۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
اصفهان نیازمند تکمیل زیرساخت‌های صادراتی| پتانسیل‌هایی که ناکام مانده است
بازار گزارش می‌دهد؛

اصفهان نیازمند تکمیل زیرساخت‌های صادراتی| پتانسیل‌هایی که ناکام مانده است

اصفهان- ایجاد کارگوی اختصاصی، بندرخشک و زیرساخت هایی که بتواند اصفهان را در زمینه صادرات شکوفا کند امری است که اکنون به عنوان یک ضرورت به شمار می رود.

بازار؛ گروه استان ها: توسعه صادرات بدون زیرساخت های درست معنایی ندارد و گرچه اصفهان به عنوان یکی از کلان شهرهای بزرگ در زمینه صادرات اسم و رسمی دارد اما هنوز نتوانسته به نسبت پتانسیل هایی که دارد از این موضوع به درستی بهره‌برداری کند. یکی از این ضروریات کارگوترمینال است که گرچه در سال ۹۸ به بهره برداری رسید اما خاموش ماند و اکنون دوباره به گفته مسئولان استان قرار است باز به بهره برداری برسد.

از دیگر زیرساخت های ضروری در اصفهان پایانه های خارج از کشور است که به گفته مسئولان تا اکنون سهم استان از کل باری که از این پایانه به خارج کشور و عمدتا به کشور کویت صادر می‌شود کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

به غیر از زیرساخت های ناتمام در اصفهان مشکلات دیگر نیز باعث شده که این استان صنعتی آنطور که باید و شاید نتواند در عرصه صادرات موفق باشد.

عدم ثبات قیمت ارز به تولید ضربه می زند

به گفته صادرکنندگان از جمله مشکلاتی که باعث شده تولید کنندگان و صادرکنندگان اصفهانی نتوانند آن طور که باید و شاید در صادرات موفق باشند مشکلاتی همچون سیاست های ارزی و عدم ثبات ارز، تحریم ها، ارز چند نرخی و غیره است.

به گفته تولید کنندگان هر چند در برخی موارد رشد صادراتی داشته ایم اما موانعی که بر سر راه صادرات وجود دارد باعث شده که ما با یک عقب ماندگی اقتصادی روبرو باشیم تا جایی که هزینه تجارت برای ما ۱۰ الی ۲۰ درصد گران تر از کشورهای همجوار تمام می شود که رقم قابل توجهی است.

به گفته بسیاری از صادرکنندگان برخورد سلیقه ای با بخشنامه های مربوط به صادرات باعث می شود که هر کس برداشت خاصی از آنها داشته باشد. این مساله در گفته های مرتضی شاه میرزایی، هم صدق می کند کسی که اکنون به عنوان یکی از صادرکنندگان نمونه اصفهان شناخته می شود.

وی در گفت و گو با بازار در پاسخ به این سوال که تا برخوردهای سلیقه ای تا چه حد در کاهش یا افزایش صادرات اصفهان موثر است اظهار داشت: یکی از مسائلی که صادرکنندگان با آن روبرو هستند این است که در بحث صادرات، گمرک، یک برداشت دارد و اتاق بازرگانی، برداشت دیگری دارد و همین موضوع صادرکنندگان را با سرگردانی مواجه کرده است.

شاه میرزایی با عنوان مثالی در این زمینه ادامه داد: مثلا گمرکی که در مرز ترکمنستان است کالایی را برای صادرات ممنوع می کند اما صادرات همان کالا در گمرک اصفهان ممنوعیت ندارد.

وی افزود: از طرف دیگر بحث آشنای تحریم هاست، وقتی که زیرساخت های دریافت ارز را نداریم و معادل ریالی دریافت می شود، در اینجاست که دست دلال ها به عرصه صادرات باز می شود.

به خاطر دو نرخی بودن ارز من به عنوان صادرکننده ترجیح می دهم که معادل ریالی را وارد کنم از سویی دیگر به این دلیل که معافیت های مالیاتی برای ما هنوز مشخص نشده و ممکن است مشمول ارزش افزوده شویم این خطر برای ما وجود دارد که صادراتمان فلج شود

این صادرکننده نمونه از دیگر مشکلات صادرکنندگان را اخذ تعهد از صادرکننده در رابطه با مصرف ارز دانست و گفت: به خاطر دو نرخی بودن ارز من به عنوان صادرکننده ترجیح می دهم که معادل ریالی را وارد کنم از سویی دیگر به این دلیل که معافیت های مالیاتی برای ما هنوز مشخص نشده و ممکن است مشمول ارزش افزوده شویم این خطر برای ما وجود دارد که صادراتمان فلج شود.

علی رجالی از دیگر صادرکنندگان نمونه استان اصفهان است که در زمینه تولید موکت فعالیت می کند، او نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: واقعی شدن نرخ ارز می‌توانست زمینه‌های شکوفایی هرچه بیشتر را برای صادرات فراهم کند چرا که بدیهی است که هرچه نرخ ارز بالاتر رود درآمدهای صادراتی افزایش می یابد و صادرات از جذابیت بیشتری برخوردار می‌شود، اما چنین اتفاقی برای تولید کننده نمی افتد چرا که او باید معادل ریالی را دریافت کند و به همین خاطر ترجیح می دهد یا صادر نکند و یا از طریق سیستم بانکی برای دریافت ارز اقدام نکند.

رجالی با اعلام اینکه در سال های اخیر صادرکنندگان با چالش های بسیاری روبرو بودند، اظهار داشت: متاسفانه به خاطر تصمیمات نادرست به جای اینکه واقعی شدن نرخ ارز را در راستای تقویت صادرات به کار ببریم باعث تخریب در امر صادرات شدیم.

وی با با اشاره به بخش‌نامه و توافق‌نامه‌ها در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی نیز تصریح کرد: این بخش نامه ها تولید کنندگان را دچار مشکل کرده است، چرا که از یک طرف با محدودیت کالا مواجه شده اند و از سوی دیگر کارت های بازرگانی نامعتبر که هر شرکت کوچک تولید کننده هم می تواند داشته باشد دست دلالان را به این عرصه باز کرده است و برای من صادرکننده جز ضرر سودی ندارد.

رجالی تاکید کرد: این مساله باعث خواهد شد که بسیاری از صادرکنندگان ترجیح دهند فعالیت های صادراتیشان را متوقف کنند و به همین خاطر باید تشویق هایی به نفع صادرات در نظر گرفته شود.

محصولاتی که از استان های دیگر صادر می شود

در همین رابطه رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه اگرچه اصفهان ظرفیت بالای صادراتی در بخش‌های مختلف دارد، اما به این دلیل که ظرفیت ها و زیرساخت های صادراتی اصفهان چندان محکم نیست به راحتی مشاهده می شود که محصولات صادراتی اصفهان از استان های دیگر صادر می شود.

استان اصفهان با وجود ظرفیت کارگوترمینال و پتانسیل های بالای صادراتی، بیس پروازی باری و اختصاصی خود را ندارد

او با انتقاد بر اینکه متأسفانه استان اصفهان با وجود ظرفیت کارگوترمینال و پتانسیل های بالای صادراتی، بیس پروازی باری و اختصاصی خود را ندارد، گفت: البته اتاق بازرگانی به دنبال ایجاد زمینه‌های پروازهای اختصاصی از اصفهان است و اگر اصفهان بیس پروازی اختصاصی داشت به‌طور قطع ظرفیت صادرات از کارگو ترمینال اصفهان بسیار افزایش می‌یافت.

هم اکنون به گفته مدیرکل گمرک اصفهان، عمده محصولات صادراتی در ۹ ماهه سال جاری شامل چدن آهن و فولاد به میزان ۴۶۴ میلیون دلار با سهم ۴۱ درصدی، محصولات پتروشیمی به میزان ۱۷۴ میلیون دلار با سهم ۱۵ درصدی، محصولات لبنی به میزان ۹۳ میلیون دلار با سهم ۸ درصدی، فرش ماشینی و دستباف به میزان ۹۱ میلیون دلار با سهم هشت درصدی و محصولات از آهن و چدن به میزان ۸۵ میلیون دلار با سهم ۷ درصدی و را به خود اختصاص داده اند.

این میزان صادرات به ۸۹ کشور جهان می رود اما عمده صادرات ایران به کشورهای عراق، پاکستان، ترکیه، ارمنستان و افغانستان است.

رشد ۱۶ درصدی صادرات اصفهان

علی صفر نورالله، صادرکننده نمونه کشوری در گفت و گو با بازار در این رابطه معتقد است: با وجود اینکه در اصفهان فعالیت های زیادی برای توسعه صادرات انجام شده و گفته می شود که میزان صادرات با رشد ۱۶ درصدی روبرو بوده اما با اینهمه تسهیلات گمرگی، زیرساخت های حمل و نقل و حمایت از صادرکنندگان از موضوعاتی است که همچنان مغفول مانده و هنوز بسیاری از فعالان اقتصادی هستند که نیازمند آموزش تجارت بین الملل و فنون مذاکره هستند.

در حال حاضر نمی توان به فعالیت ها و امکاناتی که دولت و اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان دو بخش دولتی و خصوصی برای توسعه صاددر حرات ایجاد کرده اند، نمره قابل قبول و بالایی داد چرا که تجار ایرانی با هزینه بسیار سنگین و سعی و خطا بازار خود را می بینند

وی می افزاید: در حال حاضر نمی توان به فعالیت ها و امکاناتی که دولت و اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان دو بخش دولتی و خصوصی برای توسعه صادرات ایجاد کرده اند، نمره قابل قبول و بالایی داد چرا که تجار ایرانی با هزینه بسیار سنگین و سعی و خطا بازار خود را می بینند، چرا که مطالعات امکان‌سنجی بازار هنوز انجام نشده و در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد و آموزش واقعی در زمین بازی صادرات صورت می‌گیرد و برای این کار نیازمند حمایت هستیم.

در این زمینه چندی پیش، اصغر اخوان مقدم، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه بخش عمده مشکلات صادرکنندگان در حوزه رفع تعهد ارزی مربوط به سال‌های گذشته است و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جلسه اخیر خود مصوباتی در این خصوص داشت و صادرکنندگان باید این مصوبه را مدنظر قرار داده و اجرای آن را از مسئولان پیگیری کنند.

وی با اشاره به موانع ورود ارز صادرکنندگان به کشور نیز گفته بود، رفع این مشکلات منوط به پیگیری مستمر از سوی تجار و صادرکنندگان به تفکیک هر حوزه است، همچنین صادرکنندگان استان باید ضمن پیگیری رفع مشکلات صادرات به‌طور منسجم از طریق اداره‌کل امور مالیاتی و سازمان امور مالیاتی کشور، از ظرفیت استانداری نیز برای پیگیری مطالبات خود استفاده کنند.

آنچه که از این تفاسیر برمی آید این است که تا زمانی که زیرساخت های اصفهان برای صادرات به بهترین شکل تکمیل نشود و همچنین از جانب تولید کنندگان و صادرکنندگان حمایتی از جانب دولت صورت نگیرد نمی توانیم به صادراتی که نمره قابل قبولی برای اصفهان بیاورد دلخوش باشیم.

کد خبر: ۲۱۱٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha