۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
«گلستان» سرزمین کهن و نواحی مقدس | اینجا اقتصاد با تاریخ گره خورده است
بازار گزارش می‌دهد؛

«گلستان» سرزمین کهن و نواحی مقدس | اینجا اقتصاد با تاریخ گره خورده است

گرگان- گلستان نه تنها در بخش آثار تاریخی و طبیعی ظرفیت خوبی دارد بلکه در حوزه گردشگری مذهبی با وجود امکان مذهبی که پیشینه تاریخی دارند از پتانسیل خوبی برخوردار است.

بازار؛ گروه استان‌ها: جاذبه های مذهبی یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری است چراکه وجود این اماکن باعث ایجاد شکلی از گردشگری با نام گردشگری مذهبی شده است. ازین رو گلستان هم ظرفیت و پتانسیل خوبی در بخش جاذبه های طبیعی و تاریخی داشته و گردشگری مذهبی از رونق خوبی در آن برخوردار است.

با پرسه در جای جای گلستان از جنگل و کوه گرفته تا در میانه شهرها و روستاها، امام زاده های کوچک و بزرگی به چشم می خورد که اغلب آنها چندین قرن قدمت دارد؛ این علاوه بر قداست و وجه مذهبی این امامزاده ها به آنها ارزش تاریخی و فرهنگی نیز بخشیده است.

با این آثار مذهبی و تاریخی در حوالی ورودی شهر گرگان مواجه می شویم «امامزاده روشن آباد» که با نام «امامزاده روشن آب» نیز شناخته می‌شود؛ مدفن دو فرزند از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است که در کیلومتر ۱۵ جاده گرگان به تهران قرار دارد. قدمت این بنای تاریخی متعلق به قرن نهم هجری است که بقعه دارای رواق و حرم چهار گوش و گنبد ساقه‌دار و مدور است همچنین روی دو لنگه نفیس در امامزاده تاریخ سال ۸۶۵ هجری قمری به چشم می‌خورد و صندوق روی مرقد نیز دارای تاریخ ۸۷۵ هجری قمری است که سال ۱۳۲۱ هجری به ثبت میراث تاریخی رسیده است.

امام زاده نور و مسجد جامع گرگان

«امام زاده نور» از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است که اسحاق بن جعفر نامیده می شود در بافت تاریخی گرگان و محله سرچشمه قرار دارد این بنای آجری به سبک سایر سازه های معماری این منطقه در قرن نهم هجری ساخته شده است. در مجاورت این بنای آجری با بازار قدیمی و محلی گرگان که به نعلبندان به دلیل پیشینه نعل بندی در این منطقه معروف است، قرار دارد.

آق امام نام دو امام زاده به نام های محمد بن زیدبن الحسن(ع) و محمدبن جعفر صادق(ع) در بالای تپه ای گنبدی شکل به ارتفاع سه هزار متر به نام کوه آق امام در شمال شرقی شهر آزادشهر قرار دار

با گذر از بازار نعلبندان با «مسجد جامع گرگان» مواجه خواهید شد از آنجاییکه در گذشته بازار، مسجد و حمام همواره سه ضلع جدا نشدنی از هم در تمامی ساخت و سازها بودند وجود این مسجد تاریخی در کنار بازار نعلبندان عجیب یا دور از انتظار نیست.

این مسجد که در عصر سلجوقیان ساخته شده، دارای مناره های کروی است که روی آن کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد. بر اساس اظهارات متخصصان، قدیمی‌ترین سنگ‌نوشته های متصل به دیوار ایوان غربی این مسجد مربوط به پیش از دوره حکومت صفویان بر ایران و متعلق به دوره حکمرانی قره‌قویونلوها است.

«گلستان» سرزمین کهن و نواحی مقدس | اینجا اقتصاد با تاریخ گره خورده است

امام زاده آق امام

آق امام نام دو امام زاده به نام های محمد بن زیدبن الحسن(ع) و محمدبن جعفر صادق(ع) در بالای تپه ای گنبدی شکل به ارتفاع سه هزار متر به نام کوه آق امام در شمال شرقی شهر آزادشهر قرار دارد. این مقبره متعلق به محمدبن زیدبن اسماعیل علوی ( ۲۸۲- ۲۷۰ ه.ق ) است که دومین امیر علویان طبرستان یا گرگان قدیم به شمار می رود.

این امامزاده که از جاذبه.های مذهبی آزادشهر است از شمال به جاده ی بین المللی آزادشهر – مشهد و روستای ترکمن نشین قزلجه و از جنوب به روستای نوده و از مشرق به روستای سیدآباد نیلی و از غرب محدود به زمین های زراعتی است.

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی آخرین مُبلغ دین مسیح از دیدنی های شهرستان کلاله محسوب می‌شود

این منطقه به صورت کوهی منفرد از سلسله جبال البرز است که در هنگام ورود اسلام دارالمرز نامیده می شد و شاخه ای از مسیر کاروانی جاده ابریشم از این ناحیه می گذشت و ارتباط سکنه این نواحی با جنوب ایالت قومس ( کومش ) شاهرود و دامغان مرتبط می شده و به دروازه گرگان مشهور بوده است. فاصله مقبره از جاده آسفالته حدود ۳ کیلومتر است.

امامزاده یحیی بن زید

امامزاده یحیی بن زید از فرزندان امام زین‌العابدین (ع) است که در زمان حکومت بنی امیه قیام کرد و در سال ۱۲۰ هجری قمری به قتل رسید اکثر نویسندگان، جرجان را محل شهادت یحیی دانسته‌اند و مدعی هستند که قبر یحیی بن زید در جرجان قدیم است که امروزه گنبد کاووس نامیده می‌شود. این امامزاده در زمان ناصرالدین شاه قاجار به دست علاالدوله (حاکم استرآباد) تجدید بنا و بازسازی شد سفر به شهر گنبد کاووس و بازدید از امامزاده یحیی بن یزید در فصول گرم سال یعنی بهار تجربه‌ای کم‌نظیر را نصیب گردشگران می‌کند.

«گلستان» سرزمین کهن و نواحی مقدس | اینجا اقتصاد با تاریخ گره خورده است

زیارتگاه و گورستان خالد نبی

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی آخرین مُبلغ دین مسیح از دیدنی های شهرستان کلاله محسوب می‌شود که سه جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی را با هم دارد این مجموعه که در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان گلستان موسوم به کوه «تانگری داغ» در ارتفاع ۷۰۰ متری قرار دارد، محل تدفین خالد نبی و همچنین میزبان تندیس‌های سنگی متعدد و کوچک و بزرگی است.

بر اساس مستندات و شواهد، قدمت این گورستان تاریخی به هزاران سال پیش مربوط می‌شود و به نظر می‌رسد که تعداد این سنگ‌ها در ابتدا حدود ۶۰۰ عدد بوده است. با مطالعاتی که در این منطقه صورت گرفته، نظریه‌های متفاوتی برای شکل خاص این سنگ‌ها مطرح است. برخی بر این باورند که تندیس‌های بزرگ نشانگر مردانی هستند که کلاه بر سر و شال بر کمر دارند و همچنین تندیس‌های کوچک به‌شکل زنان هستند. عده‌ای نیز برخی از این سنگ‌ها را به صلیب تشبیه کرده‌اند. با تمامی این اوصاف، تقریبا در یک موضوع همه‌ این نظریه‌ها به اتفاق‌نظر رسیده‌اند و آن بیانگر این است که این تندیس‌های سنگی، حکم سنگ‌مزار قبرها را برای ساکنان این منطقه داشته است.

آرامگاه مختومقلی از نقاط دیدنی شهرستان مراوه تپه به شمار می رود

تنها موضوعی که اکنون مهم است، جایگاه ویژه این منطقه در بین جاذبه‌های گردشگری شمال ایران است که متاسفانه با بی‌مهری و کم‌لطفی در سالیان اخیر مورد گزند، آسیب و تخریب قرار گرفته است. ارامگاه خالد نبی به‌دلیل دوری راه و فقدان وسیله نقلیه، کمبود تسهیلات رفاهی در محل و گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان مناسب نیست. بنابراین بهترین زمان برای انجام فرایض دینی و زیارت و سیاحت در این منطقه، ماه‌های فروردین و اردیبهشت در فصل بهار است.

آرامگاه مختوم‌قلی

آرامگاه مختومقلی از نقاط دیدنی شهرستان مراوه تپه به شمار می رود که در محلی به نام «آق تقه» یا «آق توقای» قرار دارد آرامگاه مختومقلی مربوط به اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی است که درسال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این آرامگاه شامل مقبره مختومقلی فراغی، شاعر ملی ترکمن‌ها و پدرش دولت محمد آزادی است.

سبک و طرح نقشه آرامگاه آمیزه‌ای از گل وحشی و آلاچیق ترکمن است که در سطح دشت گرگان در فصل بهار به‌وفور یافت می‌شود. سقف مرکزی آن به‌شکل گنبد و سر پناه آن برداشتی از ساختار آلاچیق ترکمنی و معماری اسلامی است.

کد خبر: ۲۱۱٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha