۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
ورق گرم چیست؟ انواع ورق های گرم و کاربردهای هرکدام

ورق گرم چیست؟ انواع ورق های گرم و کاربردهای هرکدام

ورق گرم یا همان ورق نورد گرم، از جمله محصولات فولادی است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. این نوع ورق از غلتک‌های نورد و تحت دمای بالا عبور داده می‌شود و به روش نورد گرم تولید می‌شود.

به گزارش بازار، ورق گرم یا همان ورق نورد گرم، از جمله محصولات فولادی است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. این نوع ورق از غلتک‌های نورد و تحت دمای بالا عبور داده می‌شود و به روش نورد گرم تولید می‌شود.  

تولید این نوع ورق دقیقاً برعکس تولید ورق سرد، در دمای بالا است و باتوجه‌به روش ساخت و مشخصات ظاهری آن، کاربردهای متفاوتی دارد.  

فرایند تولید ورق گرم، به انگلیسی hot rolling گفته می‌شود و عملیاتی است که در آن شمش‌های فولادی به شکل تختال یا اسلب وارد خط تولید می‌شوند و با دمایی حدود ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، منعطف و شکل‌پذیر می‌شوند. بعد از آن، تا زمانی که ضخامت ورق گرم به حد موردنظر برسد، از غلتک‌های مختلف عبور داده می‌شود.  
از جمله مهم‌ترین ورق های گرم می‌توان به ورق st۳۷ و st۵۲ اشاره کرد که برای خرید ورق st۵۲ می‌توانید با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.  

ویژگی های ورق گرم

ورق گرم در دو نوع صنعتی و معمولی در بازار موجود است که هرکدام، از آلیاژهای مختلف ساخته شده‌اند. به همین دلیل ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی متفاوتی با یکدیگر دارند. همین تفاوت آلیاژهای به‌کار رفته در ورق، روی قیمت ورق گرم در بازار تأثیر گذاشته است.

همان‌طور که گفته شد ورق گرم بعد از تولید، تحت فرایند سردسازی قرار می‌گیرد و طی آن پوسته‌هایی در سطح ورق ایجاد می‌شود. برای ازبین‌بردن این پوسته‌ها، از عملیات سمباده زنی و اسیدشویی استفاده می‌شود؛ اما باز هم ظاهر مطلوبی نخواهند داشت.

ویژگی‌های فنی ورق گرم شامل موارد زیر می‌شود:

  • قیمت کمتر نسبت به دیگر انواع ورق
  • استفاده از ورق گرم در ساختمان‌سازی، خودروسازی، کشتی‌سازی و ... 
  • ضخامت متغیر از ۱.۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر

انواع ورق های گرم

انواع ورق گرم

ورق‌های گرم در بازار، انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از معروف‌ترین آنها اشاره می‌شود:

ورق st۳۷

ورق st۳۷، ورقی گرم از آلیاژ فولاد ساختمانی st۳۷ است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. این ورق که در بازار، اغلب با نام ورق سیاه شناخته می‌شود، تقاضای بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است. ورق سیاه st۳۷، در انواع شیت فابریک کارخانه، رول و برش خورده به بازار عرضه می‌شود.

ورق st۵۲

ورق st۵۲ از پرکاربردترین ورق‌های آلیاژی در ساختمان‌سازی و صنایع دیگر محسوب می‌شود که حرف st آن به کاربرد فولاد  st۵۲ در مصارف ساختمانی اشاره دارد و عدد ۵۲ آن نشان‌دهنده استحکام کششی ورق در واحد کیلوگرم بر مترمربع است.  

دوام و استحکام ورق st۵۲ نسبت به ورق st۳۷ بیشتر است، به همین دلیل قیمت آن نیز بالاتر است.  
ورق st۵۲ در ابعاد مختلف در بازار موجود است و به‌صورت معمول در ضخامت بین ۳ تا ۹۰ میلی‌متر تولید می‌شود. البته باید گفت که این ورق در ابعاد مورد نیاز هم قابل سفارش است.  

ورق a۵۱۶ 

این ورق یکی از ورق‌های آتش‌خوار یا مخزنی است که از مهم‌ترین گریدهای آن در بازار با نام ورق a۵۱۶ gr۷۰ نیز معروف است که تحت استاندارد ASTM تولید می‌شود.  
علاوه‌بر ورق a۵۱۶ در گریدهای ۶۵، ۶۰، ۵۵ نیز در بازار موجود است که ویژگی‌های هر یک از گریدها به شرح زیر است:

  • گرید ۷۰؛ بهترین، باکیفیت‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع ورق با مقاومت کششی بسیار بالا
  • گرید ۶۵؛ بیشترین کاربرد در صنایع مختلف 
  • گرید ۶۰؛ خاصیت جوش‌پذیری و چقرمگی بالا
  • گرید ۵۵؛ ورقی با کربن کمتر نسبت به سایر گریدها

ورق ck۴۵

ورق ck۴۵ یکی از انواع ورق‌های ضدسایش است که در سه نوع مختلف در بازار وجود دارد. این ورق از جنس فولاد کربن متوسط است و در بازار به ورق آلیاژی و ورق ضدسایش معروف است.
ورق ck۴۵ به دلیل اینکه تحت فرایند سخت‌کاری سطحی با کربن قرار گرفته است، در مواردی که نیاز به‌سختی سطحی بالایی است، از این ورق استفاده می‌شود.  

ورق اسید شویی

ورق اسید شویی نوعی کالای فولادی است که از ورق سیاه تولید می‌شود و در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ورق باید سطحی صاف و کیفیتی بالا داشته باشد.  
ورق اسید شویی در گریدهای مختلف  STW۲۲، SW۲۲، STW۲۴، STW۳۷، DD۱۳، SS۱۱، SAPH۴۴۰  و ST۲۲  تولید و به بازار عرضه می‌شود.  

ورق اسید شویی، ظاهری مشابه به ورق روغنی دارد. ورق اسید شویی با ضخامت‌های متنوع ۱.۵ تا ۶ میلیمتر تولید می‌شود و در ابعاد معمول ۲۰۰۰×۱۰۰۰ میلیمتر و ۲۵۰۰×۱۲۵۰ میلیمتر خریداری می‌شود. ضمن اینکه امکان برش این ورق در سایزهای سفارشی نیز وجود دارد.  

ورق ۱۷mn۴

ورق ۱۷mn۴، یکی دیگر از پرکاربردترین ورق‌ های سیاه است که در بازار به‌عنوان ورق آتش‌خوار یا مخزنی معروف است و مقاومت بالایی در برابر فشار، بخار و دمای بالا دارد. همین امر قیمت ورق ۱۷mn۴ را نسبت به ورق‌های دیگر متفاوت کرده است.  
از جمله کاربردهای این ورق در ساخت دیگ بخار، مخازن تحت‌فشار و لوله‌های انتقال مایعات داغ و ... اشاره کرد.  

انواع ورق گرم

سایر انواع ورق گرم

ورق های گرم در انواع دیگری نیز وجود دارند که در ادامه آنها را مورد بررسی مختصر قرار می‌دهیم:

ورق گرم HB

این ورق از نوع ورق‌هایی است که دارای سطح فلس‌دار است. در برخی از موارد هنگام سردکردن این ورق، تغییری در شکل مستطیلی آن ایجاد می‌شود. ضخامت این نوع ورق در حدود ۴ میلی‌متر و عرض آن در دو سایز ۱۲۰۰ و ۱۲۵۰ میلی‌متر است.  

ورق گرم HC

ضخامت تولید شده این ورق معمولاً ۵ و ۶ میلی‌متر و در چهار گرید ۱۳۰۰، ۱۳۵۰، ۱۴۰۰ و ۱۴۵۰ است.  

ورق HR

HR در واقع نماد بورس کالا است و اشاره به سبد کالایی حاوی دو نوع ورق HB و HC است. معمولاً نوردکاران و پروفیل سازان که به انواع ورق در ضخامت‌های مختلف نیاز دارند، از این نوع سبد کالایی استفاده می‌کنند.  

تفاوت ورق گرم و سرد

متفاوت‌بودن روش تولید، از اصلی‌ترین فرق‌های ورق گرم و سرد محسوب می‌شود. همین موضوع باعث تأثیر مستقیم در خواص، ویژگی‌ها و کاربرد آنها شده است. اما به‌طورکلی تفاوت ورق گرم و سرد را می‌توان باتوجه‌به موارد زیر بررسی کرد:

  • کاربرد
  • ضخامت
  • قیمت نهایی
  • خواص مکانیکی
  • روش تولید 
  • کیفیت ظاهری

کارخانه های تولید کننده ورق گرم

چندین کارخانه در ایران ورق گرم فولادی تولید می‌کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • مجتمع فولاد سبا 
  • فولاد اکسین خوزستان 
  • فولاد کاویان 
  • فولاد گیلان

ورق گرم فولاد مبارکه، یکی از معروف‌ترین و مرغوب‌ترین ورق‌های گرم تولید شده در ایران است. کارخانه فولاد مبارکه علاوه بر ورق گرم، ورق سرد، ورق اسیدشویی و ... را نیز به‌صورت شیت و رول تولید می‌کند.

کارخانه های تولید کننده ورق گرم

سخن پایانی

کیفیت و ضخامت ورق گرم موجود در بازار، متفاوت است. استحکام و ویژگی‌های ورق گرم، کاربرد آنها را متفاوت می‌کند. توصیه می‌کنیم قبل از خرید، نیاز خود را به طور کامل بررسی کنید و باتوجه‌به آن اقدام به خرید کنید.  

بازرگانی فولاد آیرومارت تمامی مقاطع فولادی خود را اعم از تیرآهن، ورق، میلگرد، نبشی و ناودانی، کالاهای استیل و فلزات رنگی، گریتینگ، پالت فلزی و ... را با ارائه گواهی تضمین اصالت و کیفیت کالا در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.  

همچنین به‌منظور رفاه حال مشتریان خود، این امکان را فراهم کرده است که بتوانند خرید خود را به‌صورت اعتباری و چکی انجام دهند.  
برای مشاوره و خرید ورق گرم می‌توانید با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید. همچنین برای استعلام روزانه قیمت تمامی محصولات فولادی، استیل، آلومینیومی و ... کافیست به وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com مراجعه نمایید و قیمت امروز این کالاها را ببینید.  

کد خبر: ۲۱۱٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha