۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
تشنگی دیار نفت در کنار پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور
بازار از خوزستان گزارش می‌دهد؛

تشنگی دیار نفت در کنار پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور

اهواز– خوزستان پرآب‌ترین استان کشور است ولی مناطق بی‌شماری از این استان در چند قدمی رودخانه‌های بزرگ، درد بی‌آبی می‌کشند و فریاد تشنگی سر می‌دهند.

علی نواصر؛ بازار: غیزانیه که این روزها اسمش بر سر زبان‌ها افتاده است، یک بخش از اهواز است که با مرکز این شهر حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. منطقه‌ای که می‌گویند وجب به وجبش چاه نفت است و روزانه هزاران بشکه نفت از دل این منطقه بی آب، طلای سیاه استخراج می‌شود.

بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابع و بزرگترین بخش شهرستان اهواز است که در بخش شرقی در مسیرهای اهواز به ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هفتکل واقع شده است. ٨٣ روستا در این بخش واقع شده و بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند. شغل اکثر ساکنان کشاورزی و دامپروری است.

علاوه بر واقع شدن شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت ملی حفاری ایران، پتروشیمی مارون و پتروشیمی رازی در این بخش، در مسیر ترانزیت بنادر ایران نیز قرار دارد. روستاهای بخش غیزانیه از آب آشامیدنی خانگی و گاز بی‌بهره هستند و عدم آنتن دهی تلفن همراه، از دیگر مشکلات این بخش است.

شاید این روزها اسم غیزانیه به موضوعی داغ در بین مردم بدل شده است و به گفته برخی و حتی رئیس جمهور به موضوع بی آبی آن ورود کرده است، ولی غیزانیه برای مردم خوزستان اسمی آشناست که همیشه صدای محرومیت و فقر از آن به گوش می رسد ولی مسئولان استانی همواره به این مردم وعده داده اند و وعده.

وعده‌های بی سرانجام مسئولان
اگر خیلی نخواهیم که به عقب برگردیم، همین دی ماه سال ۹۵ بود که غلامرضا شریعتی که آن زمان تازه به استانداری خوزستان منصوب شده است، وعده حل مشکل بی آبی روستاهای غیزانیه را در سه ماه به اهالی آن داد و آنها را سرمست خوشحالی کرد ولی در ذهن اهالی غیزانیه بعد از گذشت حدود چهار سال هنوز موعود آن سه ماه فرا نرسیده و بی آبی روز به روز در حال بدتر شدن است.

طرحی که استاندار در سال ۱۳۹۵ قول آن را داده بود به کندی در حال انجام بود و هر روز صدایی از آن بخش می‌رسد که این طرح متوقف شده است. سرانجام سوم خرداد سال قبل هم مردم غیزانیه فریاد بی آبی سر دادند و طرح دوباره به فعالیت خود ادامه داد ولی بعد از اینکه صداها خوابید، طرح هم به خواب رفت. سال قبل دوباره به مردم وعده داده شد که طرح تا آبان ماه سال ۱۳۹۸ تکمیل شود ولی بازهم این وعده به سرانجام نرسید.

صدای مردم شنیده شد و حتی رئیس جمهور مداخله کرد و به استاندار دستور داد که طرح باید در اسرع وقت تکمیل شود اکنون استاندار خوزستان وعده دو هفته‌ای و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان هم وعده سه هفته‌ای داده است

سرانجام اردیبهشت ماه استاندار خوزستان دوباره به غیزانیه سفر کرد و به مردم وعده ۴۵ روزه داد ولی این بار مردم دیگر وعده‌ها را باور نداشتند. مردم این بار علاوه بر تشنگی خود و احشامشان، ترس از کرونا هم داشتند چرا که برخی روستاهای بخش غیزانیه در طول یک هفته، یک بار آب داشتند و برای رعایت مسائل بهداشتی و حفظ جان خود با چالش جدی مواجه شده بودند.

و حال صدای مردم شنیده شد و حتی رئیس جمهور هم مداخله کرد و به استاندار دستور داد که طرح باید در اسرع وقت تکمیل شود اکنون استاندار خوزستان وعده دو هفته‌ای و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان هم وعده سه هفته‌ای داده است.

شرایط سخت است
جعفر مجدمی، عضو شورای بخش غیزانیه در خصوص مشکلات پیش آمده در این بخش گفت: نمی‌شود به مردم بگوییم در خانه بنشینید ولی آب نداشته باشید. واقعاً این شرایط سخت است. بخش غیزانیه با جمعیت ۳۰ هزار نفری اصلاً آب ندارد. سال ۸۲-۸۳ طرح آبرسانی را به اینجا رساندند و آنقدر کیفیت لوله‌ها پایین بود که شش ماه پس از افتتاح، شروع به شکستگی کردند.

مجدمی بیان کرد: نه از نظر اینچ و نه جنسِ لوله‌ها مناسب با آب مورد نیاز ما بود. سرانجام آب شرب نوبتی شد و هر هفته، هر ۱۰ روز و حتی برخی روستاها یک ماه یک بار آبشان وصل می‌شود.

عضو شورای بخش غیزانیه عنوان کرد: سال ۹۵ استاندار از غیزانیه بازدید کرد قول داد که دی ماه سال ۹۵ طرح جدید آبرسانی بهره‌برداری شود که شامل دو فاز از شیبان تا صفیره و از صفیره پمپاژ می‌شود تا روستای نزهه در بخش غیزانیه و بعد بین ۴۵ روستا تقسیم می‌شود. بالاخره پروژه‌ای که استاندار گفته بود دی ماه ۹۵ به بهره برداری می‌رسد، موکول شد به خرداد سال بعدش. سپس باز هم به ۹۶ و ۹۷ موکول شد و تا الان نیز به بهره برداری نرسیده است.

دام‌ها در معرض خطر
مجدمی عنوان کرد: تاب آوری مردم هم به پایان رسید. روستای نزهه که در کنار تأسیسات آب است و باید وضعیت خوبی داشته باشد هفته‌ای دو ساعت آب دارد. باقی روستاها آبشان را از تانکرهای خصوصی تأمین می‌کنند. جهاد کشاورزی هم با اینکه در قانون ذکر شده باید آب مورد نیاز احشام و دام را تأمین کند اما شانه خالی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اینجا قطب دامداری است و اگر تأمین شویم نیازی به هیچ حمایت دیگری نداریم و خودمان نیازهایمان را تأمین می‌کنیم، گفت: مردمانی که خوراک دام و آب را آزاد تهیه می‌کنند. بیماری‌های موسمی که می‌آید و هیچکس یادی از آنها نمی‌کند. با این حال شغل شریف دامپروری را رها نکردند و تولید را قطع نمی‌کنند و جهاد کشاورزی با آمار و ارقامِ تولید فقط گزارش به اینجا و آنجا می‌دهد و سودی برای اهلالی این دیار ندارد.

مجدمی افزود: ۲۰ روز پیش استاندار از اینجا با حضور صدا و سیما و هیئت همراه بازدید کرد و باز قول داد ولی فعلا نتیجه‌ای ندیدیم. مردم آگاه هستند و متوجه این تعلل‌ها هستند. بسیاری از پیمانکاران که خطوط لوله را تعمیر می‌کنند، نیز حقوق نگرفته‌اند و ما بارها به آنها رو می‌زنیم تا به خاطر مردم شکستگی‌ها را تعمیر کنند.

اعتراف استاندار خوزستان
سرانجام فشارهای مردمی، رسانه‌ای و فضای مجازی نتیجه داد و استاندار خوزستان مجبور به شفاف‌سازی در این زمینه شد. او در گفتگوی رسانه‌ای خود به چند نکته اشاره کرد که شاید مهم‌ترین آنها اعتراف به کوتاهی صورت گرفته در اجرای طرح آبرسانی به بخش غیزانیه است.

غلامرضا شریعتی در توضیح شرایط غیزانیه گفت: از سال ۱۳۹۶ به طور جدی دنبال برطرف کردن مشکلات آب غیزانیه بودیم. پروژه بزرگی بوده که انجام شده است. خوشبختانه کار رو به اتمام است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۵ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده تا آب مطلوب به بخش غیزانیه برسد، افزود: هم مشکل آب بخش غربی و مشرحات و هم بخش غیزانیه بزرگ حل خواهد شد. ۱۲ اردیبهشت امسال آخرین بازدیدم بود از پروژه انتقال آب و همانجا بر اساس نظرات آبفای روستایی قول ۴۵ روزه به مردم دادم.

خوشبختانه کار پیشرفت خوبی داشته و طبق برنامه‌ریزی و ظرف دو هفته آینده آب به قسمت مشرحات و هم غیزانیه می‌رسد

شریعتی ادامه داد: خوشبختانه کار پیشرفت خوبی داشته و طبق برنامه‌ریزی و ظرف دو هفته آینده آب به قسمت مشرحات و هم غیزانیه می‌رسد. مردم حق دارند در این شرایط و هوای گرم آب را طلب کنند و وظیفه ما است که مشکلات آنها را رفع کنیم البته مشکل آب غیزانیه یک مشکل ۱۵ ساله است. خط آبرسانی غیزانیه مربوط به سال ۶۱ بوده و بعد از آن گسترش و یا بازسازی و نوسازی نشده و خط فرسوده شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ ما شروع کردیم و این پروژه بزرگ را با کمک نفت و سازمان آب و برق و آب روستایی و استانداری آغاز کردیم، تصریح کرد: ۱۰ میلیارد تومان مابقی برای بهسازی شش کیلومتر خط لوله نیز ظرف یک ماه آینده تأمین می‌شود تا پروژه ۵۰ میلیارد تومانی انجام شده باشد و یک آب پایدار برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده فراهم و تأمین شود.

شریعتی عنوان کرد: از شورا و مردم بخش غیزانیه که همیشه با ما همراهی داشتند. نهایت همراهی و حمایت از نظام را همواره داشته‌اند و در این مسئله نیز همواره ما را حمایت کردند و گله‌مندی خود را به نحو درست انتقال دادند، صمیمانه تشکر می‌کنم. از تحمل بردباری و صبوری نیز بی نهایت ممنونم قول می‌دهیم به امید خدا به تعهد خود عمل کنیم و ظرف دو هفته آینده این مشکل رفع شود.

کوتاهی را می‌پذیرم
شریعتی با بیان اینکه کوتاهی و قصور خود در رفع مشکل آب غیزانیه را می‌پذیریم، افزود: تغییر و تحولات مدیریتی در معاونت آبرسانی سازمان آب و برق و آبفای روستایی و همچنین دیگر دستگاه‌ها موجب ناهماهنگی در روند کار شد.

وی ناهماهنگی بین آبفای روستایی و نفت، بیماری نسبتاً طولانی مدیرعامل آبفای روستایی و تغییر و نوسانات در قیمت تجهیزات را از دیگر دلایل تأخیر در تکمیل پروژه آبرسانی به غیزانیه برشمرد و تصریح کرد: در ابتدا قول و وعده ما به طور کامل انجام نشد و از این بابت ما همواره شرمنده مردم غیزانیه بوده ایم اما به صورت مرتب آبفای روستایی را تحت فشار قرار می‌دادم که کار را به شکل درست و سریعی انجام دهد. مدیرعامل آبفا نیز همواره اعلام می‌کرد که پروژه بسیار بزرگ و پرهزینه است و توان ما نیز کافی نیست، من نیز تاکید می‌کردم که کنارشان خواهم بود و اعتبار مورد نیاز را از منابع مختلف تأمین خواهم کرد که همین گونه نیز شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر کار رو به اتمام است و بابت این تأخیر طولانی از مردم عذرخواهی می‌کنیم، ادامه داد: این پروژه با برخورداری از ۴۵ کیلومتر لوله و چند ایستگاه پمپاژ یک کار بزرگ است که آبفا روستایی موفق به انجام آن شده است.

تامین آب فعلا با تانکر

صادق حقیقی پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان نیز در خصوص زمان نهایی رسیدن آب مطلوب به بخش غیزانیه اهواز گفت: در خصوص اتمام طرح آبرسانی به غیزانیه با کارخانه لوله سازی هماهنگ کرده و لوله‌های مورد نیاز را سفارش دادیم همچنین اتصالات لازم برای این پروژه را از تهران درخواست دادیم و مجری طرح به ما قول داده است که ظرف دو تا سه هفته آینده کار به پایان می‌رسد.

در حال حاضر چهار تانکر دیگر به سیستم آبرسانی منطقه اضافه کردیم تا مشکل آب منطقه پیش از اجرای طرح برطرف شود. اهالی منطقه در چند روز گذشته از توزیع آبرسانی گله‌مند بودند که از آبفای روستایی درخواست کردیم پیگیر این موضوع شود

وی افزود: در حال حاضر چهار تانکر دیگر به سیستم آبرسانی منطقه اضافه کردیم تا مشکل آب منطقه پیش از اجرای طرح برطرف شود. اهالی منطقه در چند روز گذشته از توزیع آبرسانی گله‌مند بودند که از آبفای روستایی درخواست کردیم پیگیر این موضوع شود.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان گفت: بخش غیزانیه از چند سال پیش با مشکل آب مواجه است و ما هم از این بابت ناراحت هستیم از طرفی انتظار داریم وزارت نیرو و استاندار در خصوص وضعیت آب روستایی استان به ما کمک کنند. این منطقه بسیار محروم است به همین دلیل ما رسیدگی به این منطقه را در اولویت کاری خود قرار دادیم.

وی عنوان کرد: همچنین برای بخشی از طرح آبرسانی این منطقه به شش کیلومتر لوله نیاز بود که خوشبختانه استاندار خوزستان قول تامین این لوله‌ها را داده است که با انجام این طرح تمام مشکلات آب غیزانیه برطرف می‌شود.

خوزستان از دیر بار به علت سوء مدیریت‌ها مشکل تامین آب شرب برای مردم خود را داشته است. وقتی بی آبی مردم از کنار رودخانه‌های بزرگ این استان درد بی آبی دو چندان می‌شود. در قلب همین کلانشهر اهواز برخی محله‌های فقیر نشین هستند که در روز یک تا دو ساعت به سختی آب دارند.

عین دو، حصیر آباد، دهدز، شادگان، کوت عبدالله و باوی هم را باید غیزانیه‌های جدید خوزستان دانست که مردم آنها هم اکنون در تب بی آبی می‌سوزند ولی هنوز صدایشان به جایی نرسید است حال با این شرایط شاید بالاخره مسئولان به دنبال حل مشکل آنها نیز باشند.

کد خبر: ۲۱٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha