۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
رشد بازارهای مالی در پی ورشکستگی بانک های آمریکا| نکاتی که پیش از سرمایه گذاری باید بدانیم
بازار بررسی کرد؛

رشد بازارهای مالی در پی ورشکستگی بانک های آمریکا| نکاتی که پیش از سرمایه گذاری باید بدانیم

اگرچه طی روزهای گذشته شاهد رشد چشمگیر در بازارهای مالی همچون طلا و ارزهای دیجیتال در پی دومینوی ورشکستگی بانک های آمریکایی بوده ایم، اما پیش از سرمایه گذاری نکات مهمی را باید مد نظر قرار داد.

بازار؛ وحید پورتجریشی: ورشکستگی دومینو وار بانک های آمریکایی طی روزهای گذشته که از فروپاشی «سیلور گیت» آغاز شده و پس از ورشکستگی «سیلیکون ولی بانک» اکنون به بانک های محلی کشیده شده، منجر به شکل گیری نوسان بعضا شدید در بازارهای مالی شده است.

علیرغم سخنرانی «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده در همین خصوص و ارائه تضمین های قانونی برای امنیت سپرده سرمایه گذاران در بانک های این کشور، اکنون ترس شدیدی در میان سپرده گذاران حاکم شده است.

Citigroup is fined $400 million over 'longstanding' internal problems. -  The New York Times

بسیاری از سپرده گذاران اکنون نسبت به توانایی بانک ها نسبت به بازپرداخت اصل سپرده آنها ابراز تردید کرده و در حال برون کشیدن مبالغ سپرده خود ار بانک ها هستند.

در همین حال، سه بانک بزرگ آمریکا یعنی سیتی بانک (CitiBank)، بانک آو اَمِریکا (BA) و چیس (Chase)، سیگنیچر (Signature) که همگی متعلق به هلدینگ بزرگ بانکی «جی پی مورگان» هستند نیز در معرض مخاطرات جدی ناشی از برون کشیدن سرمایه سپرده گذاران قرار دارند. این وضعیت برای سیتی بانک وخیم تر به نظر می رسد؛ چراکه اکثر سرمایه داران بزرگ آمریکا در این بانک سرمایه گذاری کرده اند که در صورت خروج این میزان دارایی، ورشکستگی سیتی بانک نیز قطعی خواهد بود.

نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت سیاست های فدرال رزرو

اکثر کارشناسان معتقدند دلیل رخداد این ورشکستگی، سیاست های جنگ طلبانه فدرال رزرو آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی است. مدیران بانک ها معتقدند با توجه به رکود شکل گرفته در اقتصاد آمریکا، امکان بازپرداخت سود بیشتر به سپرده گذاران برای آنها وحجود ندارد؛ چراکه اساسا محل سرمایه گذاری مطمئن و سودزا برای این حجم از دارایی بانک ها وجود نداشته و لذا، سود در گردش سرمایه نیز تا حد زیادی کاهش یافته است.

رشد بازارهای مالی در پی ورشکستگی بانک های آمریکا| نکاتی که پیش از سرمایه گذاری باید بدانیم

این در حالیست که علاوه بر بانک های آمریکایی، بسیاری از بانک ها وشرکت های بین المللی جهان که مبالغ قابل توجهی در بانک های ایالات متحده سرمایه گذاری کرده اند نیز اکنون در معرض خطر ورشکستگی قرار گرفته اند.

به عنوان مثال، نشریه داروسازی کره ای «کوریا بایومدیکال ریویو» از احتمال ورشکستگی چند شرکت داروسازی این کشور که دارای حساب های بانکی فعال در بانک سیلیکون ولی (SVB) بوده اند خبر داده است. همچنین ارزش سهام اکثر بانک های آمریکا از روز دوشنبه روندی نزولی به خود گرفته که ناشی از خروج قابل توجه سرمایه از این بانک ها است.

تاثیر ورشکستگی بانک های آمریکا روی بازارهای مالی

اکنون مهمترین موضوع پیش روی سرمایه گذاران جهانی، وضعیت سهام های بین المللی و بازارهای مالی مختلف از جمله طلا، ارزهای دیجیتال، نقره و حتی نفت و فلزات اساسی است. لذا باید دید که این ورشکستگی چه نوع آثاری روی بازارهای مختلف خواهد داشت؟ آیا باعث رشد آنها خواهد شد یا برعکس، باید شاهد ریزش تمامی بازارها درست مانند رخداد مشابه در سال ۲۰۰۸ باشیم.

برای بررسی این موضوع باید بدانیم که نمی توان نگاهی مطلق را در تحلیل تاثیر این ورشکستگی روی بازارها داشت. ظاهر امر این است که به صورت طبیعی، خروج سپرده سرمایه گذاران دتر بانک های آمریکا به سمت بازاراهای مالی سرازیر خواهد شد. دقیقا به همین دلیل، بازارهای مختلفی همچون طلا و ارزهای دیجیتال طی روزهای اخیر شاهد رشد بسیار خوبی بوده اند.

رشد بازارهای مالی در پی ورشکستگی بانک های آمریکا| نکاتی که پیش از سرمایه گذاری باید بدانیم

اما پیش از سرمایه گذاری روی بازارهای مالی در زمان فعلی باید به چند نکته نیز توجه داشت:

۱)روند کلی اقتصاد جهانی همچنان در حالت نزولی بوده و در بهترین شرایط می توان گفت که نوعی رکود بر بازار حاکم است. لذا بهتر است افزایش اخیر قیمت در بازارهایی چون طلا و ارزهای دیجیتال را ناشی از شوک وارد آمده از طریق موضوع ورشکستگی بانک های آمریکایی دانست. پس بهتر است در صورت گشودن پوزیشن های معاملاتی لانگ، با احتیاط عمل کرده و فعلا به دنبال جهش در قیمت ها تا تغییرات کلان در بازارهای مالی نباشیم.

۲)توجه داشته باشید که بانک های آمریکایی تنها به عنوان بانک های محلی و ملی عمل نمی کنند. بلکه همانطور که گفته شد، بسیاری از شرکت های بزرگ جهان در این بانک ها سرمایه های سنگینی دارند که ادامه دومینوی ورشکستگی می تواند منجر به ورشکستگی بسیاری از این شرکت ها نیز شود.

۳)به همین دلیل، صبح روز سه شنبه، ارزش سهام بسیاری از شرکت های خارجی و حتی شاخص بورس های بزرگ آسیایی چون «نیکئی» ژاپن با ریزش بالای ۲.۵ درصد روبرو شدند. پس حتما پیش از هرگونه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا بروس های خارجی حتما میزان ارتباط آن شرکت با پروژه با بانک های آمریکایی را در پروفایل شرکت رصد و بررسی نمایید.

۴) در میان انواع دارایی های قابل سرمایه گذاری در بازار، طلا همچنان گزینه مطمئن تری به نظر رسیده که همواره در جهان مخالف سیستم بانکی حرکت می کند. لذا افزایش قیمت طلا به بالای ۱۹۰۰ دلار طی روزهای آتی محتمل است. پس این فرصت را از دست ندهید. البته همواره قانون خرید در کف و فروش در سقف به ویژه در تحلیل های تکنیکال «کانالی» را نیز رعایت نموده تا متضرر نشوید.

۵)اگرچه برخی بازارهای مالی طی روزهای اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده اند؛ اما همواره در زمان هایی که بازارها دچار نوسان و تلاطم شددی هستند، احتمال تله گاوی را نیز در تحلیل های خود در نظر داشته باشید. این امکان وجود دارد که پیش از ریزش شدید بازارها، گاوها بخواهند دارایی های در دست خود را با قیمت بالا به فروش رسانده و پس از آن شاهد ریزش سنگین بازار خواهیم بود. پس به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال، هیچگاه در زمان پامپ شدید قیمت، خرید نکرده و توجه داشته باشید که پامپ ها صرفا موقعیت های مناسبی برای فروش هستند و نه خرید.

کد خبر: ۲۱۱٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha