۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
حال و روز بازار سئو در سال ۱۴۰۱

حال و روز بازار سئو در سال ۱۴۰۱

تریبون پلتفرم پیشگام انتشار رپورتاژ آگهی است و خدمات مرتبط با روابط عمومی دیجیتال را با دو رویکرد سئو و برندسازی به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

۵۴۱ متخصص سئو در ایران چه می‌گویند؟

تریبون پلتفرم پیشگام انتشار رپورتاژ آگهی است و خدمات مرتبط با روابط عمومی دیجیتال را با دو رویکرد سئو و برندسازی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در این راستا، تریبون دومین گزارش جامع وضعیت سئو در ایران را با همکاری ۵۴۱ نفر از متخصصان سئو و فعالان این حوزه منتشر کرده است. با مطالعه این گزارش می‌توان از فعالیت‌های سئوی کسب‌وکارهای ایرانی باخبر شد و با اطلاع از مباحث مهم این حوزه، مناسب‌ترین استراتژی سئوی سال را برای کسب‌وکارها تعیین کرد.

«محتوای عمیق و تخصصی» حرف اول را در آینده می‌زند

نسبت به سال ۱۴۰۰، افراد بیشتری «محتوای عمیق و تخصصی» و «یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و الگوریتم MUM» را به‌عنوان عوامل مهم رتبه‌بندی در ۲ سال آینده انتخاب کرده‌اند. این دو عامل در سال ۱۴۰۰، از نظر متخصصان سئو به ترتیب در رتبه ۲ و ۳ قرار داشت.


عوامل رتبه بندی در دو سال آینده

حال و روز بازار سئو در سال 1401

بیشتر متخصصان سئو با عنوان شغلی کارشناس سئو جذب می‌شوند

حال و روز بازار سئو در سال 1401

بیشتر متخصصان سئو با عنوان شغلی «کارشناس سئو» در شرکت‌ها استخدام می‌شوند. ۲۶درصد فعالان سئو در سِمَت «مدیر سئو» و ۲۱درصد از از آن‌ها با عنوان شغلی «کارشناس ارشد» در تیم‌ داخلی سئو فعالیت می‌کنند.

پرهزینه‌ترین فعالیت سئو برای تولید محتواست

حال و روز بازار سئو در سال 1401

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که متخصصان سئو بیشتر بودجه خود را به ترتیب صرف «تولید محتوا»، «رفع موارد فنی سایت» و «خرید رپورتاژ آگهی» می‌کنند. در مقایسه با سال ۱۴۰۰، میزان هزینه صرف‌شده برای تولید محتوا افزایش یافته است. به نظر می‌رسد اهمیت گوگل به تولید محتوای باکیفیت و دست‌اول یکی از دلایل افزایش بودجه از سمت کارفرمایان و شرکت‌هاست.

متخصصان سئو میزان موفقیت پروژه‌های خود را با بهبود رتبه کلمات می‌سنجند

حال و روز بازار سئو در سال 1401

«بهبود رتبه کلمات کلیدی» و «افزایش ترافیک ارگانیک» مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که متخصصان سئو برای سنجش موفقیت پروژه‌هایشان استفاده کرده‌اند.

در حالی که انتظار کارفرمایان و شرکت‌ها از پروژه‌های سئو «افزایش فروش» است، این فاکتور برای متخصصان سئو در اولویت سوم قرار دارد.

فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت چالش جدی در سال ۱۴۰۱

حال و روز بازار سئو در سال 1401

در سال ۱۴۰۰، «ناهماهنگی در ارتباط با سایر واحدها» و «ناآگاهی کارفرما از روند پروژه‌ها سئو»، بزرگترین چالش از نظر متخصصان این حوزه مطرح شده بود. در گزارش ۱۴۰۱، «فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت» پرچالش‌ترین مسئله در حوزه سئو عنوان شده است و پس از آن، فعالان سئو با چالش‌هایی مانند «ناآگاهی کارفرما» و «ناهماهنگی در ارتباط با سایر تیم‌ها» روبه‌رو بوده‌اند.

طرح صیانت برای جامعه متخصصان سئو تهدید است


از نگاه ۷۸درصد از فعالان سئو «طرح صیانت و طبقاتی‌شدن اینترنت» بزرگترین تهدید ۲ سال آینده برای جامعه سئو خواهد بود . مانند گزارش سال ۱۴۰۰، موضوع «هوش مصنوعی» دومین تهدید بزرگ در این حوزه مطرح شده است.

حال و روز بازار سئو در سال 1401

فقط ۱۳درصد از متخصصان سئو بیشتر از ۳۰میلیون تومان درآمد دارند

حال و روز بازار سئو در سال 1401

  ۶۱درصد از متخصصان حوزه سئو، درآمدی بین ۵ تا ۱۸میلیون تومان دارند.

درآمد ۵۱درصد از خانم‌ها بین ۵ تا ۱۰میلیون تومان است، در حالی که حدود یک سوم از آقایان، بین ۱۰ تا ۱۸میلیون تومان از حوزه سئو کسب درآمد می‌کنند. همچنین میانگین درآمد ماهانه خانم‌ها و آقایان به ترتیب ۱۰ و ۱۶میلیون تومان است. 



میانگین درآمد ماهانه افرادی که در شرکت‌های B۲B و B۲C مشغول به کار هستند، به ترتیب ۱۲ و ۱۵/۵میلیون تومان است.

تمایل زیاد متخصصان سئو به مهاجرت

حال و روز بازار سئو در سال 1401

با توجه به این که ۱۶درصد از پاسخ‌دهندگان «مهاجرت متخصصان سئو» را یکی تهدیدهای حوزه سئو می‌دانند، این نمودار نشان می‌دهد که ۷۰درصد از فعالان سئو به مهاجرت فکر می‌کنند. 

تولید محتوای مفید و باکیفیت، مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی سال ‍۱۴۰۱  

حال و روز بازار سئو در سال 1401

از نظر ۶۷درصد از متخصصان حوزه سئو، تولید محتوای مفید و باکیفیت (helpful content) بیشترین تاثیر را در رتبه‌بندی سال ۱۴۰۱ داشته است. بعد از آن، به ترتیب فاکتورهای «سئوی تکنیکال»، «تجربه کاربری» و «سئوی داخلی» تاثیرگذارترین عوامل رتبه‌بندی در سئو بوده‌اند.

اگر نتایج این گزارش برایتان جالب بود و دوست داشتید اطلاعات مفصل‌تری را بخوانید، می‌توانید گزارش کامل آن را اینجا بخوانید.

کد خبر: ۲۱۱٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha