۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
کمبودهای دارویی برای ۱۴۰۲ برطرف می شود؟ | داروسازان همچنان در پیچ و خم تامین نقدینگی
بازار گزارش می دهد

کمبودهای دارویی برای ۱۴۰۲ برطرف می شود؟ | داروسازان همچنان در پیچ و خم تامین نقدینگی

عدم پرداخت تسهیلات وعده شده از سوی بانک های عامل به شرکت های داروسازی منجر به افزایش هزینه های تولید و ناتوانی آن ها در تامین مواد اولیه شده است.   

بازار؛ گروه صنعت: هرچند نسبت به ماه های گذشته از اوج کمبودهای دارویی کاسته شده است؛ اما با ادامه دار بودن چالش کمبود نقدینگی بعد از حذف ارز ترجیحی و عدم تحقق وعده بانک های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی، فعالیت شرکت های داروسازی هنوز به روزهای قبل از اجرای طرح دارویار برنگشته است.

از این رو علی رغم اینکه تامین دارو نسبت به ماه های گذشته کمی بهتر شده است اما باز هم بیم آن می رود که بعد از شروع سال ۱۴۰۲ و با افزایش هزینه ها روند تولید دوباره دشوار و کمبودها پدیدار شود.

کمبودهای نگران کننده دارویی بر می گردد؟

در رابطه با چالش های پیش روی صنعت داروسازی محسن کردی، مدیر عامل شرکت داروسازی روز دارو به بازار گفت: در حال حاضر مهمترین چالش صنعت داروسازی تامین نقدینگی است؛ چرا که با توجه به رشد قیمت مواد اولیه از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ارز نیمایی، ‌ هزینه های تا حد قابل توجهی افزایش یافته است. همچنین علی رغم کاهش جزئی نرخ ارز، همچنان ارز آزاد گران تر از چند ماه گذشته است و همین مساله باعث افزایش بیشتر هزینه های تولید به ویژه در حوزه بسته بندی می شود.

بدون تسهیلات وعده شده برای صنعت دارو،‌ ادامه تولید دارو دشوار است

وی اضافه کرد: در حال حاضر به زمانی رسیده ایم که باید فکری اساسی برای تامین نقدینگی صنعت دارو شود؛ چرا که بارها نامه های متعددی از وزارت بهداشت و معاون اول رئیس جمهور برای تخصیص تسهیلات به صنعت دارو از طریق بانک ها به بانک مرکزی ارسال شده اما متاسفانه هنوز اقدامی در این راستا نشده است.

این داروساز ادامه داد: به عنوان مدیرعامل یک شرکت داروسازی هنوز نتوانسته ام هیچ وامی از بانک ها دریافت کنم و شرایط برای ادامه فعالیت بسیار دشوار شده است؛ چرا که در خرید مواد اولیه و اقلام مواد اولیه دچار مشکل جدی هستیم. از این رو انتظار داریم بالاخره تمهیداتی اندیشیده شود تا بتوانیم این خلا نقدینگی را پر کنیم. در غیر این صورت به طور حتم در آینده نزدیک برخی از اقلام دارویی دچار کمبود می شوند.

احتمال بروز دوباره کمبودها این بار در داروهای بیمارستانی

در خصوص احتمال بروز دوباره کمبودهای دارویی محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز طی نامه ای به رئیس جمهور از احتمال افزایش دوباره کمبودهای داروها به ویژه داروهای بیمارستانی در آینده نه چندان دور خبر داده است.

مطالبات سررسید شده کارخانه های داروسازی از بیمارستان‌ های دولتی و سایر بخش‌ های دولتی و نیمه‌ دولتی به بیش از ۸.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است

در این رابطه وی اضافه کرد: مطالبات سررسید شده کارخانه های داروسازی از طریق شرکت‌ های توزیعی از بیمارستان‌ های دولتی زیر مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر بخش‌ های دولتی و نیمه‌ دولتی به بیش از ۸.۲ هزار میلیارد تومان رسیده که عمده آن مربوط به داروهای حیاتی و بیمارستانی است. همین موضوع باعث شده کارخانه های تولید دارو امکان خرید ارز برای تامین مواد اولیه را نداشته باشند و موجودی فعلی مواد اولیه در حال اتمام یا در حداقل ممکن باشد.

از طرفی تاخیر دنباله دار سازمان برنامه و بودجه کشور در تخصیص اعتبارات باعث تاخیر دانشگاه های علوم پزشکی در پرداخت مطالبات شرکت های دارویی شده است. بر این اساس به اعتقاد عبده زاده عدم رفع به موقع مشکلات پیش آمده و کم توجهی به این موضوع نه تنها پیامدهای سختی برای حوزه سلامت کشور دارد بلکه همانطور که اشاره شد ممکن است باعث بروز کمبودها در بیمارستان ها شود. اتفاقی که شاید جبران آن بخصوص در زمان کوتاه ممکن نباشد.

کمبودهای دارویی ۱۴۰۱ برطرف نشده

همانطور که اشاره شد تشدید کمبودهای دارویی در ماه های آینده و ادامه چالش کمبود نقدینگی و ناتوانی داروسازان در تامین مواد اولیه بخصوص بعد از فروردین ماه پیش رو و افزایش هزینه های تولید با بالارفتن هزینه های دستمزد و غیره دور از انتظار نیست. البته همین حالا هم هنوز تمام کمبودهای دارویی برطرف نشده است. حسن کربکندی عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان در این رابطه گفت: هنوز کمبودهای دارویی در حوزه اسپری های تنفسی به طور کامل برطرف نشده است و بعید نیست در ماه های آینده شاهد کمبودهای بیشتری در حوزه درمان باشیم.

تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه ها و عدم بازگشت نقدینگی به زنجیره تولید به کمبودهای دارویی دامن می زند

وی اضافه کرد: درحال حاضر بزرگترین چالش این صنعت کمبود نقدینگی، عدم پرداخت به موقع شرکت های بیمه به داروخانه ها و شرکت های پخش و در نتیجه عدم بازگشت پول است. همین مسائل باعث شده قدرت تاب آوری داروسازان با حد قابل توجهی کاهش دهد.

کربکندی ادامه داد: همانطور که می دانید بودجه ای برای سال ۱۴۰۲ نیز برای نظام سلامت در نظر گرفته شده است نیز کافی نیست و نمی تواند نیاز صنعت دارو را پوشش دهد. بنابراین آینده این حوزه نگران کننده است.

کد خبر: ۲۱۱٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha