۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
از سال ۹۶ تاکنون ۱۶ مالک برای تغییر کاربری سینمای خود درخواست داده‌اند
هشدار درباره تغییر کاربری سالن‌های سینما؛

از سال ۹۶ تاکنون ۱۶ مالک برای تغییر کاربری سینمای خود درخواست داده‌اند

در حالی که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۸۴ درصد شهرهای کشور سالن سینما ندارند از سال ۹۶ تا کنون ۱۶ مالک سینما متقاضی تغییر کاربری سینمای خود شده‌اند که برای ۸ مورد مجوز صادر شده است.

به گزارش بازار، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره واکاوی مسئله تغییر کاربری سالن‌های سینما آورده است درحال حاضر در سطح کشور ۳۵۰ سینما با ۷۱۰ سالن نمایش (هر سالن یک پرده) فعال برای نمایش فیلم وجود دارد. با این حال از مجموع ۱۲۲۱ شهر در کشور، تنها ۱۹۳ شهر دارای سالن سینما هستند. به عبارتی حدود ۸۴% از شهرهای کشور سالن نمایش فیلم ندارند. آمار سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰) نیز نشان می‌دهد در ایران برای هر ۱۲۷ هزار نفر یک سالن نمایش فیلم وجود دارد. این در حالی است که در کشور امارات برای هر ۱۶ هزار نفر، در کره جنوبی برای هر ۱۷ هزار نفر، در آمریکا و کانادا برای هر ۸ هزار نفر و در فرانسه برای هر ۱۱ هزار نفر یک سالن نمایش فیلم وجود دارد.

تحت تأثیر کرونا تعداد مخاطبان سالن‌های سینما در ایران از ۳.۲۶ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ به ۲.۷ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ کاهش یافت. طبق اعلام سازمان سینمایی از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۶ مالک سینما متقاضی تغییر کاربری سینمای خود بودند که برای ۸ تقاضا مجوز انحلال سینما صادر شد. در مقابل ۳۳ مجوز برای بهره‌برداری از سینماهای جدید در سطح کشور صادر شده است. با وجود حاد نبودن مسئله تغییر کاربری، اما در شرایطی که دسترسی به فضاهای فرهنگی به صورت خاص سینما وضعیت مطلوبی ندارد، خرابی هر سالن یا انحلال هر سینما به معنای از دست دادن بخشی از زیرساخت‌های فرهنگی کشور است.

لذا مرکز پژوهش‌های مجلس با هدف سرعت بخشیدن به روند ساخت در برابر انحلال پیشنهاد کرده، ماده (۱۶۱) قانون برنامه سوم توسعه که ذیل ماده (۱۰۵) قانون برنامه چهارم توسعه نیز تنفیذ شده بود و بر حمایت از ساخت و نوسازی سالن‌ها تأکید داشت، به صورت حکم دائمی درآید.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

کد خبر: ۲۱۱٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha