوانین تصویب شود. اما برنامه‌هایی که در حال حاضر در حال اجرا است به دنبال آن است تا میزان فرار مالیاتی را کاهش دهد. به عنوان مثال رصد دقیقتر افراد و فعالیت‌های اقتصادی براساس آمارهایی که سازمان در اختیار دارد و نظم بخشی به عرصه داده‌ای در سازمان، از جمله اقداماتی است که سازمان مالیاتی در تلاش است با اتکا به آن فرار مالیاتی را کاهش دهد.

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که آیا معافیت مالیاتی در رشد سرمایه گذاری در این مناطق موثر بوده است، گفت که معافیت‌های مالیاتی آن طور که باید نتوانسته موتور رشد و توسعه اقتصادی را در مناطق آزاد روشن کند.

کد خبر: ۲۱۲٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha