۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
قیمت عصب کشی دندان و عوامل تاثیر گذار در هزینه آن

قیمت عصب کشی دندان و عوامل تاثیر گذار در هزینه آن

اگر عفونت دندان، باعث آسیب رسیدن به اعصاب و پالپ دندان شده‌است، عمل عصب‌کشی، روش درمان مناسبی است.

به گزارش بازار، اگر عفونت دندان، باعث آسیب رسیدن به اعصاب و پالپ دندان شده‌است، عمل عصب‌کشی، روش درمان مناسبی است. اما به دلیل یکسری شرایط پزشکی و اقتصادی، عمل عصب‌کشی ارزان نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش انجام عصب‌کشی، دلیل انجام عصب‌کشی، هزینه‌های مربوط به آن و نیز پوشش دهی خدمات بیمه، به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

عصب‌کشی چیست؟

عصب‌کشی یک روش درمانی متداول است که توسط دندانپزشکان و اندودنتیست‌ها صورت می‌گیرد. این روش برای از بین بردن عفونت ریشه دندان، به کار می‌رود.

لایه بیرونی دندان مینا نام دارد، که در زیر آن عاج دندان قرار دارد، سپس در بخش داخلی دندان یک هسته نرم وجود دارد که تا ریشه دندان ادامه می‌یابد. این هسته نرم، پالپ دندان نام دارد و از رگ‌های خونی، اعصاب و بافت پیوندی تشکیل شده است.

اگر پوسیدگی دندان تا حدی پیشرفت کند که به پالپ دندان برسد، پالپ دندان ملتهب شده یا عفونت می‌کند، در این صورت انجام عمل عصب‌کشی ضروری است. می‌توان عمل عصب‌کشی را به عنوان خدمات تمیز کننده داخل دندان در نظر گرفت که به وسیله آن بافت‌های عفونی داخل دندان پاک می‌شوند.

خوشبختانه، عمل عصب‌کشی یک روش درمانی با اثرات طولانی مدت برای دندان‌های آسیب دیده است. در واقع دندان‌ها تا بیش از ۱۱ سال بعد از انجام این روش سالم می‌مانند.

هزینه عصب‌کشی چقدر است؟

قیمت عصب کشی دندان و عوامل تاثیر گذار در هزینه آن

میزان هزینه‌های عمل عصب‌کشی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مانند اینکه کدام دندان آسیب دیده، میزان تخصص دندانپزشک و محل مطب و نیز سایر عوامل. اینکه دندانپزشک عمومی باشد یا متخصص و نیز نوع پوشش بیمه نیز در هزینه‌ها تاثیرگذار هستند. این مورد را فراموش نکنید که دستمزد متخصصین عصب کشی از دندانپزشکان عمومی بیشتر است.

در ادامه به برخی از مواردی که ممکن است بر هزینه‌های عمل عصب‌کشی تاثیر بگذارند، پرداخته می‌شود:

نوع و محل دندان

دندان‌های آسیاب (دندان‌های عقب دهان) پیچیده‌ترین نوع دندان‌ها برای عصب‌کشی هستند. این دندان‌ها آناتومی پیچیده‌تری دارند، در نتیجه عصب‌کشی آن‌ها هزینه بیشتری دارد. عصب‌کشی دندان‌های جلویی معمولا کم هزینه‌تر است. عصب‌کشی دندان‌های میانی دهان که پرمولر هم نامیده می‌شوند، هزینه متوسطی دارد.

دشواری عمل عصب‌کشی

قیمت عصب کشی دندان و عوامل تاثیر گذار در هزینه آن

به طور کلی هر چه عصب‌کشی دندان، سخت‌تر باشد، هزینه آن نیز بیشتر می‌شود. اندودنتیست‌ها برای عصب‌کشی دندان‌ها آموزش دیده‌اند و برای این کار از ابزار خاصی استفاده می‌کنند.

دندانپزشک عمومی یا اندودنتیست

برخی از دندانپزشکان عمومی عصب‌کشی دندان را انجام می‌دهند، اما برخی دیگر شما را به متخصصین اندودنتیست ارجاع می‌دهند. عصب‌کشی توسط یک متخصص بیشتر از عصب‌کشی توسط یک دندانپزشک عمومی، هزینه دارد.

مخارج اضافی

بعد از عصب‌کشی، دندان به اقدامات دیگری مانند پر کردن یا نصب روکش نیاز دارد.این اقدامات هزینه جداگانه دارند و شما باید قبل از عمل عصب‌کشی آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

محل مطب

میانگین‌ هزینه‌های عصب‌کشی از منطقه‌ای به منطقه دیگر ممکن است متفاوت باشد. دندانپزشکان در شهرهای بزرگ، نسبت به شهرهای کوچک یا روستاها دستمزد بیشتر دریافت می‌کنند. برای مثال اگر شما به یک دندانپزشک در شرق تهران مراجعه کنید هزینه کمتری نسبت به دندانپزشکی که در شمال یا غرب است خواهید پرداخت.

هزینه‌های اضافی عصب‌کشی

هزینه‌های مربوط به عصب‌کشی معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • بی‌حسی
  • تصویربرداری با اشعه ایکس
  • مواد استفاده شده
  • انجام عمل عصب‌کشی

بسیاری از دندانپزشکان قبل از عصب‌کشی یک جلسه مشاوره رایگان ارائه می‌دهند. اما اگر دندانپزشک خدمات مشاوره را رایگان ارائه ندهد، شما باید برای مشاوره هم هزینه پرداخت کنید.

هزینه عصب‌کشی با بیمه

اینکه بیمه شما هزینه‌های عصب‌کشی را پوش می‌دهد یا خیر، به نوع بیمه شما بستگی دارد؛ اما برخی از بیمه‌ها ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه عصب‌کشی را بعد از انجام عمل شما پوشش می‌دهند.

توجه داشته باشید که هزینه دندانپزشکی شامل تمام جلسات درمانی، رادیوگرافی و عمل عصب‌کشی می‌شود. همچنین باید در نظر بگیرید که این هزینه، روکش دندان را شامل نمی‌شود. بعد از عصب‌کشی، دندان باید پر شود یا روکش روی آن نصب شود.

آیا عمل عصب‌کشی به هزینه‌ آن می‌ارزد؟

هزینه عصب‌کشی ممکن است زیاد باشد. شما باید قبل از عصب‌کشی، مزایا و معایب این روش را به خوبی بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین را انتخاب کنید.

مزایا:

در ادامه به برخی از مزایای عمل عصب‌کشی پرداخته می‌شود:

  • التهاب و عفونت دندان را از بین می‌برد.
  • از آسیب رسیدن به استخوان فک جلوگیری می‌کند.
  • از کشیدن دندان جلوگیری می‌کند.
  • عملکرد طبیعی دندان حفظ می‌شود.
  • از ایمپلنت دندان ارزان‌تر است.
  • معمولاً نیازی به جراحی ندارد .

معایب:

عصب‌کشی دندان، معایبی هم دارد که عبارتند از:

  • تضمینی برای از بین رفتن کامل عفونت وجود ندارد و ممکن است عفونت برگردد.
  • عود کردن عفونت یا از بین نرفتن کامل آن، ممکن است باعث سرایت عفونت به سایر بافت‌های اطراف شود
  • معمولا به ۲ الی ۳ جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد.
  • اگر فورا روی آن روکش قرار داده نشود، دندان آسیب می‌بیند. ( به ویژه دندان‌های عقبی)

اگر دندان را عصب‌کشی نکنید، چه می‌شود؟

با وجود اینکه عصب‌کشی یک روش درمانی گران است؛ اما اگر دندانپزشک انجام آن را توصیه کرد، باید حتما عمل کنید. عدم انجام عصب‌کشی، می‌تواند باعث درد مداوم دندان، حساسیت دندان نسبت به سرما و گرما و نیز حساسیت و التهاب لثه شود. از آنجایی که سلامت دندان‌ها بر سلامت عمومی بدن اثر می‌گذارد؛ عدم درمان عفونت دندان ممکن است باعث سرایت عفونت به فک، مغز یا خون شود.

روش‌های جایگزین عصب‌کشی

عصب‌کشی برای درمان دندان عفونی به شدت توصیه می‌شود. اگر بودجه کافی ندارید یا اینکه به هر دلیل نمی‌توانید عصب‌کشی را انجام دهید باید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید.

کشیدن دندان

در طی کشیدن دندان، دندانپزشک دندان را از دهان خارج می‌کند. در صورتی که دندان عفونت کرده باشد یا اینکه شکسته باشد و احتمال سرایت عفونت به سایر بافت‌ها وجود داشته باشد؛ ممکن است کشیدن دندان ضروری باشد. همچنین ممکن است در صورت وجود حفره عمیق در دندان یا شکستگی دندان، کشیدن دندان لازم باشد.

پوشاندن پالپ

در این روش از موادی مانند هیدروکسید کلسیم یا خرده‌های تری اکسید معدنی (MTA) برای جلوگیری از قرار گرفتن پالپ دندان در معرض هوا استفاده می‌شود. البته، پوشاندن پالپ همیشه موفقیت آمیز نیست، اما در افراد جوان‌تر موثرتر است.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک جایگزین دائمی برای دندان از دست رفته است. ایمپلنت‌های دندانی پایه های تیتانیومی کوچکی هستند که با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند. سپس دندان‌های مصنوعی روی آن‌ها نصب می‌شوند.

بسیاری از مردم از عصب‌کشی می‌ترسند. ممکن است این ترس و نگرانی مربوط هزینه‌ها نیز باشد یا اینکه مربوط به فرایند عمل باشد. با وجود اینکه عصب‌کشی یک درمان پرهزینه است، اما نسبت به روش‌های جایگزین کم هزینه‌تر است. بنابراین بهترین راه انجام عصب‌کشی و پیشگیری از هزینه‌های بیشتر در آینده است.

کد خبر: ۲۱۱٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha