۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
رونق اقتصادی نوروز به کمک گردشگری| جاذبه هایی که ماندگاری مسافران را افزایش می دهد
بازار از کرمان گزارش می دهد؛

رونق اقتصادی نوروز به کمک گردشگری| جاذبه هایی که ماندگاری مسافران را افزایش می دهد

کرمان- جاذبه های گردشگری متنوع و فراوان استان کرمان در صورت معرفی به موقع و صحیح می تواند منجر به افزایش ماندگاری مسافران نوروزی در این دیار تاریخی شود.

بازار؛ گروه استان ها: از گردشگری به عنوان یکی از متنوع ترین و درآمدزاترین صنعت های بزرگ دنیا یاد می شود که تاثیربسزایی در اشتغال و رونق اقتصادی دارد. بسیاری از کسانی که قصد سفر دارند، عید نوروز را فرصتی مغتنم برای این اقدام می دانند. اینجاست که رقابتی شیرین بین استان های کشور برای جذب گردشگر شکل می گیرد.

استان کرمان با توجه به ظرفیت های گردشگری که دارد و آب و هوای مطبوع در روزهای بهاری به عنوان مقصد اصلی بسیاری از گردشگران انتخاب می شود اما در این بین بسیاری از مسافران هم که قصد سفر به استان های جنوبی را دارند فقط از کرمان به عنوان یک مسیر گذری استفاده کرده و زمان ماندگاری آنها در این استان شاید فقط یک شب و برای استراحت باشد.

اینگونه می شود که بسیاری از گردشگران بدون شناخت از ظرفیت های شگفت انگیز گردشگری کرمان این دیار تاریخی و کهن را ترک کرده و نمی دانند چه جاذبه هایی را از دست می دهند. اینجاست که ضعف معرفی نشدن کامل ظرفیت های گردشگری کرمان بیش از پیش به چشم می آید.

اما مسئولان استان کرمان می گویند برای افزایش ماندگاری مسافران گذری در این استان برنامه ریزی کرده اند و قرار است در شهرستان های ورودی استان مانند «انار» و «رفسنجان» با ارائه برنامه ها و بهره گیری از ظرفیت تبلیغات دیجیتال، گردشگران را به عمق استان فرا بخوانند تا از این طریق چند روزی بیشتر میزبان مسافران نوروزی باشند.

برنامه ریزی برای افزایش ماندگاری مسافران در کرمان

مشاور امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: معرفی جاذبه های گردشگری استان از جمله وظایف ذاتی اداره کل میراث فرهنگی است. باید تلاش کنیم به جای اینکه مسافران به سمت سایر استان ها گسل شوند، ماندگاریشان در استان کرمان افزایش پیدا کند.

محمدحسین تجلی ادامه داد: باید در «انار» به عنوان یکی از شهرستان های ورودی استان امکانات معرفی جاذبه های کرمان را متمرکز کنیم. در این زمینه دو اقدام انجام شده است؛ یک اقدام در اختیار قرار دادن بروشورها و نقشه های استانی است برای این منظور راهنمایانی که اشراف کامل به جاذبه های گردشگری استان کرمان دارند، مسافران را راهنمایی می کنند.

امسال تبلیغات دیجیتالی در ورودی استان انجام می شود که از طریق کد «کی. یو. آر» و ارائه کتاب های دیجیتال است

وی گفت: علاوه بر این امسال تبلیغات دیجیتالی در ورودی استان انجام می شود که از طریق کد «کی. یو. آر» و ارائه کتاب های دیجیتال است. به محض اینکه مسافران وارد استان کرمان می شوند، پیام خوشامدگویی برای آنها ارسال می شود و آنها را به بازدید از جاذبه های گردشگری دعوت می کنیم.

تجلی گفت: مسافران با دریافت پیام خوش آمدگویی می توانند از طریق ابتدایی ترین تلفن های همراه اطلاعات دیجیتال را دریافت کنند و از فیلم ها و عکس هایی که در داخل کتاب دیجیتال است، استفاده کنند.

مشاور امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: شهرستان انار ظرفیت های خوبی در زمینه گردشگری دارد که می توان به گردشگری کشاورزی، تاریخی و فرهنگی اشاره کرد. با توجه به اینکه انار جزو شهرستان های ورودی استان کرمان است سرمایه گذاری در زمینه مجتمع های گردشگری و سایر خدمات جاده ای می تواند مفید باشد.

تجلی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده با همکاری فرماندار انار کارهای خوبی در این زمینه انجام شود.

وی همچنین گفت: رفسنجان از شهرستان های فعال استان کرمان در زمینه گردشگری است. این شهرستان به دلیل قابلیت هایی که که از لحاظ طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارد، می تواند ماندگاری مسافران در سطح استان کرمان طی نوروز تا دو الی سه شب را افزایش دهد.

تجلی اظهار کرد: علاوه بر عمارت بسیار زیبای حاج آقا علی، دره راگه به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه شناخته می شود و امروزه تمامی طبیعت گردانی که در سطح کشور به صورت حرفه ای کار می کنند این دره را به عنوان یکی از مقاصدشان در نظر می گیرند.

وی با اشاره به قابلیت های گردشگری و سوغات متنوع رفسنجان افزود: این شهرستان مردم مهمان نوازی دارد و تعداد راهنمایان گردشگری آن بسیار زیاد است. مجموع این مسائل نوید آن را می دهد که اکثر مهمانان نوروزی که از شمال استان کرمان وارد استان می شوند در شهر رفسنجان حداقل دو شب اسکان داشته باشند.

راه اندازی تور معدن؛ ظرفیت گردشگری جدید در رفسنجان

فرماندار رفسنجان در گفتگو با بازار با اشاره به آمادگی پارک های رفسنجان برای اسکان مسافران نوروزی اظهار کرد: هتل ها و مهمان سرا هم آمادگی لازم را دارند.

حسین رضایی ادامه داد: راهنمای رفسنجان در قالب هزار نسخه کاتالوگ چاپ و در اختیار مسافران قرار می گیرد. رفسنجان دارای ۳۰۰ اثر تاریخی است که از این تعداد ۷۰ اثر ثبت ملی شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۵ اثر میراث ناملموس در رفسنجان افزود: نمایشگاه دائمی صنایع دستی در خانه تاریخی حاج آقا علی رفسنجان برپا می شود.

رضایی از برنامه ریزی جامع برای میزبانی از مسافران خبر داد و عنوان کرد: از ۲۵ اسفند شهرستان رفسنجان آماده پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی است.

وی گفت: امسال در برنامه ای جدید تور معدن را برای اولین در رفسنجان راه اندازی خواهیم کرد. مجتمع مس سرچشمه به عنوان یکی از بزرگترین معادن روباز دنیا یکی از ظرفیت ها در این زمینه است و گردشگران می توانند از زیبایی های این معدن بهره لازم را ببرند.

هدایت مسافران گذری به عمق استان کرمان

فرماندار انار در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه ورودی اصلی استان کرمان، شهرستان انار است که ۲۳ استان را از شمال و شمال غرب برای سفر به جنوب و جنوب شرق کشور پوشش می دهد، اظهار کرد: زمان اوج سفر به مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور از ۱۰ اسفند آغاز می شود.

محسن صالحی با اشاره به تشکیل ۱۰ کمیته تسهیلات نوروزی افزود: در نظر داریم با توزیع بروشورها و انجام تبلیغات دیجیتال بین خیل عظیم مسافران نوروزی که گذری از انار عبور می کنند و قصد سفر به بندرعباس و میناب را دارند آن ها را به عمق استان کرمان جذب کنیم. در واقع قصد داریم مسیر مسافران بعد از انار به سمت رفسنجان و کرمان سوق دهیم و سپس از سمت جیرفت و کهنوج رهسپار بندرعباس شوند. البته برای تحقق این هدف نیاز است میراث فرهنگی تلاش بیشتری در زمینه معرفی جاذبه های فرهنگی انجام دهد.

هر سال مسافران صرفا برای یک شب استراحت در انار اقامت می کردند و سپس راهی بندرعباس می شدند و عملا استان کرمان نادیده گرفته می شد؛ امیدواریم با این اقدامات حضور مسافران و ماندگاری آنها در عمق استان کرمان افزایش یابد

وی گفت: هر سال مسافران صرفا برای یک شب استراحت در انار اقامت می کردند و سپس راهی بندرعباس می شدند و عملا استان کرمان نادیده گرفته می شد؛ امیدواریم با این اقدامات حضور مسافران و ماندگاری آنها در عمق استان کرمان افزایش یابد.

اما مساله ای نباید از آن غافل شد، این است که مسافران اغلب از پیش برنامه های سفر و اسکان خود را تعیین کرده اند و در دقایق آخر به سختی می شود نظر کسی که در استانی دیگر برای مدت زمانی معین مکانی را برای اسکان رزرو کرده است، تغییر داد. شاید بهتر باشد برنامه ریزی به گونه ای صورت گیرد که ظرفیت های کرمان پیش از تصمیم گیری و عزیمت مسافران انجام شود.

کد خبر: ۲۱۱٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha