۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
ارزیابی و ارایه تمهیدات مهندسی برای پایدارسازی و حفظ ایمنی خطوط ریلی
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد

ارزیابی و ارایه تمهیدات مهندسی برای پایدارسازی و حفظ ایمنی خطوط ریلی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از انجام ارزیابی‌ها و ارایه تمهیدات مهندسی برای پایدار سازی و حفظ امینی خطوط ریلی توسط آن مرکز بر اساس وظایف و تکالیف قانونی، خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با مروری بر فعالیت‌های مرکز در خصوص کاهش مخاطرات فرونشست در برخی از مدهای حمل و نقلی در بیان جزئیات فعالیت‌های میدانی و پژوهشی انجام شده، گفت: ارزیابی مخاطرات فرونشست زمین با توجه به فروریزش‌های ناگهانی در اثر ایجاد حفره‌ها و شکاف‌های زیرسطحی در برخی از خطوط ریلی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه این ارزیابی‌ها با دستور وزیر راه و شهرسازی و با هشدارهایی که توسط سازمان نقشه‌برداری ارایه شده بود انجام شد، افزود: مرکز ضمن انجام ارزیابی‌های میدانی نسبت به برگزاری چندین جلسه و سمینار آموزشی برای کاهش مخاطرات فرونشست در مسیر خطوط ریلی اقدام کرد و گزارش‌های تدوین شده به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ارایه شد.

بیت‌اللهی برخی از نتایج مطالعات فرونشست را در مسیر خطوط ریلی عنوان کرد و توضیح داد: در خطوط ریلی تهران به مشهد در محدوده ورامین، زون خطر برجسته وجود دارد. همچنین در مسیر خطوط ریلی نزدیک به اسلامشهر نیز فرونشست ایجاد شده که احتمال بروز خطر در این منطقه نیز هشدار داده شده است.

وی افزود: خطوط ریلی مسیر راه‌آهن اصفهان-شیراز در دشت مهیار اصفهان به دشت تحت تاثیر فرونشست است و شکاف‌های بزرگ و جابه‌جایی افقی و عمودی در آن ایجاد شده است که با توجه به مجاورت این منطقه فرونشستی با خطوط ریلی و خطوط انتقال نیرو توجه به آن حائز اهمیت است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین از علائم فرونشست در استان زنجان و شهر ابهر در نزدیکی خطوط ریلی خبر داد و با اعلام اینکه تمامی گزارش ها تدوین و ارایه شده است، گفت: در مسیر راه آهن صوفیان به بندر شرفخانه در مجاورت دریاچه ارومیه علائم فرونشست نمایان شده و شکاف ها در سطح زمین با آثاری بر یک پل ریلی مشاهده و ارزیابی و ثبت شده است.

وی افزود: بررسی‌های فرونشست در مسیر راه‌آهن تهران به مشهد در استان سمنان و همینطور در محدوده استان خراسان رضوی در سمت نیشابور و برخی مناطق دیگر نشان می‌دهد که یکی از نقاطی که می‌تواند به عنوان نقاط ناایمن از نظر تردد ریلی مطرح شود همان نقاطی است که آثار فرونشست در آنها ظاهر شده و احتمال فروریزش و بروز سوانح داده می شود.

بیت‌اللهی تصریح کرد: در مسیر خطوط ریلی با توجه به گستردگی آنها زون‌های فرونشستی وجود دارد که احتمال خطر گروه سوانح و حوادث را می‌دهیم و بنابراین توجه به ارایه راهکارهای مهندسی و کاهش مخاطرات ضرورت دارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تجربیاتی در زمینه لحاظ نمودن تمهیدات مهندسی برای پایدارسازی و حفظ ایمنی خطوط ریلی به دست آورده و در برخی موارد به کار گرفته است. بنابراین پیشنهاد ما این است که این اقدامات در دستور کار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

وی با یادآوری اینکه بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران وظایفی را در خصوص فرونشست و گسل برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نهاده است گفت: مقرر شده تا گزارش‌های زون‌های فرونشستی و مخاطراتی که برای مدهای حمل و نقل و همچنین مسکن و شهرسازی به همراه دارد طی گزارشی به وزیر راه و شهرسازی ارایه شود.

کد خبر: ۲۱۱٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha